În cauză există suspiciunea rezonabilă că începând cu anul 2008, mai multe persoane au iniţiat şi au constituit un grup infracţional organizat, cooptând pe parcurs şi alţi participanţi la activitatea infracţională, care au aderat la acesta şi au sprijinit gruparea, având ca scop săvârşirea unor infracţiuni de evaziune fiscală, spălare de bani, fraudă şi fals.
Modul de operare al grupului infracţional organizat a presupus două mari direcţii de acţiune, pe de o parte fiind vorba despre comiterea de infracţiuni de evaziune fiscală şi spălare de bani prin intermediul unor circuite financiar-fiscale prejudiciabile care au inclus mai multe societăţi comerciale de pe raza mai multor judeţe din ţară – inclusiv firme din categoria celor cu comportament tip „fantomă” – menite să diversifice parcursul infracţional, iar pe de altă parte a fost vorba despre săvârşirea unor infracţiuni de fraudă şi spălare de bani în legătură cu obţinerea, prin mijloace frauduloase, de subvenţii (plăţi naţionale directe complementare) pentru sectorul zootehnic, de la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură Maramureş.
Liderii grupării infracţionale au calitatea de asociat şi administrator al mai multor societăţi comerciale cu sediile sociale şi puncte de lucru pe raza jud. Maramureş şi Satu Mare, respectiv funcţia de director executiv adjunct al Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Maramureş.
Activitatea infracţională, pe de o parte, în perioada 2008 – 2013, s-a derulat prin intermediul societăţilor comerciale administrate sau controlate de cei doi lideri, care au înregistrat în evidenţa contabilă facturi fiscale ce nu reflectă operaţiuni reale, emise de peste 10 societăţi comerciale controlate de alţi membri ai grupării, cauzând un prejudiciu bugetului consolidat al statului, estimat până în prezent de organele fiscale, la valoarea de peste 2.500.000 euro, reprezentând debite – TVA şi impozit pe profit şi accesorii – majorări şi penalităţi de întârziere.
Pe de altă parte, în perioada 2009 – prezent, activitatea infracţională s-a derulat cu ocazia solicitării şi obţinerii unor sume de bani din fondurile naţionale gestionate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale – Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, reprezentând subvenţii în sectorul zootehnic. Astfel, o parte din membrii grupării au înfiinţat exploataţii de animale, dar au înregistrat animale fictive în exploataţie, iar ulterior au întocmit documentaţie care a stat la baza formulării de cereri de sprijin financiar în sectorul zootehnic. Activitatea de înregistrare de animale fictive în exploataţie s-a realizat cu sprijinul unor medici veterinari care au atestat, în mod nereal, existenţa şi mişcarea animalelor, şi – mai mult – au înregistrat apoi aceste date nereale în baza naţională de date (Sistemul Naţional de Identificare si Înregistrare a Animalelor – S.N.I.I.A.) a Autorităţii Naţionale Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor. Falsurile informatice săvârşite astfel de medicii veterinari, au fost realizabile cu sprijinul unuia dintre liderii grupării, care are funcţia de director executiv adjunct al Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Maramureş şi un referent în cadrul aceleiaşi instituţii.
Aceste sume de bani obţinute din săvârşirea unor infracţiuni de evaziune fiscală şi fraudă (în cazul subvenţiilor acordate în mod ilegal), au fost transferate atât în diferite conturi ale societăţilor care au emis facturile fiscale fictive (în final fiind ridicate în numerar de la ghişeele băncilor şi de la bancomate), cât şi în conturile societăţilor comerciale administrate sau controlate de liderii grupării, de unde au fost ridicate apoi în numerar, iar ulterior reintroduse în conturile sau casieria societăţilor sub formă de aport asociat, în scopul ascunderii şi disimulării originii ilicite a acestora.
Sursa: www.diicot.ro