Membrii grupului UDMR din Consiliul Local au depus proiectul de hotărâre privind aprobarea „Schemei de ajutor de minimis pentru atragerea de investiţii și crearea de noi locuri de muncă in Municipiul Satu Mare”.
Pentru a oferi publicului o viziune mai clară despre acest proiect, motivele proiectului au fost trimise presei pentru informarea sătmărenilor.
Acestea sunt:
- Contextul economic actual: există semne clare despre stagnarea economiei sătmărene: puterea de cumpărare a populației este în scădere, societățile comerciale funcționează la limita rentabilității, nu există semne de relansare și dezvoltare a comerțului sau a industriei în municipiul Satu Mare.
- Lipsa investițiilor noi este un semn îngrijorător pentru toate segmentele al economiei locale. Valoarea investitorilor nu constă doar în simplul fapt că angajează forță de muncă ci și în alte aspecte: un investitor construiește hala de producție prin firme locale, ele aprovizionează materiale de construcții de la alte societăți din zonă etc.
- Lipsa programelor guvernamentale: în ultimii 2 ani nu s-a putut identifica nici un program guvernamental care să faciliteze investițiile noi în Municipul Satu Mare.
- Competiție regională: celelalte orașe din regiune (Cluj-Napoca, Baia Mare, Oradea) au elaborat și au aplicat o schemă de ajutor în vederea acordării facilităților fiscale pentru investitori. Mai mult decât atât, aceste primării mediatizează intens facilitățile pentru un cerc larg de investitori (exemplu: www.clujbusiness.ro)
- Previziuni sumbre pe plan mondial: nici pe plan european sau internațional nu se mai poate vorbi de o creștere spectaculoasă. Asia a devenit un furnizor industrial de încredere, mai atractiv decât Europa de Est, iar din acest motiv sunt din ce în ce mai puțini investitori care să se extindă în zona noastră.
- Astfel, există pericolul ca celelalte orașe sau țări să atragă investitorii, în consecință: este necesară o abordare proactivă din partea Consiliului Local și a Primăriei Satu Mare pentru facilitarea investitorilor.
1. Temei Legal:
Prezentul proiect de hotărâre a fost intocmit conform reglementărilor prevăzute de:
- Legea 571/2003 privind Codul Fiscal Art. 286, Aliniat 6
- OUG Nr. 117/2006 privind procedura națională in domeniul ajutorului de stat
2. Puncte-cheie a proiectului de facilitare
Conform propunerii consilierilor UDMR, prin această schemă de ajutor de stat minimis
se propune aplicare unei reduceri de impozite şi taxe pe clădiri și terenuri pentru investiții noi şi crearea locurilor de muncă noi. În proiectul de hotărâre sunt stipulate și detaliate condițiile principale de acordare a facilităților, din care evidențiem următoarele:
Categorizare: investițiile sunt diferențiate pe baza valorii financiare fără TVA și după numărul locurilor de muncă create, schema fiind aplicată în felul următor:
- Investiții între 150.000-500.000 de euro care creează cel puțin 10 locuri de muncă noi beneficiază de reducere de 25%
- Investiții între 500.001-1.000.000 de euro care creează cel puțin 20 de locuri de muncă noi beneficiază de reducere de 30%
- Investiții între 1.000.001-5.000.000 de euro care creează cel puțin 50 de locuri de muncă noi beneficiază de reducere de 50%
- Investiții peste 5.000.000 de euro care creează cel puțin 100 de locuri de muncă noi beneficiază de reducere de 75%
Valabilitate: această facilitate acordată investitorului este valabilă pentru 3 ani calendaristici, se acordă din momentul recepției finale a investiției.
Valori maxime: conform schemei de facilitare, valoare ajutorului acordat unui investitor nu poate depăși suma de 200.000 de euro.
Sumă disponibilă: se propune o sumă totală de 1.500.000 de euro ce poate acorda administrația locală, pentru o perioadă de 6 ani. De ce nu mai mult? Orice program de reducere sau de facilitare “încarcă” bugetul Municipiului Satu Mare deoarece creează un deficit pe partea de venituri, insă echilibrează acest deficit prin beneficiile aduse pe alte paliere.
Ei bine, și atunci din 2014 vor veni investitorii?
