PortalSM.ro – Stiri Satu Mare

Primarii din judeţ, nemulţumiţi de noua lege prin case se stabilesc bugetele locale

primar odoreu dumitru popPrimarul comunei Odoreu, Dumitru Pop, a înaintat memorii către Prefectura Satu Mare, Consiliul Judeţean Satu Mare, urmează să le înainteze deputatului Octavian Petric şi să le trimită Guvernului, pentru modificarea hotărârii pe baza căreia se stabilesc bugetele unităţilor administrative. Acesta susţine că prin noile reglementări se dau peste cap calculele primăriilor dar și proiectele aflate în derulare. Pe lângă faptul că o consideră discrimatorie, Dumitru Pop consideră că noile reglementări încurajează nemunca.

Redăm în continuare memoriul înaintat de către primarul Dumitru Pop.

Prin prezenta  vă aducem la cunoștință  punctul nostru de vedere  vis-à-vis  de  Hotărârea de  Guvern  privind repartizarea pe unități  administrativ  teritoriale a sumelor  de  echilibrare  din cota de  18,5% din impozitul pe venit  și  a sumelor   defalcate  din taxa pe valoare  adăugată  pentru  echilibrarea bugetelor  locale.

Anexa nr. 1 la Hotararea de Guvern  sus menționată  cuprinde  unitățile administrativ teritoriale  cărora  le sunt   repartizate  sume de  echilibrare  din cota de  18,5% din impozitul pe venit  și   sume   defalcate  din taxa pe valoare  adăugata  pentru  echilibrarea bugetelor  locale,  dar  spre  uimirea noastră  am constatat  faptul că, Comuna Odoreu   nu  a fost  cuprinsă în această  anexă, de unde  rezultă că, o comună cu 5500 de  locuitori  și  cu un grad  de  colectare  a impozitelor  și  taxelor  locale ridicat   nu  beneficiază  de  sprijinul  Guvernului  României pentru dezvoltarea comunității.

Mai  mult considerăm că repartizarea bugetului  de stat  respectiv  plafonarea  unitară a  cheltuielilor  de  funcționare  a  unităților  administrativ teritoriale  indiferent  de  numarul  de locuitori  al acesteia  este  discriminatorie, deoarece o comună  cu  1500 de  locuitori  nu  are  cheltuielile  de functionare  la fel  cu o comuna de 5500 de  locuitori (cheltuieli cu iluminatul public, salubrizare, întreținerea de drumuri comunale   și a străzilor, cheltuieli de personal, etc.).         

Această  plafonare  unitara   nu  face  altceva decât  să  încurajeze  comunele cu   venituri  propri mici, comunele cu un  grad  de  colectare  al  impozitelor și taxelor scăzut   să  nu faca nimic în sensul  creșterii încasărilor  la bugetul   local, primarii  acestor  comunități  nefiind interesați  de  creșterea  veniturilor   proprii atâta  timp  cât   vor  obține  diferența  dintre  veniturile proprii  și   plafonul  de  cheltuieli stabilit prin Legea 186/2014, de la Guvernul Romaniei. Prin această măsură   nu încurajați    dezvoltarea comunităților  ci  îngrădiți   dezvoltarea  acestora.

Considerăm  că această plafonare trebuia facută diferențiat  în funcție de numărul  de  locuitori și  dimensiunea unității  administrativ teritoriale.

De  asemenea  nu  este corect evaluată  plafonarea  orașelor, ținând cont de faptul  că sunt orașe  cu  6000 de  locuitori   care  au un plafon de  cheltuieli stabilit la  6.000.000 lei și  comune  cu  8000 de  locuitori   a  caror  plafon este de 1.500.000 lei.

Dacă veniturile proprii  ale unei comune mari  se ridică la pragul impus  de  dvs, aceasta riscă să  ramână fără sprijinul   financiar  din partea Guvernului  Romaniei, sprijin fără de  care  comuna   nu poate  să se dezvolte, nu se mai pot face investiții  pentru  comunitate, nu pot fi  intocmite  diferite  studii  in vederea  obținerii de  finanțări  nerambursabile.

