Ministrul Educației, sătmăreanul Daniel David, a continuat vizitele în unități școlare, iar luni acesta s-a aflat în județul Satu Mare, acolo unde a vizitat școli din mediul urban și rural. Aceste vizite au scopul de a pregăti cât mai bine „Raportul de diagnostic și propuneri de politici publice pentru sistemul de educație și cercetare-dezvoltare-inovare din România”, planificat cel târziu pentru luna mai a acestui an, iar după vizita din județul Satu Mare ministrul și-a prezentat concluziile.
Redăm, mai jos, concluziile trase de ministrul Daniel David, după vizita în județul Satu Mare:
În comuna Homoroade (zona etnografică românească veche din Țara Codrului) și în comuna Culciu (pe valea Someșului), am întâlnit un model funcțional de școli în mediul rural (atât cu învățământ în limba română, cât și cu învățământ în limba maghiară). Astfel, unitățile școlare au fost concentrate în reședința de comună (și/sau în unul din satele mari), unde sunt aduși toți copiii din toate satele comunei, ajungând astfel să avem unități școlare cu peste 100 de copii, ceea ce poate apoi atrage resursele pentru infrastructură (ex. clădiri adecvate, dotări avansate, microbuze pentru transport etc.) și educație de calitate (ex. cu profesori bine pregătiți). Cred că acest model este unul performant, mai ales acolo unde distanța între sate și reședința de comună nu este foarte mare, campusurile rurale rămânând așadar opțiuni pentru alte structuri rurale.
Un alt model performant în mediul rural l-am regăsit în comuna Apa, aici însă numărul mare de copii, număr care susține apoi educație de calitate și sustenabilă, fiind asigurat de mărimea satului Apa. În satul Apa am inaugurat și una dintre cele mai noi și mai mari grădinițe din mediul rural din județul Satu Mare. Și aici cred că acest model este unul performant pentru localități mari, cu mulți copii, campusurile rurale rămânând așadar, din nou, opțiuni pentru alte structuri rurale.
Am vizitat, de asemenea, un colegiu național – Colegiul Național „Doamna Stanca” – din orașul Satu Mare, o unitate școlară fanion în județ, unde am discutat despre reformele în educație și asigurarea calității și excelenței. Demersul pilotării ca model de testare a unor noi idei a fost întărit în cursul discuțiilor.
La Școala Gimnazială „Constantin Brâncoveanu” din Satu Mare, am participat la inaugurarea unui nou bloc al școlii (o nouă clădire), cu o investiție a autorităților locale de peste 8.000.000 RON. Fiind una dintre școlile de referință ale orașului, aflată în centrul municipiului, presiunea pe spațiu era una foarte mare, dar cu noua investiție lucrurile intră în normalitatea spațiului educațional.
Cu ocazia acestor vizite, am avut plăcerea să revizitez Casa Memorială „Vasile Lucaciu” din localitatea Apa, memorandistul Vasile Lucaciu fiind un reper pentru conștiința românească din Transilvania.
În fine, m-am bucurat să văd și să aud la fața locului că programul „Masă sănătoasă” este unul de succes, care contribuie în mediile defavorizate la aducerea copiilor la școală și la reducerea abandonului școlar.
Într-o notă mai personală, m-am bucurat să revăd locuri familiare – orașul în care m-am născut și colegiul național în care am învățat, inclusiv Țara Codrului de unde se trage din generații familia mea, ambele localități onorându-mă de mult cu titlul de cetățean de onoare –, dar mai ales oameni competenți și dedicați educației și copiilor, atât la nivelul autorităților locale, cât și la nivelul autorităților educaționale.
Bine bro ca nu ai fost in Madaras unde jumatate din elevi primesc bursa pentru analfabetism
O avut grija Analfasupozitorul sa vada doar ce trebuie. Ca vad ca Balegaru o fost prezent. Da de reuseste sa-si faca si un doctorat la FF
Prostule Madăras e ok !!! Tu ești ăla cu probleme !!!
ce inseamna ok pentru tine?
Din ce se pare foarte puțin. E cam nepretențios băiatul.🤔🤪😉
Din ce observ am rămas de unde am plecat. Adică selfie-uri de grup, taieri de panglici sau alte cele. În rest nimic nou. Și aceea vizita cica inopinata în teritoriu s-a transformat intr-un fâs mare si nimic mai mult.
falsitate