Primarul comunei Odoreu, Dumitru Pop, a înaintat memorii către Prefectura Satu Mare, Consiliul Judeţean Satu Mare, urmează să le înainteze deputatului Octavian Petric şi să le trimită Guvernului, pentru modificarea hotărârii pe baza căreia se stabilesc bugetele unităţilor administrative. Acesta susţine că prin noile reglementări se dau peste cap calculele primăriilor dar și proiectele aflate în derulare. Pe lângă faptul că o consideră discrimatorie, Dumitru Pop consideră că noile reglementări încurajează nemunca.
Redăm în continuare memoriul înaintat de către primarul Dumitru Pop.
Prin prezenta vă aducem la cunoștință punctul nostru de vedere vis-à-vis de Hotărârea de Guvern privind repartizarea pe unități administrativ teritoriale a sumelor de echilibrare din cota de 18,5% din impozitul pe venit și a sumelor defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale.
Anexa nr. 1 la Hotararea de Guvern sus menționată cuprinde unitățile administrativ teritoriale cărora le sunt repartizate sume de echilibrare din cota de 18,5% din impozitul pe venit și sume defalcate din taxa pe valoare adăugata pentru echilibrarea bugetelor locale, dar spre uimirea noastră am constatat faptul că, Comuna Odoreu nu a fost cuprinsă în această anexă, de unde rezultă că, o comună cu 5500 de locuitori și cu un grad de colectare a impozitelor și taxelor locale ridicat nu beneficiază de sprijinul Guvernului României pentru dezvoltarea comunității.
Mai mult considerăm că repartizarea bugetului de stat respectiv plafonarea unitară a cheltuielilor de funcționare a unităților administrativ teritoriale indiferent de numarul de locuitori al acesteia este discriminatorie, deoarece o comună cu 1500 de locuitori nu are cheltuielile de functionare la fel cu o comuna de 5500 de locuitori (cheltuieli cu iluminatul public, salubrizare, întreținerea de drumuri comunale și a străzilor, cheltuieli de personal, etc.).
Această plafonare unitara nu face altceva decât să încurajeze comunele cu venituri propri mici, comunele cu un grad de colectare al impozitelor și taxelor scăzut să nu faca nimic în sensul creșterii încasărilor la bugetul local, primarii acestor comunități nefiind interesați de creșterea veniturilor proprii atâta timp cât vor obține diferența dintre veniturile proprii și plafonul de cheltuieli stabilit prin Legea 186/2014, de la Guvernul Romaniei. Prin această măsură nu încurajați dezvoltarea comunităților ci îngrădiți dezvoltarea acestora.
Considerăm că această plafonare trebuia facută diferențiat în funcție de numărul de locuitori și dimensiunea unității administrativ teritoriale.
De asemenea nu este corect evaluată plafonarea orașelor, ținând cont de faptul că sunt orașe cu 6000 de locuitori care au un plafon de cheltuieli stabilit la 6.000.000 lei și comune cu 8000 de locuitori a caror plafon este de 1.500.000 lei.
Dacă veniturile proprii ale unei comune mari se ridică la pragul impus de dvs, aceasta riscă să ramână fără sprijinul financiar din partea Guvernului Romaniei, sprijin fără de care comuna nu poate să se dezvolte, nu se mai pot face investiții pentru comunitate, nu pot fi intocmite diferite studii in vederea obținerii de finanțări nerambursabile.
Ținând cont de alocarea bugetară inițială făcută de Ministerul Finanțelor în anul 2014 alocare care cuprinde și prognoza pentru perioada 2015-2017, Comuna Odoreu trebuia să beneficieze de aproximativ 1.120 mii lei pentru fiecare an în perioada 2015-2017, sumă care pentru comunitatea noastră înseamnă foarte mult. Lipsa acestor sume se va reflecta in disfuncționalități grave având în vedere faptul că pe lângă aparatul de specialitate al primarului mai avem în subordine și alte servicii publice cum ar fi Poliția locală sau Așezământul cultural, care necesită și ele cheltuieli de personal și cheltuieli de funcționare.
Cel mai grav lucru pentru noi este faptul că din lipsa acestor venituri de la bugetul de stat, având în vedere faptul că suntem o comunitate cu 5500 de locuitori, veniturile proprii nu ne sunt suficiente pentru funcționalitate iar lucrările de investiție finanțate din bugetul local trebuie sistate din lipsă de fonduri, suntem în imposibilitatea cofinanțării investițiilor cu finanțare nerambursabilă și nu vom putea realiza documentații tehnice în vederea obținerii de proiecte noi finanțate din fonduri europene.
Este practic oprită într-un mod brutal dezvoltarea comunității noastre , întelegând că suntem o comunitate care s-a straduit să colecteze veniturile proprii în mod corect și drept răsplată în loc să fim stimulați sunt stimulate comunitățile care nu au făcut acest lucru, în concluzie este stimulată nemunca.
În urma repatizării făcute de dvs suntem descurajați complet în a păstra o atitudine corectă în ceea ce privește colectarea veniturilor și dezvoltarea comunității noastre.
