Lumina Sfântă de la biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim a fost adusă, sâmbătă seară, cu un avion special, de o delegaţie a Patriarhiei Române. Lumina a ajuns în jurul orei 19.00 în România, pe Aeroportul Otopeni, după care a fost adusă cu o cursă charter la Satu Mare.
Lumina Sfântă a ajuns și la creștinii din Satu Mare. O fărâmă din acest miracol a ajuns în această seară, la ora 23.00, pe Aeroportul Satu Mare și va fi oferită la slujba de Înviere credincioșilor prezenți la liturghie. De la Satu Mare, Sfânta Lumină a fost preluată de preoți din Slovacia, Ungaria şi Austria.
Delegația Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului care a adus Sfânta Lumină la Satu Mare
Lumina Sfântă de la biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim s-a aprins, sâmbătă după-amiază, după un ritual care a durat aproape două ore. Lumina, considerată un miracol al Ortodoxiei, s-a aprins, ca în fiecare an de Paște, în timpul Vecerniei din Sâmbăta Mare, deasupra Sfântului Mormânt.
Semnificația Luminii Sfinte
Lumina Sfântă este considerată un miracol al Ortodoxiei, care se întâmplă în fiecare an de Paşti la Ierusalim, când, în timpul Vecerniei din Sâmbăta Mare, între orele 12,30 şi 14,30, deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc care se pogoară din cer, manifestându-se diferit în fiecare an şi care în primele minute nu frige, transmite Patriarhia. Lumina este adusă credincioşilor de patriarhul Ierusalimului.
Sfântul Mormânt este inspectat încă din Vinerea Mare, imediat după Prohod. Cei care fac această verificare – pentru a nu exista nicio bănuială de înscenare – sunt poliţişti civili, care nu sunt creştini. De obicei, aceştia sunt trei: un arab, un turc şi un reprezentant al Statului Israel. Rolul lor este de a inspecta încăperea Sfântului Mormânt pentru a nu exista vreo sursă de foc. De asemenea, îi controlează corporal pe cei care vor pătrunde acolo în momentul ceremoniei religioase. Apoi, la momentul potrivit, luminile se sting, uşa se sigilează, iar la intrare rămân doar gardienii.
După desfăşurarea slujbei, patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat doar cu un stihar alb, cu epitrahil şi brâu, se îndreaptă spre Sfântul Mormânt. La intrare, patriarhul este controlat de poliţişti în prezenţa martorilor care aparţin tuturor confesiunilor. Patriarhul desigilează intrarea în Mormânt şi pătrunde în prima încăpere, în „Capela Îngerului”, însoţit – conform tradiţiei – numai de un arab de religie islamică. Mai departe, patriarhul intră singur în încăperea propriu-zisă a Mormântului şi îngenunchează în faţa lespedei.
După rugăciune, cei prezenţi în biserică au adesea prilejul să observe o lumină precum un fulger, care vine prin cupola aflată deasupra Capelei Sfântului Mormânt. Pelerinii compară această lumină cu un glob care se împrăştie în mici bucăţi. Această lumină ajunge până la lespedea Sfântului Mormânt, aprinzând astfel vata presărată deasupra.