PortalSM.ro – Stiri Satu Mare

Activitatea parlamentarilor sătmăreni. Ce-au făcut și ce averi au?

Median Research Centre (MRC), un think tank independent, a lansat o aplicație online prin care cetățenii pot verifica activitatea deputaților care își doresc să fie realeși în fiecare județ al țării.

Cu ajutorul hărții interactive locuitorii din județul Satu Mare pot descoperi activitatea parlamentarilor sătmăreni în ultimii 4 ani. Deputații Romeo Florin Nicoară, Octavian Petric, Ovidiu Ioan Silaghi şi István Erdei Dolóczki se regăsesc și acum pe listele unor partide.

Pozițiile pe locurile eligibile sunt importante pentru cum va arăta următorul Parlament.

Din analiza datelor publice ale actualilor parlamentari care candidează pentru un nou mandat reies discrepanțe vizibile atât în privința activității prestate în ultimii patru ani, cât și în privința averii.

Ovidiu Ioan Silaghi

Statistici

prezență la vot – 71%
loialitate față de partid – 98.6%
loialitate față de guvern – 99.4%
luări de cuvânt – 0
întrebări și interpelări – 8
propuneri legislative – 18 (2 aprobate)
reprezentare locală (întrebări/interpelări pentru județul Satu Mare) – 2

Domeniile de politici publice ale lui Ovidiu Ioan Silaghi

Declarația de avere

avere: €950282; terenuri: 0.00 ha agricol, 6318 m2 intravilan; imobile: 2; vehicule: 0; venit anul trecut: €11379;

Voturi controversate 15

Câteva exemple:

17 septembrie 2014Construirea pe spațiile verzi retrocedate
da (pentru aprobare)

Conform legii spațiile verzi propriate privată – ajunse în proprietate privată ca urmare a retrocedărilor – nu vor putea fi inventariate ca spații verzi și protejate de riscul construirii decât daca sunt expropriate. Cum exproprierea necesită eforturi financiare considerabile din partea autorităților locale care sunt puțin probabile, activiști de mediu dar și jurnaliști consideră că legea va permite construirea pe spațiile verzi retrocedate dintre blocuri precum și pe suprafețele retrocedate din parcuri precum Parcul Titan, Parcul Circului sau Parcul Tineretului.

17 septembrie 2014Revocarea interdicției migrației aleșilor locali
da (pentru aprobare)

Revocarea pentru o scurta perioadă a interdicției migrației aleșilor locali este problematică deoarece favorizează modelul nedemocratic al racolării de primari și alți aleși locali în schimbul alocării discreționare de fonduri de la Guvenr pentru localitățile respective. De asemenea, adoptarea măsurii prin ordonanță de urgență în preajma alegerilor prezidențiale ridică semne de întrebare cu privire la crearea unui avantaj necuvenit pentru candidatul principalului partid de guvernămînt.

11 iunie 2014Introducerea parteneriatului civil
da (pentru respingere)

Permite oficializarea relațiilor de cuplu indiferent de genul partenerilor.

István Erdei Dolóczki

Statistici

prezență la vot – 93.9%
loialitate față de partid – 96.9%
loialitate față de guvern – 88%
luări de cuvânt – 62
întrebări și interpelări – 3
propuneri legislative – 58 (10 aprobate)
reprezentare locală (întrebări/interpelări pentru județul Satu Mare) – 2

Domeniile de politici publice ale lui István Erdei Dolóczki

Declarația de avere

avere: €36656; terenuri: 5.89 ha agricol, 9353 m2 intravilan; imobile: 2; vehicule: 1; venit anul trecut: €19183;

Voturi controversate 27

Câteva exemple:

20 mai 2015Modificarea Codului Silvic
da (pentru aprobare)

