Blue Monday sau lunea tristă este denumirea dată zilei de luni din a treia săptămână din ianuarie. Ziua de 20 ianuarie mai este cunoscută și sub denumirea de cea mai tristă zi din an. Psihologul Radu Leca a explicat pentru Digi24 care sunt factorii care pot contribui la starea de spirit negativă asociată cu cea mai deprimantă zi a anului.
Termenul de Blue Monday sau cea mai tristă zi din an, a fost conceput pe baza mai multor factori deprimanți specifici, care pot contribui la o stare generală de tristețe sau lipsă de motivație. În contextul zilei de Blue Monday, starea de supărare, anxietate ori chiar depresie este scoasă cât mai mult la suprafață în rândul populației, pentru a există o aplicatibilitate mai mare decât în cazul stării de fericire.
Ce este Blue Monday și cum descriu specialiștii cea mai tristă zi din an
„Atribuirea unei zile a tristeții, care poartă denumirea de Blue Monday, a apărut pentru prima dată în anul 2005, în cadrul unei companii de publicitate. S-a folosit această formulă pentru a sugera că această zi chiar este, în mod științific, cea mai tristă din an, din cauza unor combinații de factori negativi.
Printre cele mai populare conotații negative care sunt legate de cea mai tristă zi din an se află: schimbarea vremii, structura financiară, rezoluțiile Anului Nou și distanța față de sărbători. Cum se traduce asta mai exact.
Vremea – mai exact, schimbările meteorologice care apar în această perioadă. Zilele sunt mai scurte, temperaturile scăzute, iar acești factori pot afecta starea generală de spirit;
Structura financiară – poate avea legătură cu faptul că, după sărbători, multe persoane se confruntă cu consecințele cheltuielilor compulsive din luna decembrie;
Rezoluțiile Anului Nou – sunt persoane cărora le este greu să respecte rezoluțiile stabilite la începutul anului, iar eșecul, în acest caz, poate duce, automat, la o stare de tristețe/sentimente de descurajare.
Distanța față de sărbători – se încheie perioada sărbătorilor, a vacanțelor și întâlnirilor cu cei dragi, iar toate acestea pot contribui la o stare generală de tristețe și lipsă de motivație.
„Mergând pe această idee, se consideră că a treia zi de luni din ianuarie reprezintă Blue Monday.
„Din punctul meu de vedere, termenul, cât și semnificația acestei zile nu are nicio valoare. Blue Monday reprezintă o formă de manipulare a unei mase uriașe de oameni. Avem de-a face cu o zi la fel ca oricare alta, dar numită în acest fel doar cu scop publicitar. Odată cu această denumire, deja comercială, pot crește anumite tipuri de vânzări la nivel mondial, deoarece se vor căuta cadouri și se vor organiza evenimente tocmai pentru a sublinia acest eveniment.
„Existența la nivel mondial a unor surse comune (referitor la Blue Monday) pentru, deja, 2 miliarde de pacienți depresivi și anxioși reprezintă o formă de manipulare a unei mase uriașe de oameni. Toate aceste informații mediatizate nu vor duce decât la o creștere a intensității prezenței simptomatologiei depresiei și anxietății, dar și la o înmulțire a numărului pacienților, odată cu fiecare aducere aminte a existenței acestei surse/zile.
Orice formă de comericalizare a unui eveniment ce ține de sentimente, dar și de simptomatologie va face dintr-un număr impresionant de bolnavi, un număr mai mare de potențiali pacienți”, a declarat pentru Digi24 psihologul Radu Leca.