Statisticile în ceea ce privește analfabetismul în județul Satu Mare sunt cât se poate de îngrijorătoare. Potrivit unei astfel de statistici, prezentate de deputatul de Oaș, Andreea Paul, în prezent, în județul Satu Mare sunt peste 4.650 de oameni care nu știu citi și scrie.
Satu Mare este pe locul 25 în rândul județelor în țară în statistica lipsei pregătirii școlare. Astfel, în judeţul Satu Mare sunt oficial 11.438 persoane fără şcoala absolvită, din care 4.655 sunt analfabeți. În ceea ce priveşte repartizarea persoanelor fără şcoala absolvită în funcţie de etnie, întâlnim următoarea situaţie:
o Români – 5.506 (48%)
o Maghiari – 2.228 (20%)
o Romi – 3.004 (26%)
o Restul sunt de altă etnie – 700 (6%)
Persoanele analfabete din județul Satu Mare sunt distribuite astfel în funcţie de etnie:
o Români – 2.003 (43%)
o Maghiari – 569 (12%)
o Romi – 1.874 (40%)
o Altă etnie – 209 (5%)
Judeţul Satu Mare se află pe locul 25 la nivel naţional, atât în ceea ce priveşte numărul persoanelor fără şcoală absolvită, cât şi în rândul persoanelor analfabete.
În topul localităţilor sătmărene cu cel mai mare număr de persoane fără şcoala absolvită se află municipiul Satu Mare (cu 1.482 persoane), Negreşti Oaş (673) şi Carei (435). La polul opus sunt localităţile Căpleni (26), Foieni (30) şi Ciumeşti (32). Surprinzător, Negreşti Oaş este localitatea sătmăreană cu cel mai mare număr de persoane analfabete – 316, depăşind chiar şi municipiul Satu Mare – cu 278 de persoane analfabete.
În Ţara Oaşului se înregistrează un număr de 3.072 de persoane fără şcoala absolvită (peste un sfert, adică 27% din totalul la nivel judeţean), din care 1.467 sunt analfabeți (aproape o treime, adică 32% din totalul judeţului).
La nivel național, cel mai mare număr de persoane fără şcoala absolvită se înregistrează în judeţele Iaşi (21.319 persoane), Bacău (19.306) şi Dolj (19.204). La polul opus se situează judeţele Caraş-Severin (6.663), Hunedoara (7.270) şi Covasna (7.271).
Cei mai mulți analfabeți găsim în judeţele Giurgiu (10.161), Călăraşi (9.795) şi Teleorman (9.226). Cel mai mic număr de persoane analfabete se înregistrează în judeţele Caraş-Severin (2.688), Sibiu (2.753) şi Alba (3.194).
Nimeni nu prea vorbeşte de soluţiile necesare pentru un învăţământ diferenţiat…Statisticile sunt elocvente…dar cine schimbă acest sistem de învăţământ de masă, care nu mai corespunde economiei de piaţă…cu programe de învăţământ supraîncărcate…cu manuale scrise în limbaje academice…? Profesorii spun că nu au timp să explice, iar elevii n-au timp să fixeze nişte cunoştinţe elementare ascunse în spatele unor teorii elevate. Mai nou…probabil că unii se vor gândi ca încă de la grădiniţă copiii să ştie rezolva ecuaţii….Hai, cam glumit…dar nu toată lumea are bani de ore suplimentare….Aş fi vrut să citesc în finalul aridelor statistici, câte ceva despre cauzele reale ale analfabetismului din România şi noile soluţii strategice pentru reducerea acestuia…Fiecare copil are un talant dăruit de bunul Dumnezeu…dar, dacă acesta, de exemplu, e bun la fotbal nu-l poţi obliga să devină informatician…dacă în codul lui genetic nu are înclinaţii spre domeniul respectiv…La noi, ai nu ai înclinaţie…trebe să ai ureche muzicală….altfel rămâi corigent sau chiar repetent…Păi, dacă n-are omu ureche muzicală, poate e foarte bun la matematică sau la biologie…dar şi viceversa e valabilă.Nu degeaba mai cer elevii, pe unele posturi de televiziune, ca în România să fie implementat un învăţământ ca afară…asemănător, de exemplu, celui din Finlanda…