Ciprian Costea, candidatul Partidului Național Liberal Satu Mare la Camera Deputaților, a prezentat o listă cu propunerile care vor fi aplicate de noua conducere a PNL și de președintele partidului Ilie Bolojan: ,,Este nevoie și de o reformă a clasei politice”, spune Ciprian Costea.
Redăm, mai jos, mesajul transmis de candidatul PNL la Camera Deputaților:
Se consuma multa energie politica inutila in aceste zile in care poporul a dat un mesaj clar de respingere a unor politicieni si a unor practici erodate de noile realitati. Va propun sa lasam la o parte acel model de atmosfera politica de tip Caragiale si sa revenim la aspecte conectate la economie, la realitatea vietii noastre. Aspectele punctate de mai jos le propun a fi privite intr-un scenariu mai amplu, care sa implice orice forta politica si orice profesionist care doreste binele acestei tari. Eu sunt deschis sa discut binele Romaniei cu oricine dar sunt bucuros ca aceste propuneri sunt propuse si promovate iar unele vor fi aplicate de noua conducere de la Partidul Național Liberal și de președintele PNL, domnul Ilie Bolojan.
1. Trebuie sa recunoastem ca atitudinea politica populista, teatrul fardat al falsitatii publice si adeseori promovarea incompetentilor duc de regula la astfel de situatii, cum o traversam acum. Sa avem onestitatea de a recunoaste acest aspect. Iar doar recunoscand acest adevaruri vom fi liberi spre a merge inainte in vederea rezolvarii problemelor, a dezvoltarii tarii si a cautarii fericirii.
2.Vorbind despre deficitul bugetar urias al tarii noastre: sa rationam profund cum vom realiza ajustarea bugetara. Tinand cont de nivelul veniturilor fiscale din Romania, de doar 27% din PIB, trebuie reformat sistemul nostru fiscal astfel incat sa ajungem la un nivel al ponderii veniturilor fiscale de peste cel putin 30% din PIB, in perioada urmatorului ciclu electoral. In cadrul reformarii sistemului fiscal trebuie sa pornim de la realitatea ca in Romania, doar la nivel declarativ avem cota unica. In plus, trebuie sa venim in fata Romaniei cu aspecte concrete care necesita cateva linii majore:
-respect fata de mediul privat si ca atare un nu categoric permanentelor schimbari ale legislatiei fiscale: odata ce stabilim niste reguli, le respectam pentru o perioada de timp cu orizont mai lung.
-eficientizarea statului la nivel local si la nivel central: nu avem nevoie de tot felul de institutii irelevante si inutile, despre care nu stie aproape nimeni dar care consuma resurse publice si nu putem continua cu mentinerea unor unitati administrative-teritoriale mici care nu se pot autosustine si nu ofera performanta.
-comunicarea si explicarea clara catre popor a masurilor necesare pentru ajustarea bugetara: decizii grele insa obligatorii.
3.Haideti sa avem curaj de a oferi sprijin sectoarelor economice cu cea mai ridicata valoare adaugata. Principiul este validat de economia reala: the bigger gets stronger. Dar aceste formule de sprijin trebuie limitate in cadrul reformei fiscale foarte clar: durata maxima de existenta pentru beneficiar a facilitatilor: maxim 5 ani, dupa care, gradual sau direct, se revine in linia generala, fara exceptii.
4.Trebuie sa oferim garantii, granturi si ajutoare de stat tuturor sectoarelor viitorului, gen mediu, inteligenta artificiala, digital twins, cloud computing, semiconductori, baterii, automotive electric & hybrid, tehnologii spatiale, etc. Sa dezvoltam capitalul romanesc, cu un potential fantastic in toate aceste domenii si totodata sa atragem investitii esentiale si masive care se uita spre Europa in aceste sectoare. Orizontul de return al unor astfel de politici este: termen lung (minim 5 ani) insa efectele pozitiv-masive se vor simti de catre toate generatiile care suntem in viata acum.
5.Romania sa ofere in cadrul tuturor acestor domenii locuri bugetate talentelor din toate tarile, in cadrul tuturor universitatilor publice sau private din Romania care au dezvoltate programe de studii in aceste domenii. Se numeste atragere de talente cu studii superioare. Conditie: dupa terminarea studiilor sa lucreze in Romania sau oriunde in lume, dar pentru companii cu capital originator din Romania sau pentru institutii Romanesti, un numar egal de ani cu numarul anilor de studii.
6.Prin propunerea de la numarul 5 ne intarim pe termen mediu si lung nu doar economia ci si influenta globala. Romania poate deveni astfel un jucator de influenta internationala.
7.Romania nu are acum un proiect de tara. Este nevoie sa definim clar noul proiect de tara al Romaniei, care sa uneasca toti Romanii in jurul acestuia, indiferent unde traiesc; un astfel de demers va mobiliza factorii de business, politici, academici, diplomatici si intreaga societate civila, astfel incat cu totii sa lucram permanent pentru acel obiectiv de dezvoltare strategica a Romaniei si de crestere a influentei noastre in lume.
8.Romania are nevoie de curaj, Romanii pot oferi acest curaj Romaniei, politicienii trebuie doar sa propuna variante corecte si realiste de dezvoltare a tarii si sa convinga populatia sa adere la aceste idei. Un astfel de exemplu este utilizarea diplomatiei economice pentru dezvoltarea economiei si sustinerea companiilor private, insa acest demers trebuie realizat cu specialisti din mediul privat, din Camera de Comert si Industrie a Romaniei si patronatele reprezentative, nicidecum cu functionari birocrati. Legat de aceasta: crearea unei strategii nationale pentru organizarea pe o baza permanenta de conferinte, expozitii si intalniri majore internationale in Romania.
9.Cand vorbim de a convinge populatia, ma refer la a convinge pe cetateni prin idei si argumente, nu prin forta sau influente oculte: oamenii publici care promoveaza ideile de dezvoltare trebuie sa aiba o anumita statura profesionala si morala. Altfel sunt lipsiti de credibilitate. Deci cu CV-urile pe masa si la vedere!
10.Pentru aceasta este nevoie si de o reforma a clasei politice. Care sa inceapa de la respectul fata de valori: nu promovezi incompetenti in pozitii unde nu au ce cauta. De aici porneste puterea exemplului.
Comandat de Partidul Național Liberal – PNL Organizația Satu Mare
Executat de Media Marketing Satu Mare SRL
Cod mandatar financiar – 11240002