Teatrul de Nord – Sala Mare, ora 19.00
Teatrul Elvira Godeanu Târgu Jiu
EMIGRANȚII de Sławomir Mrożek
regia: Horatiu Ioan Apan
decor: Klara Labancz
costume: Eliza Labancz
distribuţia:
AA: Marian Negrescu
XX: Radu Botar
durata: 1h, 38 min.
Preț bilet: 20 lei
Spectacolul nostru cu ”Emigranţii” de Sławomir Mrożek este sortit succesului: textul este foarte bine scris; tema este actuală; actorii – Radu Botar şi Marian Negrescu – sunt amândoi magnifici; scenografia – Clara şi Eliza Labancz – este rafinată şi lasă impresia că, deşi eroii noştri trăiesc într- un univers ostil, destinul lor este protejat de un misterios înger păzitor. Tema “Emigranţilor”, dezrădăcinarea individului, este foarte actuală. Din nefericire, în România, cauzele care determină această ruptură de suflete n- au lipsit nici în trecut şi nu lipsesc nici astăzi. Neîmplinirile şi umilinţele de aici devin, în mod paradoxal, doar motorul pentru schimbarea cadrului. Fiindcă acolo emigrantul are parte în general de noi umilinţe dar, mai rău, el este secătuit de un dor chinuitor pentru acasă, unde nu se poate întoarce oricum. Cu rădăcinile frânte, emigrantul nu mai este nici de aici, nici de dincolo: este un tragic locuitor al unui purgatoriu. Şi dacă tu (stat, guvern) nu ai niciun drept să-l opreşti pe cel care vrea să plece, ai însă întreaga obligaţie de a-i oferi posibilitatea împlinirii aici acasă. Dar asta-i altă discuţie.
Horațiu Ioan Apan
Teatrul de Nord Satu Mare, Sala Studio, ora 21.00
Artemotion Oradea
1000 DE MOTIVE SĂ TE OMOR
după Sam Henry Kaas
traducerea: Marcel Negrău
regia: Sebastian Lupu și Richard Balint
distribuția:
Richie – Richard Balint
Sebi– Sebastian Lupu
durata: 65 min.
Preți bilet: 15 lei
De câte motive ai nevoie pentru a omorî un om?
Uneori de unul singur, alteori de mai multe, iar în unele cazuri până îţi pierzi răbdarea, până ţi se dau “1000 de motive să te omor”. În situaţia aceasta este pus şi Sebi, care după ce că şi-a angajat fratele geamăn doar din nepotism, e pus în postura de a se confrunta cu situaţii cât se poate de stupide şi aparent banale dar în urma cărora a pierdut o sumă foarte importantă din banii cazinoului pe care îl deţine. Responsabil pentru tot ce s-a întâmplat a fost tocmai fratele său, Richy, care a uitat să schimbe cărţile şi zarurile la un anume interval de timp, nu că ar fi înţeles el de ce trebuie să facă asta.
Richy are aproape tot ce îi trebuie unei doamne: înţelegere, cunoştinţe, sensibilitate, naivitate, gesturi finuţe, se declară “vegetarian” şi multe altele din această sferă infinită a feminităţii. Se lasă furat de privirile bărbaţilor în orice clipă, în special de a spectatorilor cu care interacţionează armonios făcându-le diferite “avansuri”. Dincolo de acest amalgam de “calităţi”, mai are şi talentul de a-i scoate pe cei din jur din pepeni, în special pe Sebi care cedează nervos la final.
E greu de imaginat cum munca de o viaţă întreagă a unui om poate fi distrusă de câteva clipe de neatenţie a altuia. Oricum, important e că Richy având noroc că nu înţelege mai nimic din ceea ce se întâmplă, scapă foarte uşor, doar cu o mică “sperietură”, astfel dându-i fratelui său noi motive pentru a îndrepta pistolul spre el. Cât de frumos şi calm încearcă dragul de Richy să îl facă pe fratele său să înţeleagă că există lucruri mai importante pe lumea asta decât un cazinou, cum ar fi o vacanţă, dându-i astfel o soluţie de scăpare din toată “mizeria” produsă.
Clubul MusiC’at, ora 22.00
AMI BEBORÍTJA A PADLÓT (Mocheta)
de O. și V. Presznyakov
regia Csiki Zsolt
distribuția:
Bilibók Attila, Pap Tibor, Fekete Bernadetta, Vass Csaba, Puskás László
Mocheta, adaptare după comedia fraților Presznyakov, are în centru doi frați, sau prieteni sau un cuplu gay, ce închiriază locuința unei persoane dependente de droguri. În ciuda dispozițiilor de a nu renova și a nu reamenaja apartamentul, chiriașii vor totuși să își creeze o ambianță familială. Cei doi bărbați găsesc sub podeaua locuinței un cadavru. Într-o primă fază, urmăresc să ascundă proprietarului vestea descoperirii, dar după ce află că acesta știuse de cadavru, încearcă să scape de „intrus”. Ducerea la bun-sfârșit a planului, implică nenumărate încurcături. În cele din urmă se hotărăsc să lase cadavrul la aeroport sub roțile unui avion, în ideea înscenării unui accident. Dar se pare la un moment dat că, din greșeală, îl confundaseră pe mort cu bărbatul care ședea pe scaunul în care îl lăsaseră inițial pe „intrus”… Ori o fi înviat? Sau muriseră ei între timp? Oare cel care moare se trezește să mai moară încă o dată? Elucidarea unor asemenea probleme decisive stă în centrul preocupărilor celor trei protagoniști ai acestei povestiri absurde.
Preț bilet: 10 lei