Înţeleg acest pilon într-un sens larg, generos şi ambiţios în acelaşi timp. Prin cultură, eu înțeleg şi educația, care nu e doar fundamentul producerii actului de cultură, ci şi al unei dezvoltări economice competitive, bazată pe o forță de muncă bine pregătită. Înţeleg totodată cultura ca pe arta de a trăi bine într-un oraş.
Cultura nu înseamnă doar instituţii de cultură esenţiale. Cultură înseamnă şi să te bucuri de un peisaj urban care să nu te agreseze estetic cu faţade ruinate, cu cabluri întinse haotic, cu zone verzi ce par abandonate, semănând mai degrabă a maidan. Cultură nu înseamnă zgomot, decibeli livraţi la maximum cu prilejul manifestărilor festiviste organizate de politicieni, iar nu de oameni cu bun gust.
Acestor profesionişti ai culturii, creativi sau oameni cu experiență în managementul cultural, doresc să le propun următoarele proiecte:
• investiții în învățământ; am în vedere proiecte pilot realizate în colaborare cu investitori locali; aceștia ar putea, în parteneriat cu Primăria, să utileze modern atelierele unor școli de meserii, pregătindu-și de pe băncile școlii forța de muncă bine calilficată – și mai bine plătită.
• suplimentarea substanțială a fondurilor puse la dispoziția ONG-urilor care vor să realizeze proiecte culturale; în 2016, valoarea finanțărilor nerambursabile alocate pentru activități culturale, sportive şi de tineret, a fost de doar 200 000 de lei; îmi propun o creştere cu 500% a acestei sume.
• externalizarea serviciilor care țin de curatoriat, comunicare, marketing de eveniment şi management de proiect pentru acțiunile culturale finanțate direct din bugetul local; autoritatea locală nu poate pretinde că are competențe culturale mai bune decât oamenii de cultură înşişi; autoritatea locală trebuie doar să supravegheze buna şi eficienta cheltuire a banului public.
• inițierea unui proiect de organizare a unui mare festival anual al tineretului; înțeleg acest tip de eveniment ca pe un festival al festivalurilor: de muzică rock, jazz, electronică, de teatru independent, de artă contemporană, de artă stradală etc.; consider că, în acest moment un astfel de festival e necesar, pentru că Satu Mare şi-a pierdut în timp atractivitatea pentru cei tineri.
Adrian COZMA