Maşinile cu volan pe dreapta, cu mici excepţii, nu vor mai putea circula pe drumurile publice, titrează Adevărul. Vor fi exceptate de la această interdicţie autovehiculele istorice şi maşinile utilitare, de pildă, cele de curăţenie stradală.
Potrivit sursei citate, maşinile cu volanul pe partea dreaptă, cu excepţia celor istorice, ar putea fi interzise în România, dacă un proiect de lege recent aprobat de Senat va fi avizat şi de deputaţi. Conform expunerii de motive ataşate proiectului, „intervenţia legislativă este necesară deoarece numărul total de accidente produse de maşini cu volanul pe dreapta depăşeşte 10% din totalul accidentelor pe an. Coliziunile sunt frontale, iar posibilitatea de evitare este nulă din cauza lipsei de vizibilitate a şoferilor acestor maşini”.
Documentul mai scoate în evidenţă şi amploarea luată de valul de înmatriculări de maşini cu volanul pe dreapta în România. Astfel, potrivit unor statistici ale Registrului Auto Român, la noi în ţară au fost aduse peste 29.000 de maşini cu volanul pe dreapta în anul 2018 şi mai mult de 20.000 maşini în anul 2019, care, din cauza Brexit, este şi ultimul an în care s-au putut efectua astfel de importuri de către persoanele fizice.
Mai mult, conform datelor Poliţiei Rutiere, până acum, 120.000 de maşini cu volan pe dreapta au fost înmatriculate în România. În plus, după ce că au volanul pe dreapta, numeroase maşini de acest tip sunt şi vechi, cu ani de fabricaţie în intervalul 2000-2009. Anual, între 150 şi 200 de şoferi care conduc astfel de vehicule fac accidente de circulaţie, iar multe dintre acestea se soldează cu victime.
Proiectul de lege va interzice „circulaţia pe drumurile publice a autovehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România care au postul de conducere situat pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”.
De asemenea, proiectul de lege conţine şi sancţiunile aplicate celor care nu vor respecta noua reglementare. Concret, cei care vor conduce o maşină cu volanul pe dreapta riscă şase până la opt puncte, ceea ce înseamnă amenzi cuprinse între 870 şi 1.160 de lei. În plus, poliţistul rutier va reţine certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia, documente care vor fi restituite de către poliţia rutieră la prezentarea dovezii eliberate de Registrul Auto Român din care rezultă mutarea postului de conducere al autovehiculului pe partea stângă, operaţiune extrem de costisitoare, de altfel.
Sursa: Adevărul