Centura orașului Negrești-Oaș, în linie dreaptă. Consiliul Local a aprobat protocolul de colaborare cu CNAIR și efectuarea Studiului de Fezabilitate pentru realizarea investiției.
Consiliul Local Negrești-Oaș a aprobat protocolul de colaborare cu Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, și realizarea Studiului de fezabilitate pentru construirea centurii orașului. Investiția are o valoare estimată de 23 de milioane de euro și va fi finanțată printr-un proiect cuprins în cadrul Master Planului General de Transport al României – Programul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii 2021 – 2030, ca Variantă de Ocolire Regională. Centura orașului Negrești-Oaș va avea o lungime estimativă de 9,6 km.
Proiectul de hotărâre privind aprobarea încheierii unui protocol de colaborare cu Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR), în scopul elaborării de către Primăria Negrești-Oaș a Studiului de Fezabilitate, realizarea documentației tehnice pentru autorizația de Construire și obținerea autorizației de construire pentru obiectivul de investiții “Varianta de ocolire Negrești-Oaș” și proiectul privind aprobarea obiectivului de investiții au fost dezbătute și aprobate, vineri, de plenul Consiliului Local al Orașului Negrești-Oaș.
“Etapa în care ne aflăm astăzi este un rezultat major al eforturilor pe care le-am depus în ultimii ani pentru construirea centurii de ocolire a orașului Negrești-Oaș, împreună cu foștii miniștri ai Transporturilor, Răzvan Cuc și Lucian Bode, precum și cu actualul ministru Sorin Mihai Grindeanu. Acești pași au inclus atât identificarea soluțiilor privind localizarea viitorului obiectiv de investiții, cât și demersuri privind identificarea surselor de finanțare și includerea proiectului într-un program investițional. Este un pas cu atât mai important cu cât investiția în valoare de 23 de milioane de euro va degaja traficul de acces şi tranzit intra și extra urban, va fluidiza traficul pe cea mai aglomerată arteră din Negrești-Oaș și va transforma orașul într-o localitate mai primitoare, mai prietenoasă cu mediul și mai aerisită. De asemenea, noul traseu al centurii va crea oportunități de investiții și de afaceri pentru mediul privat, ceea ce va duce la o creștere economică sustenabilă a orașului și a întregii zone a Oașului”, a declarat primarul Aurelia Fedorca.
Practic, Primăria Negrești-Oaș va realiza în acest an Studiul de fezabilitate pentru Centură, care va fi finanțat prin Program Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, urmând ca Ministerul Transporturilor prin CNAIR să facă demersurile necesare pentru realizarea efectivă a investiției din fonduri europene din sesiunea de programare 2021-2027. Este important de precizat că proiectul a fost cuprins în Master Planul General de Transport al României/ Programului Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii 2021 – 2030, ceea ce înseamnă că are finanțarea asigurată din fonduri europene în perioada de programare 2021-2027. Programul Investițional a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1312 din 30.12.2021 și acoperă nevoile integrale de dezvoltare a infrastructurii de transport din România și prevede necesitatea realizării a 6.624,1 km de rețea rutieră (autostrăzi, drumuri expres, transregio, variante ocolitoare) din care 2900,5 km aferenți rețelei secundare.
Varianta de ocolire Negrești-Oaș va reprezenta un sector de drum nou, cu o lungime estimată de 9,6 km, ce va fi parte a unui coridor național, care se va conecta la rețeaua rutieră primară în zona Livada prin conexiunea drumului TransRegio Iacobeni – Borșa – Negrești-Oaș – DX4 și Drumul Expres Dej – Baia-Mare – Halmeu. În context european, varianta de ocolire va crea conexiunea la coridorul TEN-T Comprehensive, care face legătura între proiectele TEN-T din România și cele din Ungaria și Ucraina prin Punctele de Trecere a Frotierei Halmeu (spre Ucraina) și Oar (spre Ungaria).
În prezent, tranzitarea orașului Negrești-Oaș se face pe Drumul Național DN 19 pe direcția Nord (spre Sighetul Marmației) – Sud (Satu Mare) și pe rețeaua de drumuri județene existente, respectiv DJ 109L. Circulația autovehiculelor grele pe traseul menționat mai sus, pe lângă faptul că produce un disconfort major locuitorilor din zonele străbătute, prin poluarea datorată noxelor emise de autovehicule și prin poluarea fonică, determină și costuri ridicate de întreținere a drumurilor tranzitate. Obiectivul principal al proiectului este asigurarea infrastructurii de bază de transport în creștere, prin realizarea unei căi de transport de centură, ocolind orașul Negrești-Oaș.