Pentru a înțelege mai bine gravitatea situației în care se află comuna noastra exemplificăm din H.G. nr.14/2015 sumele alocate pentru alte comunități din județul Satu Mare raportându-ne la comuna noastra. Așa cum am mai facut referire, Comuna Săuca are 1470 de locuitori primește suma de 1.205 mii lei, Comuna Socond cu un număr de 2500 de locuitori primește suma de 1.241 mii lei, Comuna Agris cu un numar de 2000 de locuitori beneficiază de 905 mii lei, Orasul Ardud a cărui plafon este stabilit la 6.000 mii lei, are 6500 de locuitori si beneficiază de sprijin în valoare de 3.427 mii lei, Comuna Odoreu cu 5500 de locuitori nu este cuprinsă in Anexa la HG nr.14/2015, deci sprijinul este zero.
Să înțelegem că noi nu existăm? Locuitorii comunei Odoreu nu sunt și ei contribuabili ai acestei țări?
Prin această repartizare a sumelor considerăm că s-a facut o discriminare față de cetățenii comunei noastre care au aceeași calitate cu cetățenii celorlalte comunități, această măsura blochează, oprește dezvoltarea comunității noastre, dar cel mai grav este faptul că încurajează autoritățile locale la nerealizarea veniturilor proprii pentru că numai astfel (dacă nu realizează venituri proprii) pot beneficia de sprjiin financiar din partea statului.
Vă rugăm să luați măsuri pentru îndreptarea acestei situații sau amânarea aplicarii Hotărârii de Guvern nr.14/2015 până în anul 2016 și asta după ce în prealabil proiectul de hotarare va fi supus unei dezbateri publice.
Sunt primar al Partidului Social Democrat la al patrulea mandat, iar pe parcursul celor 15 ani de când sunt în aceasta funcție nu am întâlnit nici o situație atât de discriminatorie și o încurajare atât de clară a nemuncii precum nici descurajarea celor care se străduiesc să acorde un nivel ridicat al serviciilor către populație. Sper să revizuiți modul de repartizare a sumelor în așa fel încât comunitățile să nu fie discriminate iar repartizarea sumelor să fie in funcție de contribuția pe care comunitatea o aduce la dezvoltarea națiunii noastre.
În cazul în care nu veti revizui acest mod discriminatoriu de distribuire a sumelor către comunitățile locale astfel încât dezvoltarea comunităților să nu fie prejudiciată de sume de la bugetul de stat, vom fi nevoiți să atacăm această hotarâre și să ne căutăm dreptul prin mijloace legale, prin apelarea la societatea civilă, presa, ONG-uri, etc.
Doresc să vă adresez urmatoarele întrebări:
- Cum ați stabilit faptul că o comună cu 1500 de locuitori, 15 km de drumuri, 50 de corpuri de iluminat și 400 de gospodării are nevoie de aceleași sume pentru funcționare ca o comună cu 5500 de locuitori cum este Comuna Odoreu, cu 7500 de locuitori cum este Comuna Medieșu Aurit sau cu 8000 de locuitori cum este Comuna Turț, comune care au aproximativ 40 de km de străzi, 500 de corpuri de iluminat și 2500 de gospodarii?
- Cum ați stabilit că o comună cu 5500, 7500 sau 8000 de locuitori poate să se gospodarească cu 1.500.000 lei, iar un oraș (Ardud, Livada) cu 6000 de locuitori are nevoie de 6.000.000 lei? Care sunt criteriile în baza cărora ați stabilit aceste plafoane ?
- Vă întreb ca și cetățean al unei comunităti discriminate, credeți că persoanele juridice și cetățenii comunității noastre nu-și plătesc impozitele și taxele către Bugetul de stat? Dacă locuitorii își plătesc impozitele și taxele, de ce au fost excluși de la repartizarea Bugetului de stat? Nu suntem contribuabili chiar mai buni decât alții? Cifrele arată că suntem fruntași, trebuie să fim sanctionați pentru asta?
În aceași situație ca și noi sunt comunele: Bixad, Botiz, Certeze, Foieni, Halmeu, Medieșu Aurit, Paulești, Turț, Vetiș precum și orașele Carei și Negrești-Oaș.
Opriți această nedreptate până nu este prea târziu. Sunt un primar care are lângă el guvernarea, cui să-i cer ajutorul? Să mă adresez opoziției, să mă adresez justiției, să mă adresez presei, să facem acțiuni de protest sau să cred ca autonomia promovată de UDMR este soluția?
Nu ne lăsați să cădem în extreme din cauza acestor discriminări și nedreptați.
Semnează acest memoriu primarii comunităților din județul Satu Mare care au fost excluse din Anexa nr.1 la HG nr.14/2015: Comunele Bixad, Botiz, Certeze, Foieni, Halmeu, Medieșu Aurit, Odoreu, Paulești, Turţ, Vetiş, oraşele Carei şi Negrești Oaş.
prin CASE se stabilesc bugetele …. o mica greseala
Cum să iasă Mitică Pop În stradă când partidul lui este la guvernare iar Tavi Petric a aprobat aceste criterii ?
1. Aflăm lucruri noi: Miti Pop știe să scrie! Chiar memorii! Cine ar fi crezut?
Și apoi: da cu capul de pereti, boule, că odorenii au votat că vor ca Odoreul să devină oraș, iar tu ai refuzat acest lucru! Miti ești un idiot!
Îți spun eu cui să te adresezi: DNA! Care nu știm de ce nu te-a legat încă!