Decesul în străinătate de multe ori poate fi neprevăzut sau anticipat. Însă, indiferent de caz, apar anumite griji în plus față de cazul în care decesul ar fi avut loc în România. Autoritățile statului unde a avut loc decesul, împreună cu cele române și cu companiile de repatriere decedați sunt dispuse să ofere ajutor, însă pentru ca totul să decurgă fără probleme există trei pași care trebuie urmați cu exactitate.
Pasul 1: Constatarea decesului
Orice deces in strainatate trebuie anunțat la autoritățile din țara în care s-a produs. În cazul în care decesul s-a produs în condiții necunoscute sau violente, autoritățile sunt obligate să solicite unei instituții medicale autorizate să efectueze autopsia anatomo-patologică, pentru a putea investiga cazul. În acest caz, autopsia trebuie efectuată prin lege, indiferent de dorința familiei.
Dacă decesul in strainatate a fost anticipat, iar persoana a murit din cauza unei boli sau în condiții naturale, autopsia se poate scuti prin acordul familiei îndoliate.
Pasul 2: Întocmirea documentelor
Pentru orice deces in strainatate, este necesară eliberarea anumitor documente de către autoritățile din statul în care acesta s-a produs. Actele sunt necesare pentru repatrierea răposatului în România.
Repatrierea trebuie efectuată cu un autoturism dotat cu instalație frigorifică, special pentru astfel de cazuri. Transportul va fi oferit de firma de repatriere decedați, care se poate asigura de întocmirea tuturor documentelor necesare pentru transportul funerar.
Documentele necesare pentru serviciul de repatriere decedati, în cazul unui deces in strainatate, sunt:
– Certificat constatator al decesului, eliberat de spital;
– Certificat de îmbălsămare, eliberat de spital; (opțiunal)
– Pașaport mortuar, eliberat de autorități;
– Certificat de deces internațional eliberat de autorități (sau românesc, eliberat în urma constatării decesului la ambasada sau consulatul României din respectivul stat);
– Autorizație pentru transport funerar international, aparținând firmei care efectuează transportul.
Prin apelarea la o companie specializată în repatriere decedati, te vei elibera de grija întocmirii acestor documente, precum și de obținerea autorizației de transport. Nici nu va fi necesară deplasarea ta în țara în care s-a produs decesul.
De regulă, după solicitarea aducerii în țară a corpului neînsuflețit, întreaga procedură, inclusiv transportul, durează între 48-72 de ore, depinde de caz și circumstanțe.
Se poate prelungi acest interval doar în cazul în care decesul in strainatate a avut loc în condiții suspecte și este necesară efectuarea unei autopsii amănunțite pentru investigarea cazului. (crimă, accident, etc.)
Pasul 3: Transcrierea certificatului de deces emis în străinătate
În cazul în care familia persoanei decedate nu dorește să anunțe decesul către consulatul sau ambasada României din țara în care a avut loc, așa cum spuneam la pasul anterior, se va elibera un certificat de deces internațional, de către autoritățile străine.
Certificatul de deces in strainatate va cuprinde, obligatoriu, date precum: nume și prenume, data și locul nașterii, data și locul decesului și numele părinților persoanei decedate.
Aceste informații nu trebuie să conțină greșeli, deoarece în caz contrar acesta trebuie modificat prin supralegalizare, fapt ce va aduce costuri și timp în plus.
Pe baza certificatului de deces internațional și a documentelor de repatriere menționate mai devreme, va fi eliberat certificatul de deces românesc de către autoritățile din România. Însă, pentru eliberare, certificatul internațional trebuie transcris, cu aprobarea Primăriei localității de domiciliu a persoanei decedate.
Eliberarea certificatului românesc trebuie efectuată la maxim 6 luni de la eliberarea certificatului de deces internațional. Această procedură revine familiei și poate fi efectuată după înmormântare.
Cum se face transcrierea certificatului internațional?
– La un traducător autorizat, certificatul emis în străinătate va fi tradus integral;
– La un notar public, trebuie legalizate traducerea și copia certificatului de deces internațional;
– La xerox trebuie făcute copii după: certificatul de naștere și de căsătorie (dacă e cazul) al persoanei decedate, buletinul sau pașaportul răposatului și buletinul solicitantului.
Așadar, în urma demarării procedurii de mai sus, iată lista cu actele necesare eliberării certificatului de deces românesc:
– Certificatul de deces internațional, în original și copie legalizată;
– Traducerea legalizată a certificatului de deces internațional, în original;
– Buletinul solicitantului, în original și copie;
– Buletinul sau pașaportul persoanei decedate, în original și copie;
– Certificatul de naștere și căsătorie (după caz) al persoanei decedate, în original și copie;
– Cerere de transcriere a decesului, completată și semnată.
Dosarul cu aceste documente se depune la Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor (SPCLEP) din localitatea de domiciliu a persoanei decedate pentru a primi adeverința de înhumare, alături de certificatul de deces român.
Pentru mai multe informații legate de serviciile de repatriere decedati puteți apela la specialiștii din echipa Kirilă Funerar: 0749 087 859.