Un număr de 714 comune, adică 25% din cele 2.862 astfel de unități administrativ-teritoriale (UAT), nu au avut anul trecut venituri proprii nici cât să le acopere măcar plata salariilor, conform calculelor realizate de cursdeguvernare.ro, pe baza datelor oficiale privind execuția bugetelor locale. Probleme au fost înregistrate și în județul Satu Mare, acolo unde zeci de primării de comune nu și-au putut acoperi salariile din venituri proprii.
Numărul acestor UAT-uri complet dependente de transferurile de la bugetul centralizat a crescut în 2023, comparativ cu 2022, când 651 de astfel de primării erau depășite de cheltuielile cu angajații. Cu toate acestea, UAT-urile falimentare continuă să fie menținute, singura justificare a existenței lor fiind alegerile, când electoratul disciplinat al acestor localități este dirijat spre vot de către primarii în funcție. Rațiunea lor nu este de utilitate administrativă, ci de utilizare strict electorală, informează cursdeguvernare.ro.
Anul trecut, veniturile proprii totale ale primăriilor comunale din România s-au cifrat la aproape 13 miliarde de lei, în timp ce cheltuielile totale au fost de 29,8 miliarde, dintre care 7,83 miliarde au reprezentat doar cheltuielile cu salariile din aceste administrații.
În 2022, campion absolut era Vasluiul, cu 57 de primării ce ar fi trebuit să fie declarate în faliment. În 2023, acest top negativ a ajuns să fie condus de județul Teleorman, cu nu mai puțin de 68 de primării care nu au mai avut bani nici pentru salarii. Alte județe cu un număr uriaș de primării falimentare sunt Vaslui și Olt (59 de primării), Botoșani (52 de primării) și Vâlcea (43 de primării). Anul trecut, în județul Satu Mare au fost 20 de primării de comune care nu au avut venituri proprii care să acopere plata salariilor.
Structura veniturile UAT-urilor
Venituri proprii, formate din:
- cote defalcate din impozitele pe venit;
- sume alocate din cotele defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale;
- sume repartizate din Fondul la dispoziția Consiliului Județean.
Acestora li să adaugă sume suplimentare reprezentând:
- sume defalcate din TVA pentru drumuri (acolo unde este cazul);
- sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale;
- sume defalcate pentru pentru diferite alte capitole, inclusiv infrastructură, învățământ particular sau confesional etc.;
- subvenții, sume UE (dacă este cazul);
- alte venituri.
Materialul complet poate fi citit pe cursdeguvernare.ro.
Centralizati centralizati si iar centralizati .. si mai concediati din putorile partidelor politice . !
Simplu, pentru că și-au umflat fiecare organigrama, au angajat neamurile și pilele pe capete și acum vreo 10-15 ani și-au triplat salariile că acum să vezi tu ce administrație publică prpfesionistă se va face. Și totul a rămas la fel. Faceți odată digitalizarea aia și nu numai vorbiție despre ea. Adevărat digitalizarea nu vă lipesc afișele și nu vin să aplaude când e campanie electorală.
Trebuie neapărat aplicată legea și retrogradate toate localitățile din țară în conformitate cu prevederile legii!
Ar dispărea 25-30% din primării!
Toata tara e in faliment
Și-au făcut-o cu mîna lor, nu le plîng de milă, nu avem nevoie de atîtea primării, iar cele care vor rămîne să nu fie așa stufoase, și atunci nu o să mai aibă probleme.
Însă ar mai putea apărea o problemă, ca să își rotunjească bugetul să nu se apuce domnii primari să mărească impozitele la sate și comune, și taxe de tot felu, autorizări, etc.
Astea se vor mări oricum. Se vor mări și se vor măriconsiderabil pentru că deja e enormă gaura la buget. Asta din cauza anagjărilor fără cap de la 2020 încoace. Nu este sustenabil. Problema este mai degrabă că reducând numărul primăriilor, practic comasând comune pentru ca să-ți rezolvi o problemă va trebui să umbli mai mult. Pentru că această comasare nu va fi doar la nivel de comune ci și la nivel de județe. Asta să fie clar. Și dacă județul Satu Mare ca atare își pierde competențele de a emite anumite acte și va trebui să mergi să zicem la Cluj pentru orice fițuică te voi mai vedea cum vei înjura de zori că e mult de umblat și costă foarte mult. Așa că mai ușor cu comasatul că e cu două tăișuri. Prima dată trebuie rezolvată digitalizarea și interconectarea bazelor de date ale instituțiilor. Că degeaba sunt digitalizate dacă se limitează la o comunicare intraministerială (agenția locală sau inspectoratul local comunică doar către ministerul propriu) și dacă tot îți cer acte în original sau copie la dosar. Că nu e voie să ceară (știu bine că așa e teoretic) aia este doar o glumă. Că trăim în România, nu? Asta ar ajuta mult mai mult.