De la depunerea sa la Senat în iulie 2014, proiectul actual de Cod Silvic, susținut de PSD, PPDD și UNPR, a trecut foarte repede prin comisiile competente de la Senat și Camera Deputaților (la Senat fiind trecut prin procedură de urgență). Câteva aspecte disputate ale proiectului actual sunt: setarea targetului de împădurire până în 2030 la 1 milion de hectare în loc de 2 milioane; excluderea perdelelor de protecție și a pășunilor împădurite din fondul forestier; permiterea construcțiilor la 50 de metri față de liziera pădurii. Părerile cu privire la impactul legii sunt împărțite: WWF a anunțat că susține forma care a ajuns în Senat, cu condiția să nu apară modificări semnificative în Camera Deputaților, în timp ce organizații precum American Chamber of Commerce nu sunt de acord cu toate prevederile incluse, considerând că noul Cod Silvic nu va combate tăierile ilegale. După adoptarea din februarie 2015, legea a fost trimisă spre re-examinare de Președintele Iohannis, stârnind un scandal legat de posibilul lobby pe lângă președinte al companiei austriece Holzindustrie Schweighofer împotriva unei prevederi a legii ce stabilea un prag maxim de 30% la achiziția sau procesarea de masă lemnoasă. Cererea de re-examinare a fost respinsă și propunerea a devenit Legea 133/2015.

25 februarie 2015Modificarea legii vânătorii
da (pentru aprobare)

Legea a fost criticată de organizațiile non-guvernamentale ce fac parte din Coaliția Natura 2000 pentru mai multe prevederi. Astfel, aceasta extinde cu trei luni perioada de vânătoare pentru 18 specii de păsări, unele dintre acestea fiind specii rare sau pe cale de dispariție iar perioada de vânătoare se va suprapune în unele cazuri cu aceea de înmulțire și depunere a ouălelor. Din această cauză este foarte posibilă deschiderea unei proceduri de încălcare a dreptului UE (infringement) de către Comisia Europeană. Legea a fost criticată și pentru că ar permite vânătoarea și instalarea de echipamente și instalații de vânătoare pe terenurile proprietate privată fără acordul proprietarului, o prevedere considerată neconstituțională. De asemenea, membrii societății civile consideră că legea înlesnește considerabil participarea cetățenilor străini la vânători, organizarea de vânători de către aceștia și transportul vânatului în afara țării, ceea ce va crește ricul uciderii la scară largă a unor păsări cântătoare pentru delicatese culinare.

10 decembrie 2013Modificarea reglementării conflictului de interese
da (pentru aprobare)

Legea i-ar scoate de sub incidența conflictului de interese pe cei care semnează acte administrative, precum primari, șefii de consilii județene sau miniștrii. De asemenea, legea reduce pedeapsa maximă de la 5 la 3 ani. Durata maximă a interdicției de a ocupa din nou funcția respectivă ar fi și ea redusă la 3 ani. Legea a fost declarată neconstituțională de CCR în ianuarie 2014.

Octavian Petric

Statistici

prezență la vot – 81%
loialitate față de partid – 99.8%
loialitate față de guvern – 100.0%
luări de cuvânt – 13
întrebări și interpelări – 1
propuneri legislative – 54 (10 aprobate)
reprezentare locală (întrebări/interpelări pentru județul Satu Mare) – 1

Domeniile de politici publice ale lui Octavian Petric

 

Declarația de avere

avere: €-6008; terenuri: 0.00 ha agricol, 4006 m2 intravilan; imobile: 4; vehicule: 0; venit anul trecut: €102072;

Voturi controversate 27

Câteva exemple:

23 septembrie 2015Modificarea legii privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice – Legea Big Brother
da (pentru aprobare)

