Un proiect de hotărâre viza aprobarea studiilor de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici la obiectivele de investiții de construire parcări, în cartierele Micro 17, Carpați 1 și Carpați 2, iar al doilea se referea la aprobarea Bugetului Local de Venituri și Cheltuieli a municipiului Satu Mare.
Motivul pentru care au fost retrase proiectele de pe ordinea de zi l-a constituit faptul că, documentațiile necesare ale acestor proiecte nu au fost predate din timp consilierilor pentru consultare.
”Așa ceva nu s-a mai întâmplat niciodată, să fie convocată o ședință extraordinară pe niște probleme foarte serioase iar în ultima clipă să retrageți de pe ordinea zi două proiecte. Cunoaștem motivul pentru care au fost retrase dar ca și o propunere, vă rog să vă gândiți mai bine înainte de a convoca o ședință extraordinară pe acele proiecte cu care veniți în fața noastră, să fie chiar pregătite și să fie chiar serioase”, a declarat Maskulik Csaba în cadrul ședinței de consiliu.
Singurul proiect rămas pe ordinea de zi a fost cel privind lucrările de reabilitare a clădirii din Piața Someș, documentația de avizare fiind aprobată în unanimitate de consilieri.
Având în vedere de situația creată, după încheierea ședinței extraordinare consilierii UDMR au transmis un comunicat în care reclamă faptul că amenajarea parcărilor din cele trei cartiere trebuie tratată cu seriozitate, nu cu documentații incomplete și cu deficiențe serioase.
Redăm comunicatul:
Calvarul parcărilor din cartiere: nepricepere sau premeditare?
Situaţia garajelor şi a parcărilor din zona cartierelor Micro 17 şi Carpaţi cunoaşte astăzi un nou episod nefericit, care dovedeşte din nou nepriceperea şi/sau nepăsarea conducerii actuale faţă de problemele oraşului.
Calvarul locuitorilor a început în luna februarie 2015, când au fost demolate toate garajele fără nicio viziune iar conform promisiunilor, zonele respective trebuiau să fie amenajate cel târziu până în luna mai. Consilierii UDMR au atras atenţia conducerii asupra volumului imens de lucrări ce nu pot fi executate fără o documentaţie tehnică şi financiară, am cerut în mod expres ca specialiştii să elaboreze aceste documente în timp util şi să le prezinte în faţa consiliului spre aprobare, ceea ce nu s-a întâmplat nici până în prezent.
Nici valoarea investiţiei nu a fost estimată corect: “managerul city” declara în repetate rânduri un cost total de 5-6 milioane de lei. În decursul verii, prin toate canalele media s-a comunicat intens că lucrările decurg “conform planurilor” “câteva săptămâni şi începem”, după care s-au explicat motivele întârzierilor repetate. În mijlocul verii, sătmărenii s-au bucurat de o machetă 3D, realizată din fonduri şi în condiţii necunoscute, expoziţia permanentă poate fi consultată în holul Primăriei. Realitatea însă contrazice planurile şi promisiunile edilului, licitaţia pentru lucrările de reparaţii şi întreţinere a străzilor a eşuat, iar fără acesta lucrările promise nu se pot executa.
În apropierea anotimpului rece când (în mod normal) nu se mai execută lucrări de acest gen, în sfârşit primarul iniţiază proiect de hotărâre pentru aprobarea unor studii de fezabilitate privind executarea parcărilor şi reabilitarea zonelor verzi. Din documentaţia primită putem declara cu certitudine: este vorba de un proiect pregătit superficial, tratând rezolvarea problemelor într-un mod de neînţeles: dintre cele 53 de curţi interioare se vrea reabilitarea a doar 23 de unităţi. Întrebarea este de ce nu este tratată toată zona în mod uniform, care au fost criteriile după care s-a ales curtea M8 şi s-au abandonat cele învecinate? După aceste planuri se vor executa trotuare într-o curte din Micro 17 care nu se vor continua, de exemplu sunt prevăzute câţiva metri din pistă de bicicletă care începe şi se termină după 20 de metri. Proiectul nu tratează nici problema iluminatului public în aceste parcări: după câteva luni de beznă, probabil se va proceda la tăierea asfaltului pentru montarea elementelor de iluminat public.
În schimb, putem constata că valoarea investiţiei va afecta în mod serios bugetul municipiului, mai precis a contribuabililor: deşi nici până acum nu avem date concrete privind valoarea totală a investiţiei, cele 23 de obiective ne vor costa mai mult de 10 milioane de lei, 2.5 milioane de euro, astfel estimăm costuri totale de 5.5 milioane de euro. Asta înseamnă ca fiecare curte interioară va costa în medie 100.000 de euro, sursa de finanţare este încă incertă.
Rezumând documentaţiile incomplete putem declara cu certitudine că este vorba de manipularea repetată a opiniei publice, în loc de realizări concrete. Şedinţa extraordinară de astăzi a fost convocată în mod inutil deoarece documentaţiile depuse prezintă deficienţe serioase. Consilierii UDMR susţin orice iniţiativă fundamentată privind dezvoltarea oraşului cu condiţia să fie realistă, sustenabilă şi fiecare locuitor din cartier să beneficieze echitabil de aceste investiţii.
Grupul de consilieri UDMR