Semnatarii Scrisorii deschise arată că, deşi contractarea serviciilor sociale a început să fie reglementată în legislaţia românească din anul 2003, aplicarea continuă să fie deficitară, deoarece, în realitate, contractarea este mecanismul cel mai puțin utilizat de către autoritățile publice locale.
Mai exact, în ciuda faptului că aproape jumătate dintre furnizorii de servicii sociale din România sunt organizaţii neguvernamentale, ponderea finanţării publice a ONG-urilor este doar de 8,6%!
Contractarea serviciilor sociale ca mecanism de finanțare din fonduri publice a serviciilor sociale ar însemna acces egal şi nediscriminatoriu al furnizorilor publici și privați la aceste fonduri pentru servicii sociale, cheltuirea eficientă a banilor publici, eliminarea fraudei şi a corupţiei din sistem, dar şi performanţă şi calitate în furnizarea serviciilor sociale.
FONPC a făcut o analiză privind cauzele și problemele care au dus la situația de blocaj în care se află contractarea serviciilor sociale și a identificat o serie de priorități pentru îmbunătățirea aplicării acestui mecanism și extinderea utilizării lui, la nivel național.
Astfel, organizaţiile semnatare solicită Guvernului:
– elaborarea legislației secundare aferente Legii 292/2011 (Legea asistenţei sociale), în special o metodologie standard unitară privind evaluarea nevoilor de servicii sociale și realizarea listei anuale de servicii sociale ce urmează a fi contractate de către autoritățile publice locale.
– aplicarea prevederilor Legii 292/2011- art.141 alin. 3 și 4, care specifică faptul că autorităţile administraţiei publice locale contractează cu furnizorii publici şi privați (…) servicii sociale.
– asigurarea resurselor necesare creșterii capacitatății autorităților publice locale și a ONG-urilor de a contracta servicii sociale prin elaborarea unor norme distincte privind achiziționarea/concesionarea de servicii sociale.
– majorarea bugetului de stat și a bugetului local alocat serviciilor sociale și capacitarea autorităților publice locale în ceea ce privește bugetarea multianuală pentru sectorul de servicii sociale.
– revizuirea standardelor de cost și calitate pentru toate serviciile sociale, în conformitate cu realitatea din teren, dar și cu standardele europene în materie de calitate a serviciilor sociale.
FONPC și organizațiile sale membre își oferă sprijinul pentru elaborarea legislației secundare aferente Legii 292/2011 și noii legi privind achiziția de servicii sociale, precum și pentru operaționalizarea Planului strategic al Strategiei de incluziune și de reducere a sărăciei pentru anul 2016.