Ținând  cont  de  alocarea  bugetară inițială  făcută de  Ministerul Finanțelor  în  anul  2014 alocare  care  cuprinde  și prognoza  pentru  perioada 2015-2017, Comuna Odoreu  trebuia  să beneficieze  de    aproximativ  1.120  mii  lei  pentru fiecare  an  în perioada 2015-2017, sumă care  pentru  comunitatea noastră  înseamnă  foarte  mult. Lipsa  acestor  sume  se va  reflecta in disfuncționalități grave  având  în vedere  faptul că  pe lângă aparatul de specialitate  al primarului  mai  avem în subordine și alte servicii  publice  cum ar fi  Poliția locală  sau  Așezământul cultural, care  necesită   și  ele cheltuieli  de  personal și  cheltuieli  de funcționare.

Cel mai  grav lucru  pentru  noi este faptul că  din lipsa acestor  venituri   de la bugetul de stat, având în vedere  faptul  că suntem o  comunitate  cu  5500 de  locuitori, veniturile proprii  nu  ne sunt  suficiente  pentru  funcționalitate  iar   lucrările de investiție   finanțate din bugetul  local trebuie sistate din lipsă de  fonduri, suntem în imposibilitatea cofinanțării  investițiilor   cu  finanțare  nerambursabilă  și  nu  vom putea realiza  documentații tehnice în vederea  obținerii  de proiecte  noi  finanțate  din fonduri europene.

Este practic oprită într-un mod brutal dezvoltarea comunității  noastre , întelegând că suntem o  comunitate care  s-a straduit  să colecteze veniturile proprii în mod  corect și  drept  răsplată  în loc să fim stimulați sunt  stimulate comunitățile care  nu  au făcut acest lucru, în concluzie  este stimulată  nemunca.

În urma repatizării făcute de dvs  suntem descurajați complet în a  păstra o  atitudine corectă în ceea ce privește  colectarea  veniturilor  și dezvoltarea comunității  noastre.

Pentru  a înțelege mai bine gravitatea situației în care   se află comuna noastra  exemplificăm din H.G. nr.14/2015 sumele alocate  pentru  alte  comunități din județul Satu  Mare  raportându-ne la  comuna  noastra. Așa cum am mai  facut referire, Comuna Săuca  are  1470 de locuitori primește  suma de  1.205 mii lei, Comuna Socond  cu  un număr  de 2500 de locuitori  primește suma de  1.241 mii  lei, Comuna Agris cu un numar de 2000 de locuitori  beneficiază de 905 mii lei, Orasul  Ardud a  cărui plafon este  stabilit la 6.000 mii  lei, are  6500 de  locuitori  si beneficiază  de  sprijin în valoare de  3.427 mii lei, Comuna Odoreu  cu  5500 de  locuitori  nu este  cuprinsă in Anexa la  HG nr.14/2015, deci  sprijinul este zero.

Să  înțelegem că noi  nu  existăm? Locuitorii comunei   Odoreu  nu sunt  și  ei  contribuabili  ai acestei țări?

Prin această  repartizare  a  sumelor considerăm  că  s-a facut  o  discriminare față  de  cetățenii  comunei noastre  care  au  aceeași   calitate  cu  cetățenii celorlalte comunități, această măsura  blochează, oprește dezvoltarea comunității noastre, dar  cel mai  grav este faptul că încurajează autoritățile locale la nerealizarea veniturilor proprii pentru  că numai  astfel (dacă nu  realizează venituri  proprii) pot  beneficia  de sprjiin financiar  din partea statului.

Vă rugăm să luați măsuri  pentru îndreptarea  acestei situații sau  amânarea aplicarii  Hotărârii  de  Guvern nr.14/2015 până în anul  2016 și  asta după ce în prealabil  proiectul  de hotarare va  fi supus unei dezbateri publice.