Nu. Prezentul proiect de hotărâre creează o posibilitate realistă, întemeiată și aplicabilă pentru atingerea scopurilor mai sus menționate. Insă nu va putea aduce efectul dorit fără o activitate de informare și de atragere a investitorilor. Considerăm necesară înființarea unei comisii de lucru, formate din consilieri locali și membri executivului, comisie care să implementeze două strategii: informarea societăților comerciale locale despre aceste facilități și o strategie pentru atragerea investitorilor străini.
3. Beneficii aduse pentru Municipiul Satu Mare
Acest proiect de hotărâre va aduce beneficii clare pentru Municipiul Satu Mare, unele beneficii fiind măsurabile altele indirecte:
- Este important de menționat că acordarea facilităților nu încarcă suplimentar bugetul Municipiului, deoarece este reducere parțială, nu se acordă reduceri de 100%
- Există un echilibru bugetar între reducerile acordate și veniturile preconizate în perioada acordării.
- prin crearea locurilor noi de muncă, impozitul pe venit se reîntoarce în bugetul Municipiului. Un exemplu elocvent este Baia Mare, unde prezența investițiilor se resimte puternic în buget: cotele şi sumele defalcate din impozitul de venit in Baia Mare sunt cu 20% mai mari decât în Municipiul Satu Mare.
- Beneficii indirecte: efectul “spin-off” în economia locală: prezența unui investitor revitalizează piața de servicii și implicit mediul de afaceri, pe perioada construcției și mai accentuat după lansarea producției, de exemplu: la o fabrică nouă cu 100 de angajați prestează încă 10 furnizori locali de servicii in diferite domenii: transport, catering, pază, întreținere parc auto, servicii hoteliere etc.
Stadiul proiectului de hotărâre: s-a depus în data de 10.12.2013 la registratura Consiliului Local. Pe baza referatelor de specialitate proiectul de hotărâre iniţiatorul consideră a fi de interes public, astfel se va supune dezbaterii publice şi se va solicita punctul de vedere al Consiliului Concurentei. Probabil în cursul lunii februarie se va afla pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local.
Grup de consilieri UDMR
Consiliul Local Satu Mare
un material bine argumentat mai ales la motive: orasul Inchide cel mai slab an din ultimii 10 mizerie pe strada in presa numai chefuri si orgolii peste tot. poate sint eu dezamagit de prestatia echipei Coica dar pt acest proiect UDMR are o bulina rosie de la mine!
Asi avea o intrebare la Kereskenyi Gabor, sa o intrebe pe colega lui de partid Elisabeta Bekessy cum a instalat-o peste noapte pe Adriana Culda ca Şef serviciu Calitatea Factorilor de Mediu fara concurs.Unde esti tu Tepes Doamne!!!!!!!!!!!!!
Pare opera lui Butka… Felicitari! Din pacate singurul om serios din CL. Sper sa ajunga candidat la primarie.
Ei au vrut sa spuna ca investitorii din ungaria sa beneficieze de facilitati, nu si investitorii romani! Asa se traduce.Cei de dincolo fac lucrari de calitate(reabilitarea podului golescu, care la nici 1 an a trebuit din nou reparat,pe alti bani ai fraierilor!)ROMANIA TREZESTE_TE! JOS MAFIA DIN SATU MARE!
Stimate Domnule “nucu”, in documentele depuse nu este vorba de aşa ceva, sub nici o formă nu este stipulat “originea” investitorului. Despre ceea ce scrieţi Dumneavoastră este executare de lucrări de drumuri, dar in proiect de hotărâre este vorba de investiţii de genul: fabrică, hală de producţie, investiţii “green-field” pentru care am propus acordarea reducerii de impozite şi taxe pe terenuri şi clădiri! Cu stima, GB
invata domn dr kojka cum se face un program si nu mai fugii de la dialog cu adversarii politici si fa bilantul pe un an
Mai bine un investitor din Ungaria decât numai promisiuni din partea coi/ca..
Dar nu mai bine ar face guvernulfacilitati pt.tot mediul de afaceri romanasc,ca doar el creeaza plus valoarea si locuri de munca,acesta asigura alimentarea cu bani ai bugetului si altele care nu e loc de scris? De ce sa tot fim impartiti in romani si alte categorii etnice?Avem firme romanesti f.f.performante,nu doar cele sprijinite politic!