În viaţa multor tineri sătmăreni, plecarea la studii în oraşe mai mari, cu tradiţie în educaţia superioară, cultura orăşenească cu energie vitală are un impact imediat, ireversibil și benefic. De cele mai multe ori, cei mai mulţi dintre ei utilizează cunoştinţele acumulate la universitate dar şi din mediul per ansamblu mai stimulativ, doar pentru sine. Sătmarul rămâne pentru aceştia doar un spaţiu al amintirilor şi ţintă al unor trimiteri, a unor declaraţii făcute cu răceală şi indiferenţă: „acolo unde se întâmplă puţine lucruri…”
Mark Torok, împreună cu câţiva prietenii ai lui, au gândit şi simţit altfel şi s-au decis după perioada de studenţie petrecută la Cluj, să facă ceva util pentru oraşul de provenienţă, Satu Mare.
Astfel, pe 1 august 2013 au înfiinţat SamStudia, la care Mark Torok este director executiv, ceea ce înseamnă că sub coordonarea lui se întâmplă efectiv tot ceea ce asociaţia are în plan: festivaluri, proiecte, etc. Împreună cu Oana Laslău și restul membrilor, sunt răspunzători până la momentul de faţă pentru organizarea mai multor evenimente originale, de succes, cum ar fi:
La Dâmburi – festival de muzică – a adus în atenţie formaţii tinere, de calitate, din toată ţara şi nu numai.
Restart – festival de muzică, teatru, cultură, care a înălţat Sătmarul pe culmile actului artistic.
Aceste evenimente s-au dovedit binevenite nu numai prin faptul că reprezintă un prilej de culturalizare şi de-a ieşi în oraş, ci şi prin impactul lor economic.
„Festivalul La Dâmburi înseamnă un boom economic pentru Micro 17”, a spus Mark Torok, exemplificând faptul că magazinele din jurul cartierului Micro 17 au fost asaltate de cumpărători pe perioada evenimentului.
Anul 2016 va debuta cu noi activităţi pentru asociaţie şi ca atare şi pentru Satu Mare. Două ample acțiuni vor fi organizate de tinerii de la SamStudia: Festivalul European de Film Documentar şi proiectul Youthbank. Prin festivalul de film documentar se doreşte educarea sătmărenilor pe teme de interes social, local. Dar poate cel mai interesant e proiectul Youthbank. Multiplicarea unor aptitudini şi cunoştinte, sprijinirea iniţiativelor tinerilor, susţinerea spiritului antreprenorial este scopul vădit al acestuia.
Ideea provine din Irlanda, iar ca proiect există din jurul anului 2000.
”În România Youthbank există de 10 ani, până la momentul de faţă în 15 oraşe. Asociaţia Samstudia doreşte să implementeze acest concept şi în Satu Mare. Startul în oraşul nostru s-a dat în toamna anului trecut, primul an, primul ciclu de existenţă al Youthbank derulându-se în mare parte în 2016. Youthbank sprijină tinerii elevi de liceu care au o idee interesantă, pe care doresc s-o transforme într-un proiect şi să devină realitate.
Este o formă organizată de susţinere a unor proiecte a tinerilor elevi de liceu care astfel să devină realitate. Tinerii transpun ideea într-un proiect, iar Youthbank decide care dintre ele vor fi sprijinite financiar şi prin know how, adică punem la dispoziţie cunoştintele noastre în materie de organizare, implementare, juridic, contabilitate etc”, a explicat Mark Torok, pentru PortalSM.
Banii pentru proiect provin din donaţii, din sponsorizările pe care le obţin voluntarii asociaţiei. Echipa de fundraising a Samstudia devine apoi echipa de jurizare, ea decide unde merg banii. Întreg procesul durează un an, de la formarea echipelor, strângerea banilor, concursul de proiecte, implementare şi partea publică. Criteriile de selecţie sunt stabilite în funcţie de legile în vigoare, iar câştigătorii trebuie să dovedească cum s-au utilizat banii.
”Paleta de idei sustenabile este vastă. Un proiect poate fi organizarea campionatului de fotbal al liceului, organizarea unui workshop de sculptură, pictură, etc. Practic orice este interesant şi pentru alţii, comunitatea restrânsă şi oraş. Festivalul de muzică electronică şi rap Ghibstock de la Cluj este organizat la liceul Onisifor Ghibu din Cluj, de elevii acestuia, s-a realizat tot printr-un proiect de acest gen şi a crescut într-atât încât acum este de sine stătător”, a povestit Mark Torok.
„În doi ani, Samstudia a crescut foarte mult!”
În fond, ceea ce au reuşit Mark, Oana și colegii lor este să-i facă şi pe alţii să creadă că merită să se implice pentru oraşul lor sau măcar să-i susţină pe cei care doresc să facă acest lucru. Au atras tineri să participe la eforturile asociaţiei ca voluntari, au convins firme să le sponsorizeze acţiunile, Draxlmaier fiind cel mai puternic susţinător până în prezent.
Dăruirea tuturor tinerilor implicaţi, de la conducere până la voluntari, s-ar dovedi probabil insuficientă dacă le-ar scăpa tocmai cel mai important aspect, cel al păstrării unei continuităţi în timp. Ei au înţeles însă că vor reuşi să transforme mentalitatea oraşului dacă creează canalele de dezvoltare, promovare pe termen lung. Proiectul Youthbank e un instrument pentru acest scop, iar colaborarea cu instituţiile oraşului este o altă opţiune dorită, aşteptată.
Samstudia caută să îşi asigure o bază, o alimentare continuă a numărului a voluntarilor. Experienţa şi cunoştinţele acumulate de voluntarii cu vechime este preţioasă. Dacă până în acel moment nu au cui să predea ceea ce au învăţat, informaţia se pierde iar lucrurile se îngreunează.
Sintetizând într-o singură frază întreaga poveste a lui Mark Torok şi a colegilor săi, putem spune: „Iată câte se pot face pentru oraş, donând puţin timp şi muncă în echipă!”