Centru de permanență modern la Ardud, realizat din fonduri europene. UAT Oraș Ardud, județul Satu Mare, în parteneriat cu Asociația CREST și Primăria Napkor din Ungaria a implementat în perioada 01.11.2019–31.10.2020 proiectul cu titlul “PrimCare RO-HU – Acces transfrontalier la servicii de urgență și asistență medicală primară de înaltă calitate în comunități mici”. Mai exact, este vorba despre un centru de permanență dotat cu aparatură performantă de ultimă generație.
Centrul de permanență se află în fostul sediu al Primăriei, astfel clădirea rămâne în continuare în slujba cetățenilor. Serviciile oferite vor fi gratuite, nu se va percepe taxă pentru actul medical.
„Nici nu se putea găsit o destinație mai bună fostului sediu al Primăriei, decât aceasta de a fi în slujba cetățenilor și a rămâne în slujba cetățenilor pentru unul dintre cele mai importante domenii, cel al sănătății. Nu doar aparatura performantă achiziționată prin firme de specialitate din Japonia și SUA, care va deservi populația, cât și personalul medical de înaltă ținută, reprezentat de doamna doctor Celia Țincău și colegii dânsei, care vor asigura asistență medicală permanentă, zi și noapte. Vor veni prompt în sprijinul fiecărui pacient. 20.000 de de oameni sunt în zona Ardudului care vor beneficia de servicii”, a spus primarul Ovidiu Duma.
Proiectul este cofinanțat prin Programul Interreg V-A România-Ungaria, având ca obiectivul general dezvoltarea serviciilor de asistență medicală comunitară coordonate la nivel transfrontalier în cadrul centrului de permanență medicală din Ardud și a cabinetelor de medicină de familie de la Napkor care abordează în mod optim nevoile populației în ceea ce privește intervenția de urgență, prevenirea, identificarea timpurie și tratamentul eficient, cu accent pe bolile ale sistemului circulator care reprezintă principala cauză de deces în regiune și la nivelul UE.
Principalele rezultate ale proiectului sunt:
-
3 unități comunitare de asistență medicală primară (centrul de permanență din Ardud și 2 cabinete de asistență medicală primară din Napkor) dotate cu echipamente, tehnologie și aparate de calitate necesare în conformitate cu standardele de calitate în vigoare îîn domeniul medical, pentru a satisface nevoile pacienților în caz de urgențe medico-chirurgicale și tratamentul bolilor cu morbiditate ridicată.
-
40 de profesioniști din serviciile de asistență medicală primară (medici și asistenți medicali) din regiunea transfrontalieră instruiți în domeniul resuscitării cardio-respiratorii la adult și la copii și domeniul în managementului leziunilor vasculare îm hipertensiune
-
2 ghiduri de bune practici armonizate în domeniul resuscitării și managementului pacienților cu boli ale sistemului circulator, construite și implementate în centrul de permanență din Ardud și 2 cabinete de asistență medicală primară în Napkor
-
reprezentanți ai părților interesate din domeniul medical din zona transfrontalieră informați despre ghidurile armonizate de asistență medicală primară, resuscitarea cardio-respiratorie și gestionarea pacienților cu boli ale sistemului circulator, dezvoltate pe parcursul proiectului
-
Astfel, în cadrul unităților medicale țintă vor fi instalate noi echipamente de diagnostic, screening și tratament în Ardud și Napkor, pentru a asigura prevenirea, identificarea timpurie și tratamentul eficient al bolilor cardiovasculare în regiunea trasfrontalieră. Drept urmare, o parte importantă a pacienților care până acum trebuiau redirecționați în altă parte, vor fi tratați în mod eficient la nivel local, facilitând accesul rapid al populației la îngrijiri medicale sigure oferite conform unor protocoale standardizate și comparabile, în vigoare în zona transfrontalieră, asigurând furnizarea unor servicii de calitate bună pentru toti cetățenii din zona vizată.
Proiectul crește capacitatea instituțională și cooperarea în domeniul serviciilor de urgență și în domeniului asistenței medicale primare, pentru a utiliza la maxim ceea ce este disponibil, prin alinierea eforturilor factorilor interesați români și maghiari; investiții în infrastructură, echipamente și abilități ale personalului medical în țările partenere și dezvoltarea în comun a soluțiilor inovatoare la problemele comune, astfel încât regiunea să poată progresa durabil. Proiectul crește capacitatea instituțiilor de asistență medicală primară de a identifica timpuriu și de a asigura tratament eficient al bolilor în zona transfrontalieră reducând dezechilibrele majore între nivelulserviciilor din comunitățile vizate.
Durata de implementare a proiectului a fost de 24 luni. Bugetul total al proiectului este de 545.102,11 euro, din care contribuția FEDR reprezintă 463.336,77 euro.