Sunt  primar al  Partidului Social Democrat  la  al patrulea  mandat, iar pe parcursul celor  15 ani  de  când sunt  în aceasta funcție nu  am întâlnit  nici  o situație atât  de  discriminatorie și  o  încurajare  atât de  clară  a nemuncii precum nici  descurajarea celor care se străduiesc  să acorde  un nivel ridicat  al  serviciilor către  populație. Sper  să revizuiți modul de  repartizare  a sumelor   în așa fel încât  comunitățile să nu  fie discriminate iar  repartizarea sumelor să fie in funcție de  contribuția pe care  comunitatea  o aduce la  dezvoltarea  națiunii  noastre.

În cazul în care  nu  veti  revizui acest  mod  discriminatoriu  de distribuire  a sumelor către  comunitățile locale  astfel încât  dezvoltarea comunităților  să nu  fie prejudiciată  de  sume de la bugetul  de stat,  vom fi  nevoiți  să atacăm  această hotarâre  și  să ne căutăm  dreptul prin mijloace legale, prin apelarea la societatea civilă, presa, ONG-uri, etc.

Doresc  să vă adresez  urmatoarele întrebări:

  1. Cum ați  stabilit  faptul că o  comună  cu 1500 de  locuitori, 15 km de  drumuri,  50 de  corpuri de iluminat și 400 de  gospodării  are  nevoie de  aceleași  sume  pentru  funcționare  ca o  comună  cu 5500 de  locuitori  cum este  Comuna Odoreu,  cu 7500 de locuitori  cum este  Comuna Medieșu  Aurit sau cu 8000 de locuitori   cum este  Comuna Turț, comune  care  au  aproximativ  40 de km de străzi, 500 de  corpuri de iluminat  și  2500 de  gospodarii?
  2. Cum ați  stabilit că o  comună cu  5500, 7500 sau  8000 de  locuitori  poate  să se  gospodarească  cu  1.500.000 lei, iar  un oraș (Ardud, Livada) cu  6000 de  locuitori  are  nevoie de  6.000.000 lei? Care  sunt  criteriile în baza cărora ați  stabilit aceste plafoane ?
  3. Vă întreb ca și  cetățean  al unei  comunităti discriminate, credeți  că  persoanele  juridice  și  cetățenii  comunității noastre  nu-și  plătesc impozitele și  taxele  către   Bugetul  de stat?  Dacă locuitorii  își  plătesc impozitele  și  taxele, de  ce  au  fost excluși de   la repartizarea  Bugetului  de stat? Nu  suntem contribuabili  chiar mai  buni decât  alții? Cifrele arată  că suntem fruntași, trebuie  să  fim sanctionați  pentru  asta?

În aceași situație  ca și noi  sunt  comunele: Bixad, Botiz, Certeze, Foieni, Halmeu, Medieșu  Aurit, Paulești, Turț, Vetiș precum și  orașele Carei  și  Negrești-Oaș.

Opriți  această  nedreptate  până nu este prea târziu. Sunt  un primar care  are lângă el  guvernarea, cui să-i  cer  ajutorul? Să mă adresez  opoziției, să mă adresez  justiției, să mă adresez presei, să  facem acțiuni  de  protest sau  să cred ca autonomia promovată de  UDMR  este  soluția?

Nu  ne lăsați  să  cădem în extreme din cauza acestor  discriminări  și  nedreptați.

Semnează  acest  memoriu  primarii  comunităților  din județul Satu Mare  care  au  fost  excluse din Anexa nr.1  la HG nr.14/2015: Comunele Bixad, Botiz, Certeze, Foieni, Halmeu, Medieșu  Aurit, Odoreu, Paulești, Turţ, Vetiş, oraşele Carei  şi Negrești  Oaş.

Exit mobile version