UPDATE: Mircea Govor a declarat la ieşirea din sediul DNA Bucureşti că nu se aştepta să fie reţinut şi că acuzaţiile care i se aduc sunt “prostii”.
Joi, ora 00:15 – Direcția Națională Anticorupție a emis un comunicat de presă în care anunță punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore a vicepreședintelui Consiliului Județean, Mircea Govor.
Comunicat
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Oradea au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore, începând cu data de 16 decembrie 2015, a inculpatului GOVOR MIRCEA VASILE, vicepreședinte al Consiliului Județean Satu Mare și președinte al organizației județene a unui partid politic, cu privire la săvârșirea infracțiunilor de:
– folosire a influenței sau autorității, de către o persoană care deține o funcție de conducere în cadrul unui partid politic, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite, (2 infracțiuni),
– șantaj în formă agravată (4 infracțiuni),
În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează următoarea stare de fapt:
1.1 În perioada august-octombrie 2013, inculpatul Govor Mircea Vasile, în calitate de președinte al organizației județene a unui partid politic și vicepreședinte a Consiliului Județean Satu Mare, folosindu-se de influența și autoritatea funcțiilor deținute, a făcut demersuri, printr-un intermediar, pe lângă persoane din conducerea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pentru a obține numirea, detașarea, împuternicirea sau menținerea în funcții de conducere sau de execuție în cadrul nou înființatei Administrații Județene a Finanțelor Publice Satu Mare (A.J.F.P.), a unor persoane obediente lui ori intereselor de partid, pe alte criterii decât cele profesionale.
Procedând în acest fel, pe lângă faptul că a rezultat un folos necuvenit pentru persoanele respective, inculpatul Govor Mircea Vasile a urmărit să obțină/mențină protecția societăților comerciale controlate de el și familia sa din partea organelor fiscale din județul Satu Mare și obținerea unor beneficii personale sau pentru filiala partidului pe care-l conducea la nivel local (bani).
1.2 În perioada septembrie 2013 – martie 2014, inculpatul Govor Mircea Vasile a procedat în aceeași manieră și în favoarea unui apropiat, în sensul că a depus diligențe pe lângă aceleași persoane din conducerea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, ca acesta fie promoveze examenul pentru obținerea unui post de conducere sau de execuție în cadrul Direcției Regionale Antifraudă Oradea (instituție nou înființată), fie să obțină o funcție de conducere în cadrul A.J.F.P. Satu Mare, fără ca acest lucru să se materializeze ulterior.
2.1 În perioada aprilie-mai 2010, inculpatul Govor Mircea Vasile folosindu-se de influența pe care o avea asupra unei publicații cotidiene locale, în prezența unei alte persoane, administrator al unei societăți comerciale, a amenințat un avocat din Baroul Satu Mare că în ziarul respectiv vor apărea mai multe articole compromițătoare ce vor avea ca obiect darea în vileag a modalității pretins frauduloase prin care firma avocatului ar fi obținut mai multe contracte de consultanță juridică cu diferite entități publice.
În continuare, inculpatul Govor Mircea Vasile i-a precizat avocatului că acest lucru nu se va întâmpla dacă va favoriza societatea omului de afaceri să câștige mai multe licitații publice ce se aflau în derulare în acel moment și care erau organizate de instituții cu care firma avocatului avea contract de consultanță juridică pe linia achizițiilor publice.
Această conduită a creat o stare de temere avocatului respectiv care, în final, a acceptat o solicitare alternativă formulată de Govor Mircea Vasile, respectiv în a-i determina pe administratorii a două societăți comerciale care câștigaseră o licitație privind o lucrare publică în valoare de 21.383.650 lei (lucrare care se dorea a fi atribuită în favoarea omului de afaceri), să vireze suma totală de 124.800 lei în contul unei alte societăți controlate de inculpat.
Acest fapt a avut ca și consecință oprirea oricărui articol denigrator în publicația respectivă la adresa avocatului.
2.2 În perioada noiembrie-decembrie 2010, inculpatul Govor Mircea Vasile, folosindu-se de influența pe care o avea asupra aceleiași publicații, împreună cu persoana care controla linia editorială a ziarului respectiv, a impus, prin intermediul redactorilor, declanșarea unei campanii mediatice denigratoare la adresa unui primar de comună.
Scopul urmărit de inculpat a fost acela de a-l constrânge pe edil să intervină pe lângă membrii comisiei de licitație, cu privire la o lucrare finanțată din fonduri europene cu o valoare estimativă de 9.882.426 lei, în vederea atribuirii acesteia în favoarea firmei administrate de același om de afaceri.
2.3 În perioada august-septembrie 2013, inculpatul Govor Mircea Vasile, folosindu-și autoritatea și influența deținute de calitate de președinte al organizației județene a unui partid politic și vicepreședinte a Consiliului Județean Satu Mare, precum și de influența pe care o avea asupra aceleiași publicații cotidiene locale, a constrâns un inspector șef interimar al ITM Satu Mare la acea vreme, pentru ca acesta, în exercitarea atribuțiunilor sale de serviciu, să interzică inspectorilor de muncă din subordine să aplice sancțiuni contravenționale împotriva persoanelor agreate politic de el (în speță, primarii din același partid cu el, din județul Satu Mare).
Constrângerea a constat în proferarea unor amenințări directe cu destituirea din funcție, în publicarea unor articole denigratoare în presă, respectiv în efectuarea unei vizite de lucru de către Inspectorul General de Stat în Inspecția Muncii, la solicitarea inculpatului.
Scopul urmărit de inculpat, pe lângă obținerea unui folos pentru altul, (neaplicarea unor amenzi primarilor agreați în cazul constatării unor abateri pe linia relațiilor de muncă de către inspectorii ITM), a vizat două paliere:
– de a asigura un folos nepatrimonial pentru sine, în sensul de a dobândi, în fața membrilor partidului pe care îl conducea de puțin timp, o reputație de un bun președinte, capabil să apere interesele lor în cazul în care aceștia ar fi sancționați de instituțiile deconcentrate,
– de a-și subordona instituția publică respectivă intereselor sale patrimoniale, în contextul în care Govor Mircea Vasile și familia sa dețineau mai multe societăți comerciale care aveau angajați.
2.4 În perioada iunie-iulie 2014, inculpatul Govor Mircea Vasile după ce, în cadrul unei conferințe de presă, i-a solicitat inspectorul șef al ITM Satu Mare să-și dea demisia, și-a folosit în acest sens autoritatea și influența deținute de calitatea de președinte al organizației județene a unui partid politic și vicepreședinte a Consiliului Județean Satu Mare, pe lângă prefectul județului, pentru a se dispune, în afara cadrului legal, efectuarea unui control la instituția publică respectivă (acțiune demarată la data de 23.06.2015).
Scopul acestei acțiuni de control a vizat atât identificarea deficiențelor în activitatea instituției mai sus amintite, în vederea constrângerii inspectorului șef de renunța la funcția publică de conducere deținută, cât și dobândirea unui folos material pentru altul (numirea în funcția respectivă a unei persoane agreate de inculpat) și a unui folos nepatrimonial pentru sine (subordonarea instituției intereselor sale în contextul în care inculpatul și familia sa dețineau mai multe societăți comerciale care aveau angajați).
În cauză se desfășoară acte de urmărire penală și față de alte persoane.
Inculpatului Govor Mircea Vasile i s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală urmând ca, la data de 17 decembrie 2015, să fie prezentat Înaltei Curți de Casație și Justiție, cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.
În cauză, procurorii beneficiază de sprijin de specialitate din partea Serviciului Român de Informații.
Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Sursa: pna.ro