Utilizarea vehiculelor şi utilajelor electrice capătă amploare tot mai mare în întreaga Europă în ultimii ani. Ecologiştii promovează transportul pe bază electrică pe considerentul că poluează mai puţin, şi este eficient, lucru valabil în anumite condiţii.
Când vine vorba însă de infrastructură publică, precum cea de transport în comun, care necesită consum mare de curent, predictibilitate şi siguranţă, lucrurile se complică. Fiind la început, tehnologia vehiculelor electrice nu a fost suficient de mult testată şi a ajuns să dea rateuri răsunătoare, cum este cazul din Oslo, când tot oraşul a fost blocat ca urmare a faptului că au cedat cele 130 de autobuze electrice. Din cauza temperaturilor scăzute, bateriile autobuzelor electrice au cedat mai repede, autonomia anunţată iniţial s-a înjumătăţit şi autobuzele electrice au rămas blocate în trafic, lucru care a dus la paralizia întregului oraş. Maşinile circulau foarte greu iar oamenii care se bazau pe transportul public nu s-au mai putut mişca. După acest fenomen autorităţile din Norvegia analizează foarte bine eficienţa şi siguranţa unui astfel de sistem.
Desigur că lucrurile depind de mai mulţi factori, dar există riscul ca „fenomenul Oslo” să se repete şi în alte oraşe, cum e Satu Mare. Aici primele maşini electrice au fost achiziţionate de cei de la Apaserv. Unii angajaţi nu sunt pe deplin mulţumiţi de noile vehicule. După un anumit timp, acumulatorii se golesc destul de rapid, necesită mult timp pentru reîncărcare iar în unele cazuri nu este suficient timp pentru ca maşina să stea în priză deoarece apar noi intervenţii. Dacă în cazul unei maşini pe benzină/motorină alimentarea se face în 2 minute, aici necesită mult mai mult timp. Practic maşina nu poate fi exploatată în acest timp.
Mai mult decât atât, societatea Transurban este în procedură a achiziţie a 17 autobuze electrice. Se doreşte ca acestea să aibă autonomie de 250 de km, însă şi cele din Oslo aveau declarată o autonomie identică, dar din cauza frigului (până la -30 de grade Celsius) autonomia s-a redus la jumătate. Condiţiile sunt diferite, dar multe semne de întrebare rămân.
În plus, firma Florisal, care a câştigat contractul de salubrizare pe următorii 10 ani, trebuie să achiziţioneze, conform caietului de sarcini, mai multe utilaje electrice, cu care trebuie să iasă pe străzi. Cum vor funcţiona acestea? Ce eficienţă vor avea dacă trebuie să stea foarte mult timp la încărcat?
Specialiştii din domeniu susţin că timpii de exploatare ai utilajelor pe combustie clasică sunt mult mai buni. Nu mai vorbim de eficienţă, care contează mult pentru un operator economic.
Desigur că aici nu e vorba despre un proprietar de maşină electrică, care poate face zeci de kilometri, pe propriul risc şi poate găsi uşor variante. Este vorba de servicii publice care nu au voie să dea greş deoarece impactează viaţa tuturor locuitorilor.
Rămâne de văzut care va fi eficienţa acestora şi în caz de probleme, care vor fi variantele de rezervă.
Trebuie într-adevăr luate măsuri pentru diminuarea poluării, dar sunt suficient de performante vehiculele electrice pentru a evita blocarea unor servicii publice şi a unui oraş întreg? Răspunsurile le vom afla în curând.