O călătorie în trecut: povestea trenulețului ,,Zsuzsi” din Satu Mare și istoria șinelor înguste. La sfârșitul secolului al XIX-lea, județul Satu Mare era mai conectat cu lumea decât ne-am imagina astăzi. Nu prin autostrăzi sau aeroporturi, ci printr-o rețea de linii ferate cu ecartament îngust, de doar 760 mm, pe care localnicii le știau simplu: trenulețul. Pentru oamenii acelor vremuri, trenul era principalul mijloc de călătorie, iar aceste linii au jucat un rol esențial în dezvoltarea economică și socială a zonei. Una dintre cele mai importante astfel de rute a fost linia Satu Mare – Ardud, aprobată în ianuarie 1899 și inaugurată oficial la 14 iunie 1900. Construită de Societatea Căilor Ferate Locale Satu Mare – Ardud, linia avea o lungime de 28,9 kilometri și făcea parte din rețeaua cunoscută sub numele de „Zsuzsi”, un adevărat simbol al progresului regional.
Traseul trenulețului ,,Zsuzsi” era spectaculos pentru acea perioadă. Pleca din fața Gării Satu Mare, traversa râul Someș pe podul feroviar și continua, pe alocuri, pe așa-numita linie încălecată, unde șinele înguste se strecurau printre liniile cu ecartament normal. Drumul său trecea prin Ferăstrău, Cionchești, Lipa, Viile Satu Mare, ajungea la Cetatea Ardudului și se încheia în Ardud, legând orașul de satele din jur și de activitățile agricole și comerciale ale zonei.
Chiar și după dispariția multor linii, unele trasee au mai rezistat până aproape de vremurile noastre. Până în 1990, au supraviețuit linii înguste care traversau Ardudul pe relația Ghilvaci – Ardud – Ardusad, urmând cursul Someșului. De asemenea, ultima linie îngustă care ajungea la Satu Mare pornea din gara Sângeni și mergea spre Bixad.
Astăzi, șinele au dispărut, iar trenulețul nu mai străbate câmpurile și satele județului. În schimb, a rămas povestea lui, o poveste despre muncă, mobilitate și legătura strânsă dintre oraș și sat. Aceste linii ferate înguste reprezintă un patrimoniu istoric și turistic valoros, care merită redescoperit și spus mai departe, ca parte din identitatea Sătmarului.
Sursa: Facebook/Gări din România






Doar că poza 2 și 5 sunt cu tramvaiul care circula prin oraș cândva și nu are nici o legătură cu Zsuzsi.
Numai tu ai văzut tramvaie cu aburi…doar ultima poză arată un tramvai electric…a doua garantat e trenulețul Zsuzsi!
Tramvai tras cu cai. Frate, prost mai ești. Pe lângă faptul ca nu cunosti istoria locului. Si da, poza 2 e denpa actuala stradă Horea iar ultima de pe actuala piața Libertâții, portiunea dintrea hotel Aurora și Casa Albă. Sunt curios ce ve spyne 4efefitor la Casa Slbă.🤔😱
ce zsuzsi ?????? suzana eventual .
Sí eu mereu la Alex spun Sándor sau la Tiberiu ca Tibor si dpa parerea mea e naspa de aia trebuie sa spunem asa ca Zsuzsi daca vrei Suzana se poate plecat la Bucuresti cu mare drag acolo auzi suzanaaaaa dar in Ardeal Zsuzsi ramane!!🥰
Ca Zsuzsi a intrat in “legenda” urbana. Si asa a trecut in nefiinta.
Deci Zsuzsi a fost si Zsuzsi ramane.
Si in perioada aceea mai era mult pana la 1918. Ca doar dupa 1918 a avut romanica cai ferate
Chiar nu pot fi frate cu tine din mai multe motive;
1 sfidezi evidența,in poza 2 se văd clar 3 vagoane si fumul produs de locomotivă,Satu Mare neavănd niciodată tramvai tras de cai!
2,ești o ființă cu dizabilități care de ani de zile sub diverse pseudonime (Y,ai fost la inceput) jignești pe toți aceeia care nu s de acord cu tine
3 nu iubești pe nimeni.te crezi mai deștept decăt toată lumea ,si vrei să pari ceea ce nu ești!
@Gelu, dacă mi-ai scris mie află că prima dată era un tramvai tras de cai prin Sătmar – lóvasút. Bagă goagăl translate dacă nu înțelegi. Apoi experimental s-a pus ceva tracțiune mașină cu aburi dar a murit în fașă repede. Nu a avut priză. Dar nu a fost Zsuzsi. Acela a fost trenul cu ecartament îngust. Atât. În rest bați aiurea. Nu suferi tu cumva la cap de ceva paranoia? Îți recomand să comentezi la rubrica fotbal, agricultură, politică. Acolo toată lumea crede că se pricepe. La istoria locală clar ești repetent. De fapt tind să cred că nici nu ești sătmărean de fapt ci ceva vinitură. Că de erai sătmărean nu scriai aberații din astea.
Cred că sunt în asentimentul multora când îți spun să te tratezi. Grabnic. Până nu e prea târziu.
@Asmodeus, să nu fim așa răi. Avea și Românica ceva-ceva incipient de căi ferate. Prin 1869 s-a făcut linia București-Giurgiu. Practic a fost condiția Elisabetei de a se mărita cu Carol I. A venit la nuntă cu tot alaiul pe Dunăre până la Giurgiu. A spus clar că nu merge 60 de km într-o căruță până în capitală si nici nu se mărită cu un prinț în a cărui țară nu este cale ferată. Câteodată mai fac si femeile lucruri utile, nu? Ne mai scoate din puturoșenie.