Angajaţii Prefecturii Satu Mare au depistat pe parcursul anului trecut peste 50 de acte nelegale emise de către consilii locale sau primari. Prefectul Radu Roca, alături de subprefecţii Romeo Pop, Altfatter Tamas şi secretarul general Cosmin Dorle au prezenttat astăzi, într-o confeirnţă de presă, activitatea la un an de la instalarea noii conduceri.
Potrivit raportului, autorităţile administraţiei publice locale și județene (primari, consilii locale, președintele consiliului județean și consiliul județean) au emis și adoptat un număr de 26.460 dispoziţii şi hotărâri, din care 23.712 au fost supuse verificării legalității, după cum urmează:
-
Număr de hotărâri verificate
-
Hotărâri ale Consiliilor locale: 4.576
-
Municipii: 748
-
Oraşe: 524
-
Comune: 3.304
-
Hotărâri ale Consiliului judeţean: 164
b. Număr de dispoziții verificate
-
Dispoziţii ale Primarilor: 18.499
-
Municipii: 2.272
-
Oraşe: 1.693
-
Comune: 14.534
-
Dispoziții ale Președintelui Consiliului Județean: 473
Dintre aceste acte administrative, au fost constatate ca fiind nelegale 52 de acte, acestea fiind supuse procedurii prealabile sau atacate la instanţa de Contencios Administrativ direct fără realizarea procedurii prealabile, astfel:
-
38 de hotărâri ale consiliilor locale pentru care s-au realizat proceduri prealabile:
-
30 hotărâri au fost revocate, modificate sau completate;
-
4 hotărâri – dosarele s-au completat cu actele lipsă, fiind menținute,
-
3 hotărâri sunt în termenul de reanalizare;
-
1 hotărâre pentru care s-a introdus acţiune în contencios administrativ, după efectuarea procedurii prealabile facultative,
-
-
14 dispoziţii ale primarilor/președintelui consiliului județean pentru care s-au întocmit proceduri prealabile:
-
13 dispoziţii au fost revocate sau modificate;
-
1 dispoziție este în termenul de reanalizare.
-
Principalele deficiențe sesizate la adoptarea sau emiterea actelor administrative privesc:
-
Nerespectarea prevederilor privind constituirea comisiilor de specialitate ale consiliilor locale;
-
Nerespectarea regulamentelor de avizare, recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară;
-
Nereguli privind stabilirea salariilor de bază și a sporurilor pentru personalul din aparatul de specialitate al primarului;
-
Nerespectarea prevederilor Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul;
-
Nerespectarea normelor de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.
În activitatea de verificare a legalităţii s-au emis un număr de 482 avize de legalitate pentru actele administrative adoptate sau emise de autoritățile administrației publice locale și 2 avize de legalitate negative ca urmare a întocmirii procedurilor prealabile.
De asemenea, s-au întocmit 20 de atenționări către secretarii generali sau primarii unităților administrativ-teritoriale privind în principal nerespectarea de către secretarul general a termenului de 10 zile lucrătoare de la data adoptării actelor administrative pentru transmiterea acestora pentru exercitarea tutelei administrative de către prefect sau a modului și termenelor de transmitere a registrelor de evidență, respectiv de analiză şi aprobare de către autorităţile deliberative a execuţiei bugetelor locale.