Redăm comunicatul:
După o jumătate de an de la adoptarea amendamentului la bugetul de stat pentru anul 2016, pe care l-am depus în Parlament, pentru finanțarea cu 20 de milioane de lei a variantei ocolitoare a municipiului Satu Mare, am solicitat informații privind evoluția lucrărilor pe teren. Blocaj total! Clasicul ‘nu se poate’ căci ‘alții sunt de vină, din alte instituții publice’ a fost primul răspuns primit de la Ministerul Transporturilor.
Am deblocat lucrurile după o corespondență de două luni cu CNADNR, Ministerul Transporturilor (MT), Ministerul Fondurilor Europene (MFE) și cu Autoritatea de Management a Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (AM POIM).
Le mulțumesc tuturor pentru mobilizare: în cursul zilei de astăzi, AM POIM transmite avizul către CNADNR/MT pentru includerea acestora în Programul Operațional Infrastructură Mare. Urmare a acestui aviz, Ministerul Transporturilor va putea demara lucrările, având asigurată sursa de finanțare pentru proiect.
Vă prezint, sper nu foarte tehnic, situaţia variantei ocolitoare a municipiului Satu Mare din perspectiva finanțării sale:
1. Varianta ocolitoare Satu Mare nu era inclusă inițial în lista proiectelor din Master Planul General de Transport propuse ca prioritare pentru Programul Operațional Infrastructură Mare de către guvernul PSD la momentul aprobării programului (iunie 2015). Potrivit răspunsului trimis de CNADNR către Ministerul Transporturilor, după demisia guvernului Ponta, CNADNR S.A. a semnat un contract privind “Proiectarea şi execuţia Variantei Ocolitoare a Municipiului Satu Mare” la data de 16 noiembrie 2015. CNADNR nu a emis ordinul de începere a activităţilor, întrucât susținea că nu este clarificată sursa de finanţare.
2. În luna aprilie 2016, CNADNR a solicitat Autorității de Management a Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) avizul pentru includerea în bugetul Ministerului Transporturilor cu finanţare din POIM 2014-2020 (titlul 58) a unor proiecte anterior aprobării acestora (avizarea Formularului 1 conform HG 93/2016), printre care se regăsea și Satu-Mare. AM POIM (MFE) nu a acordat aviz în urma solicitării, având în vedere faptul că acele proiecte nu erau incluse în lista proiectelor din Master Planul General de Transport propuse ca prioritare pentru POIM. Pentru includerea acesteia, Ministerul Fondurilor Europene a solicitat Ministerului Transporturilor revizuirea listei proiectelor ce urmează a fi finanțate în POIM.
3. În urma discuţiilor purtate cu Ministerul Fondurilor Europene și Ministerul Transporturilor, la finalul lunii iulie 2016, privind lipsa avizului de includere la finanțare din POIM 2014-2020 a unor proiecte (printre care și varianta ocolitoare a municipiului Satu Mare), Ministerul Transporturilor a comunicat o noua listă a proiectelor ce fac obiectul finanțării din POIM în data de 26 iulie 2016.
4. În urma revizuirii de către Ministerul Transporturilor a listei de priorități POIM, CNADNR a solicitat AM POIM vineri, 5 august 2016, avizarea pentru includerea la finanțare din POIM a unor proiecte (inclusiv varianta ocolitoare Satu Mare, conform legii bugetului de stat aprobat în Parlament).
5. În cursul zilei de astăzi, AM POIM transmite avizul către CNADNR/MT pentru includerea acestora în POIM. Urmare a acestui aviz, MT va putea opera modificările în buget și demara lucrările, având asigurată sursa de finanțare pentru proiect.
În concluzie, întârzierile în avizarea finanțărilor unor proiecte din care face parte și varianta ocolitoare a municipiului Satu Mare a fost momentan rezolvată. Rog instituţiile publice locale, inclusiv prefectura, să urmărească îndeaproape evoluția acestui proiect prioritar pentru sătmăreni, atât de necesar pentru decongestionarea traficului și îmbunătățirea calității vieții noastre. De la data aprobării sursei de finanţare şi emiterii Ordinului de începere a activităţilor contractul CNADNR prevede un termen de 5 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţie.
Sursa: Andreea Paul