Beneficiarii noilor autospeciale ale pompierilor riscă să returneze fondurile alocate, dacă nu reduc timpul de intervenție sau dacă nu respectă termenii contractuali stabiliți de Uniunea Europeană.
Anunțul a fost făcut astăzi de către colonelul Gheorghe Strâmb, reprezentant al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Transilvania de Nord, în cadrul conferinței organizată cu ocazia finalizării proiectului ”Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă din Transilvania de Nord – Etapa a III-a”, proiect prin care au fost achiziționate 6 autospeciale de intervenție și salvare de la înălțime și distribuite Inspectoratelor Județene pentru Situații de Urgență din Regiune de Nord – Vest.
Pentru început, colonelul Gheorghe Strâmb a precizat că în acest moment autospecialele nu sunt în proprietatea Inspectoratelor, ci doar în administrare printr-un contract de comodat și a atras atenția asupra faptului că, până se va încheia procesul de predare al acestor autospeciale, inspectoratele vor fi monitorizate, urmărindu-se dacă se respectă condițiile stabilite de către Uniunea Europeană. Dacă acestea nu sunt respectate, beneficiarii riscă să returneze fondurile alocate.
”Pe perioada următoare se continuă monitorizarea asupra modului în care sunt folosite aceste utilaje. A nu fi folosite așa cum trebuie, a nu fi respectați termenii contractuali de intervenție, de repartiție și de scăderea timpilor de intervenție, înseamnă atragerea din partea Uniuni Europene de sancțiuni, mergând până la returnarea fondurilor alocate. Există un mare pericol, și anume, datorită faptului că s-a încheiat proiectul iar lucrurile sunt așezate, să scadă continuitatea vegherii ca acești timpi să fie menținuți. Rugămintea pe care o adresez Inspectoratului pentru Situații de Urgență este să nu considere că în acest moment lucrurile sunt încheiate”, a declarat Gheorghe Strâmb.
Prezent în cadrul conferinței, președintele Consiliului Județean Satu Mare, Adrian Ștef, a declarat că toate aceste proiecte derulate pentru siguranța cetățenilor și bineînțeles pentru îmbunătățirea bazei materiale a ISU Someș Satu Mare.
”Eu am avut ocazia să constat și vă spun sincer, deja din momentul în care aceste autospeciale au intrat cu adevărat în lucru, am văzut toate aceste intervenții în diferite situații de urgență și cât de important este să dai telefon la 112 și chiar să ajungă colegii de la ISU, repede. Eu cred că asta este important, ca toate aceste proiecte pe care le derulăm, să înțeleagă populația că sunt derulate în favoarea și siguranța lor. Profesionalismul și pregătirea necesară, colegii noștri de la ISU, o au și chiar aveau nevoie de îmbunătățirea bazei materiale”, a spus Adrian Ștef.
Cele 6 autospeciale au fost achiziționate prin Programul Operațional Regional 2007- 2013 și distribuite la cele 6 Inspectorate Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă din Regiunea Nord-Vest: I.S.U. Cluj, I.S.U. Bihor, I.S.U. Bistriţa-Năsăud, I.S.U. Maramureş, I.S.U. Satu Mare, I.S.U. Sălaj.
Autospecialele au fost executate de către firma poloneză WAWRZASZEK ISS SPOLKA Z ORGANICZONA ODPOWIEDZIALNOSCIA SPOLOKA KOMANDYTOWO AKCYJNA(Lider) în asociere cu FABRYKA MASYZN ‘BUMAR-KOSZALIN’ SPOLKA AKCYJN.
Înainte de recepţia autospecialelor, la sediile Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţă au fost instruite 20 de persoane privind mânuirea şi întreţinerea utilajelor de intervenţie şi salvare de la înălţime.
Valoarea totală a autospecialelor este de 9.243.000 lei fără TVA.
Contractul de finanţare pentru proiectul „Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă din Transilvania de Nord – Etapa a III-a” a fost semnat în data de 27 martie 2014, la sediul Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord-Vest. Acest contract a fost semnat între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice , în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013, Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest, în calitate de Organism Intermediar pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013, şi Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Transilvania de Nord”, în calitate de beneficiar.
Obiectiv general al proiectului este îmbunătăţirea calităţii serviciilor publice de urgenţă la nivelul Regiunii Nord-Vest prin creşterea capacităţii de răspuns adecvat situaţiilor de urgenţă şi prin sporirea gradului de siguranţă şi sănătate a cetăţenilor.
Obiectivele specifice:
– Reducerea timpului de intervenţie pentru acordarea primului ajutor calificat de către unităţile Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţă în scopul ridicării capacităţii de acţiune şi reacţie adecvată a centrelor judeţene pentru prevenirea, limitarea şi înlăturarea efectelor negative ale evenimentelor de urgenţă;
– Îmbunătăţirea nivelului tehnic şi de performanţă a serviciilor publice judeţene de urgenţă din Regiunea Nord-Vest prin achiziţionarea de echipamente specifice moderne, eficiente şi performante;
– Consolidarea capacităţii de colaborare şi conlucrare operaţională între centrele judeţene de urgenţă din cadrul Regiunii Nord-Vest precum şi a centrului regional/centrelor judeţene cu cele din judeţele limitrofe în perspectiva îmbunătăţirii siguranţei populaţiei, salvgardării vieţii, proprietăţii şi bunurilor.
Rezultate estimate:
-6 echipamente specifice de intervenţie şi salvare de la înălţime
-120 persoane de deservire instruite
-6 contracte de comodat încheiate între Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Transilvania de Nord” şi utilizatorii finali;
-reducerea timpul mediu de răspuns al unităţilor mobile de intervenţie la locul accidentelor/ dezastrelor până la 12’ în zonele rurale şi 8’ în zonele urbane
Valoarea totală a proiectului este de 11.600.000,00 lei, din care finanţarea nerambursabilă este de 11.368.000,00 lei.
Durata de implementare a proiectului a fost de 18 luni.
În trecut ADI Transilvana de Nord a derulat încă două proiecte de achiziţii cu titlul „Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă din Transilvania de Nord”:
1. Primul proiect, s-a derulat în perioada iunie 2010-mai 2012. Prin acest contract au fost achiziţionate 64 de autospeciale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă:
– 30 autospeciale pentru lucrul cu apă şi spumă
– 1 autospecială de intervenţie la accidente colective şi salvări urbane
– 2 autospeciale de cercetare NBCR
– 6 autospeciale pentru descarcerări grele
– 21 ambulanţe de prim ajutor
– 3 ambulanţe de reanimare
– Centrul de comandă şi control
2. Al doilea proiect s-a derulat în perioada iunie 2012 – mai 2014. Prin acest contract au fost achiziţionate 12 autospeciale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă:
– 6 autospeciale pentru lucrul cu apă şi spumă
– 6 autospeciale complexe de intervenţie, descarcerare şi acordarea asistenţei medicale de urgenţă.