PortalSM.ro – Stiri Satu Mare

Parcarea subterană de la Dacia: interese de milioane de euro şi două opţiuni

Parcarea subterană de la Dacia este subiectul anului la Satu Mare şi împarte politicienii în două, cei care susţin această lucrare şi cei care se opun, adică UDMR pe de o parte şi consilieri ai PNL-PSD-USR de cealaltă parte. Discuţiile au devenit din ce în ce mai dure, iar când toată lumea spune jumătăţi de adevăr sau minciuni pentru a acoperi anumite interese, sătmărenii simpli, cei care contribuie la bugetul local, nu mai înţeleg nimic. În acest context, pe baza informaţiilor pe care le avem sau a celor din spaţiul public, (fără niciun interes nici de-o parte, nici de cealaltă), încercăm să punem lucrurile în context şi să prezentăm cele două poziţii ale adversarilor, dar mai ales opţiunile pe care le are oraşul.

Totul a început în urmă cu câteva săptămâni, când firma care a cumpărat hotelul Dacia şi-a exprimat intenţia de a construi din fonduri proprii o parcare subterană în faţa hotelului. Parcarea ar fi una cu plată şi nu una doar pentru clienţii hotelului.

Cu mici discuţii la momentul respectiv, proiectul a fost adoptat de Consiliul Local, iar ca să respecte birocraţia din România este nevoie de organizarea unei licitaţii pentru concesionarea lucrărilor, pe termen de 49 de ani. Practic firma respectivă ar investi circa 4 milioane de euro în parcarea cu 111 locuri pe care să o exploateze pe o perioadă de 49 de ani. O temă care dă de gândit este faptul că în spate s-ar afla statul maghiar.

Apoi a început circul…

Au urmat săptămâni de contre între conducerea primăriei şi reprezentanţii PSD şi PNL cu declaraţii publice şi fel de fel de acuze. Cei de la PNL au anunţat că votează împotriva modificării marjei redevenţei, însă viceprimarul Adelin Ghiarfaş a votat pentru, după care PNL a anunţat că îi retrage sprjinul politic şi urmează să îşi piardă funcţia. Mai mult, sunt şi consilieri care au votat proiectul cu concesionarea şi adresează acum întrebări în care cer detalii…

Consilierii PNL au explicat, într-un comunicat de presă, că doresc realizarea unei astfel de investiţii însă din fonduri proprii şi nu prin concesionare pe 49 de ani. Asta ar însemna ca Primăria să investească milioane de euro, deocamdată nu se ştie de unde provin banii.

Colegii de la Friss Ujsag susţin însă că practic se doreşte descurajarea firmei maghiare care deţine hotelul Dacia de a-l reabilita deoarece pentru obţinerea autorizaţiei pentru cele patru stele este nevoie de asigurarea unui anumit număr de locuri de parcare, iar dacă circulaţia rutieră se va închide în centrul vechi după reabilitare, acest lucru este aproape imposibil. În aceste condiţii, o parcarea subterană ar fi o soluţie salvatoare pentru Dacia.

În acelaşi timp, tot Friss Ujsag scrie că patronii unui hotel care a mai încercat blocarea mall-ului NEPI vrea să blocheze acum şi reabilitarea hotelului Dacia şi că există o propunere de vânzarea a unei clădiri cu teren generos din centru pentru suma de 2 milioane de euro pe care să se construiască o parcare. Primăria mai are proiecte pentru două parcări supraterane, pe str. Kogălniceanu şi Decebal. Parcarea de pe Kogăliniceanu va fi scoasă luna viitoare la licitație, în timp ce parcarea de pe str. Decebal este blocată deocamdată de mai mulți locatari din zonă nemulțumiți.

Calculele celor de Friss Ujsag arată că dacă s-ar merge pe această variantă, adică a cumpărării acestui teren şi a construirii unei parcări investiţia ar fi de 10 milioane de euro, bani din care s-ar putea construi un stadion modern sau o sală polivalentă. Dacă în schimb concesionează terenul pentru parcare subterană municipalitatea nu ar trebui să cheltuiască aproape nimic, investiţia urmând să fie asigurată de firma care obţine concesionarea, şi să îşi recupereze banii din tarifele percepute pentru parcare şi probabil din rezervarea locurilor de parcare pentru hoteluri.

Desigur că în spate sunt multe interese, despre care nu vorbeşte nimeni în public. Probabil că urmează ca hotărârea de consiliu să fie atacată de Prefectură şi urmează un proces care să amâne lucrurile. Doar că reabilitarea centrului vechi trebuie terminată până la finalul anului viitor, altfel riscă să se piardă investiţia. Deci dacă nu va începe în câteva luni construirea parcării subterane, nu mai există timp fizic să fie făcută.

Aşadar, municipiul Satu Mare este practic în faţa a două opţiuni:

1. concesionează lucrările respective pentru parcare (cu toate concesinţele expuse mai sus) şi nu cheltuieşte nimic.

2. încearcă să găsească o finanţare de câteva milioane de euro pentru o parcare.

Mai există varianta ca sătmărenii să rămână doar cu circul, politicienii să se certe între ei şi să îşi vadă interesele, iar oraşul să nu rămână cu nimic.