Ultima actualizare: azi, 16:07
Locale

Nereguli grave în gestionarea ajutoarelor sociale: beneficiari absenți și pontaje false. Prefect: ,,Nu tolerăm abuzul!”

Nereguli grave în gestionarea ajutoarelor sociale: beneficiari absenți și pontaje false. Instituția Prefectului Județului Satu Mare a făcut publice rezultatele unui amplu control desfășurat prin sondaj asupra modului în care este gestionat sistemul de Venit Minim de Incluziune (VMI) și asupra respectării obligațiilor privind munca de interes local.

Verificările, dispuse de prefectul Altfatter Tamás, au fost realizate între lunile iunie și octombrie 2025 de către Corpul de control al Prefecturii, împreună cu o echipă din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Satu Mare.

Scădere semnificativă a numărului de beneficiari

Rezultatele arată o reducere cu 7,2% a numărului de persoane care beneficiază de ajutor social cu obligații de muncă, de la 4.523 (în mai 2025) la 4.197 (în septembrie 2025). Totodată, valoarea plăților lunare efectuate din bugetul statului a scăzut de la 4,4 milioane de lei la 3,7 milioane de lei, ceea ce reprezintă o reducere de aproximativ 18%.

Conform estimărilor, economiile realizate anual prin aplicarea mai riguroasă a legii se ridică la peste 8 milioane de lei.

Probleme grave descoperite în teren

Controalele au scos la iveală mai multe nereguli în modul de gestionare a evidențelor de muncă la nivelul primăriilor:

  • pontaje incomplete sau întocmite superficial;

  • raportări neunitare și generale;

  • absența beneficiarilor la locurile unde trebuiau să presteze muncă;

  • lipsa unui sistem clar de monitorizare zilnică.

Aceste deficiențe ridică suspiciuni privind corectitudinea datelor raportate și utilizarea eficientă a fondurilor publice.

Măsuri propuse pentru remedierea situației

Pentru a evita repetarea acestor situații, Instituția Prefectului a anunțat o serie de măsuri imediate și propuneri legislative, printre care:

  • verificări sistematice în teren realizate de AJPIS;

  • modificarea Legii nr. 196/2016, astfel încât evidența muncii să fie transmisă lunar, nu trimestrial;

  • sancțiuni clare pentru primarii care nu respectă obligațiile legale;

  • limitarea în timp a acordării ajutorului social, la maximum 3 ani din ultimii 5, pentru a încuraja reintegrarea pe piața muncii.

Prefectul Altfatter Tamás: „Nu vom tolera abuzul sau neglijența”

„Rezultatele acestui control sunt, pe cât de îngrijorătoare în privința neregulilor, pe atât de edificatoare în privința necesității de a guverna cu principii clare. Economia de peste 8 milioane de lei arată că am acționat la timp pentru a combate risipa. Banul public trebuie folosit pentru cei care au cu adevărat nevoie. Nu vom tolera abuzul, ineficiența sau neglijența”, a declarat prefectul Altfatter Tamás.

Acesta a subliniat că sprijinul social trebuie privit ca o mână de ajutor temporară, nu ca un drept permanent. „Scopul este să-i ajutăm pe oameni să se reintegreze pe piața muncii, nu să le oferim un statut de dependență pe termen nelimitat”, a adăugat prefectul.

Urmează modificări la nivel național

Propunerile rezultate în urma controlului vor fi transmise către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, în vederea aplicării la nivel național.

Prefectura Satu Mare anunță că controalele în teren vor continua până la finalul anului 2025 și pe tot parcursul anului 2026.

Un comentariu

  1. danciu vasile Răspunde

    mai bine ar controla cine umbla cu masinile institutiei , niste pisati cu gusa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.