Consiliul Legislativ a subliniat că includerea ‘organelor de stat cu atribuții în domeniul apărării’ pe lista instituțiilor care pot solicita, cu autorizarea prealabilă a instanței, datele de trafic, datele de identificare ale echipamentului și datele de localizare implică faptul că Parlamentul, Președintele, Guvernul, C.S.A.T., forțele armate și forțele de protecție vor putea face astfel de solicitări, ceea ce este excesiv. În plus noua lege stabilește de facto că accesarea datelor de trafic se poate face pentru orice infracțiune, nu doar pentru infracțiunile grave, cum prevedea legislația anterioară. Din textul legii se poate înțelege în mod eronat că perioada de păstrare a datelor de 3 ani este obligatorie nu maximală. Un alt aspect problematic este modul foarte rapid în care a fost adoptată legea, cu respingerea tuturor amendamentelor propuse de Consliliul legislativ, de reprezentanți ai asociațiilor profesionale dar și de cei ai societății civile.

2 iulie 2014Înregistrarea obligatorie a cartelelor pre-pay și a utilizatorilor de WiFi public
da (pentru aprobare)

Legea introduce înregistrarea obligatorie a cartelelor pre-pay și a utilizatorilor de WiFi public. O măsură similară a fost respinsă de Comisia Europeana. Ar încălca dreptul la viață privată.

10 decembrie 2013Modificarea legii minelor – favorabilă exploatării de la Roșia Montană
da (pentru aprobare)

Proiectul prelua o serie de prevederi ale ‘Legii Roșia Montană’ și crea condiții favorabile pentru continuarea acelei exploatări. O serie de deputați, membrii ai Comisiei de Industrii, au acuzat modul defectuos și netransparent în care a fost organizată dezbaterea pe tema acestui proiect de lege.

Romeo Florin Nicoară

Statistici

prezență la vot – 89%
loialitate față de partid – 98.1%
loialitate față de guvern – 88%
luări de cuvânt – 13
întrebări și interpelări – 3
propuneri legislative – 54 (7 aprobate)
reprezentare locală (întrebări/interpelări pentru județul Satu Mare)- 0

Domeniile de politici publice ale lui Romeo Florin Nicoară

Declarația de avere

avere: €-35400; terenuri: 0.20 ha agricol, 0 m2 intravilan; imobile: 0; vehicule: 0; venit anul trecut: €11721;

Voturi controversate 27

Câteva exemple:

13 octombrie 2015Castrarea chimică a pedofililor și violatorilor
da (pentru respingere)

Propunerea de lege prevedea posibilitatea reducerii la jumătate a pedepselor celor care au comis agresiuni sexuale asupra minorilor sau urmate de moartea victimei dacă acceptă castrarea chimică. Criticii legii au afirmat că aceste măsuri sunt de natură a afecta integritatea fizică și psihică a persoanei și în acest fel propunerea vine în contradicție cu prevederile articolului 22 din Constituția României dar și cu tratate și convenții internaționale privind drepturile omului și prevenirea torturii la care România este parte.

6 mai 2015Posibilitatea defrișării totale a unor păduri pentru construirea de unități turistice
da (pentru respingere)

Legea introduce posibilitatea defrișării totale a pădurilor pentru construirea de unități turistice. Astfel pădurile vor fi incluse în domeniul intravilan și vor putea fi scoase integral din fondul forestier.

10 decembrie 2013Modificarea definiției Funcționarului Public (excluderea parlamentarilor și Președintelui) și reincriminarea insultei și calomniei
da (pentru aprobare)

Conform unor interpretări, aplicarea acestei legi ar conduce la situația în care parlamentarii și președintele nu ar mai putea fi urmăriți penal pentru o serie întreagă de infracțiuni ce au ca subiect funcționarul public. De asemenea pentru infracțiuni ale funcționarilor publici al cărui prejudiciu cauzat și recuperat este mai mic sau egal cu 500.000 euro legea prevede doar o amendă penală, nu pedeapsa cu închisoarea. În plus, proiectul reintroducea infracțiunile de insultă și calomnie, precum și proba verității, contrar recomandărilor CEDO. Aceste aspecte puteau intimida jurnalismul de investigație. Legea a fost declarată neconstituțională de CCR în ianuarie 2014.