Dincolo de machete și idei pompoase, Satu Mare are nevoie urgent de implementarea unor idei fezabile și practice. Fiecare an pe care administrația locală îl pierde cu idei și studii, cu investiții amânate înseamnă oportunități pierdute și obligă mai mulți sătmăreni să se mute din orașul nostru.
Am analizat ideile cu care alți candidați își propun să capteze atenția și voturile comunității și pot să vă spun că dincolo de machete, proiecte și idei vechi reîmpachetate, eu vin cu soluții practice. Doresc o administrație axată pe soluții viabile, rapide și de folos întregii comunități sătmărene.
În calitate de candidat pentru funcția de consilier local al municipiului Satu Mare, propun următoarele soluții fezabile cu privire la proiectele de urbanism și funcționalitate urbană:
- Reabilitarea clădirilor istorice cu fațade aflate în degradare
Soluția găsită de Primărie: supraimpozitarea cetățenilor cu 500% a impozitului anual.
O astfel de măsură poate rezolva doar 10-15% din totalul numărului de clădiri țintite. Proprietarii care își permit să renoveze fațadele acestor imobile vor fi presați și astfel le vor renova.
Totuși, pentru ceilalți 85-90% dintre proprietari, nu cred că această măsură de supraimpozitare va fi eficientă deoarece nu au fondurile necesare pentru a face renovări.
Soluția propusă de mine:
Propun un parteneriat public privat prin care Primăria să susțină acest demers în mod proactiv: cofinanțarea proiectului de reabilitare din fonduri europene, fonduri guvernamentale sau din bugetul Primăriei.
În cazul în care proprietarii nu au fonduri suficiente, Primăria se angajează să suporte contravaloarea aportului cetățeanului.
Primăria își va recupera banii prin supraimpozitarea proprietarului într-o perioadă de timp de aproximativ 10-15 ani.
Această supraimpozitare este benefică atât cetățeanului, cât și comunității:
- Cetățeanul se alege cu o fațadă renovată, iar plata acesteia o va face eșalonat în timp;
- Orașul va beneficia de o arhitectură în armonie cu celelalte clădire istorice, întrun termen relativ scurt și fără implicații juridice.
Comparativ cu supraimpozitarea actuală, cu beneficii inexistente, această variantă este ceea ce se numește o oportunitate câștig-câștig pentru ambele părți: cetățean și comunitatea sătmăreană.
Aceasta este atitudinea potrivită cu care un cetățean își dorește să fie abordat de către autoritățile locale.
- Eficientizarea performanțelor resurselor urbane:
Doresc să inițiez un proiect de dezvoltare a orașului în care Primăria să joace un rol cheie în dezvoltarea zonelor limitrofe.
Dacă punem un compas în centrul orașului și trasăm un arc de cerc, observăm că sunt suficiente zone care încă nu au fost utilizate la întreg potențialul lor. Multe terenuri sunt în continuare în extravilan, principala problemă fiind lipsa fondurilor pentru introducerea lor în intravilan și totodată anveloparea lor cu toate utilitățile.
De ce pierde orașul în această situație? Mai puțini cetățeni găsesc oportunități pentru a identifica spații locative în municipiu și aleg să se mute în zonele limitrofe ale orașului, care sunt pe alte unități administrativ teritoriale.
Cartierul nu mai este la fel de atractiv dacă nu este pe deplin ocupat. Afacerile mici nu își pot deschide un punct de lucru deoarece zona nu este suficient de bine populată. Un cumul de detalii care transformă o investiție majoră într-una ineficientă și insuficient dezvoltată.
Soluția propusă de mine:
Coparticiparea Primăriei la investiția inițială (utilități: gaz, apă, canal, electricitate), bani care pot fi recuperați de la proprietar în urma vânzării parcelelor de teren.
Primăria poate deschide, astfel, calea către o dezvoltare urbană viabilă, cu o returnare a investiției benefică întregii comunități!
Dacă Primăria se angajează într-un astfel de proiect, cetățenii au ocazia să urbanizeze zone ale orașului care pot să facă diferența pe termen mediu și lung în evoluția economică.
Primăria ar urma să își recupereze investiția din utilități prin vânzarea fiecărei parcele de teren a cetățeanului. Având în vedere că ar fi proiecte de interes local, reprezentanții Primăriei ar fi astfel puternic motivați să rezolve problemele cetățeanului și s-ar majora viteza de reacție a instituțiilor locale.
Plus valoarea rezultată din acest proiect constă în faptul că Primăria reușește să mobilizeze P.U.Z.-uri cheie pentru comunitate și aduce în atenția cetățenilor o opțiune viabilă de finanțare a unor proiecte care în următorii ani vor aduce bunăstare cartierelor.
Afacerile mici și mijlocii prosperă acolo unde Primăria identifică cu succes nevoia de investiție și o transformă în oportunitate pentru mediul economic local. Baza dezvoltării este întotdeauna mediul economic local.
Lucrurile se întâmplă doar atunci când administrația este formată dintr-o echipă de oameni hotărâți și puși pe fapte. Astfel, sunt încrezător în forțele proprii și în ceea ce am de oferit sătmărenilor.
Agenda mea este cât se poate de clară și ușor de pus în practică:
-Eficientizarea tuturor investițiilor publice;
– Dezvoltare arhitecturală armonioasă;
– Proiecte de co-parteneriat public-privat;
– Recuperarea investițiilor la bugetul local;
Cea mai înaltă formă de profesionalism și dedicare a consilierului local este să găsească soluții problemelor strategice ale orașului, ținând cont de nevoile comunității din care acesta face parte.
SURSA: PMP Satu Mare