Ultima actualizare: azi, 22:30
Locale

Laborator. Actorii Teatrului de Nord, “antrenaţi” de regizori ruşi!

Sub conducerea regizorului Ovidiu Caiţa, Teatrul de Nord Satu Mare încearcă lucruri noi. În această săptămână aici se desfăşoară un experiment inedit “Laboratorul teatral” coordonat de regizorul rus Oleg Loevski. Practic, Ovidiu Caiţa a adus la Satu Mare pentru prima dată acest “laborator”. Adică trei regizori ruşi montează piese cu actorii din Satu Mare. Totul a început luni, când actorii au primit textele şi durează până sâmbătă duminică, atunci când se joacă spectacolele. Timpul este unul foarte scurt, actorii muncesc şi 12 ore pe zi şi sunt nevoiţi să improvizeze.

Directorul artistic al secţiei române, Ovidiu Caiţa, alături de coordonatorul Oleg Loevski şi cei trei regizori Nikolai Ruski, Nikita Betehtin și Dumitru Acriș, au susţinut astăzi o cnferinţă de presă, în care şi-au spus şi primele impresii.

“E  prima oară când se întâmplă în Satu Mare şi e prima oară în afara Bucureştiului. Pentru teatrul nostru e o şcoală importantă, să vedem cum se face astăzi teatrul în spaţiul cultural rus. Este un antrenament foarte bun pentru actorii trupei noastre, vorbim despre trei spectacole care se fac practic într-o săptămână. Se lucrează foarte intens, de dimineaţa până noaptea”, a afirmat Ovidiu Caiţa.

Rusul Oleg Loevski a făcut o scurtă prezentare a spectacolelor, arătând că acestea sunt jucate foarte des în Rusia.

“Esenţa acestui laborator constă în faptul că totul se întâmplă în timp foarte scurt. În cele 5-6 zile de laborator, regizorii trebuie să facă cu actorii o schiţă de spectacol, o piesă întreagă. Actorii trebuie să ştie textul pe dinafară. Se lucrează pe toate nivelurile obişnuite unor piese de teatru, sunt costume, sunt decoruri, lumini, sunet. E teatru adevărat, dar totodată este un antrenament pentru actori”, a spus Oleg Leovski.

Regizorul Dumitru Acriş a afirmat că Satu Mare are actori diferiţi, dar foarte buni. “Trebuie să aveţi grijă de ei”, a subliniat regizorul.

Intenția acestui laborator este de a-i scoate pe actori din zona de confort, oferindu-le provocarea unor repetiții la maximă intensitate, sub presiunea timpului şi cu mijloace de producție improvizate, la finalul cărora vor rezulta trei schiţe de spectacol.

Oleg Loevski este unul dintre cei mai influenţi producători de teatru din Rusia și iniţiatorul acestui tip de laborator teatral (în ultimii 20 de ani s-au organizat sute de ediții în toate teatrele din Rusia, dar și în străinătate) care promovează dramaturgia contemporană sau, folosindu-se de creativitatea tinerilor, găsește direcţii noi și necesare pentru lumea teatrală actuală. Oleg Loevski și-a început cariera sfidând comunismul şi câştigându-și reputaţia ca dramaturg, scenarist și critic de teatru. Este directorul adjunct al Teatrului pentru Copii și Tineret din Ekaterinburg și preşedintele Asociației Internaționale a Teatrelor pentru Copii și Tineret.

Prezentăm programul şi spectacolele

Sâmbătă 18 august, ora 18.00 – Sala Studio

PRINȚESA DE CARTIER de Andrei Ivanov

Regia: Nikita Betehtin

Traducerea: Raluca Rădulescu

Translator însoţitor: Raluca Rădulescu

Distribuția:

Tanka – Raluca Mara

Serioja – Andrei Stan

Kostea – Ciprian Vultur

Larisa, mama lui Serioja – Dana Moisuc

Egor, tatăl Tankăi – Sorin Oros

Slavik – Tibor Székely

Veronicika – Alexandra Odoroagă

Renat – Cristian But

Andrei Ivanov s-a născut în anul 1984 în Belarus. A absolvit Facultatea de Limbă și Literatură Rusă a Universității de Stat din Brest, Belarus. A fost corespondent al Agenției de știri Interfax și redactor la Editura Labirint din Belarus. În prezent trăiește la Moscova. Este dramaturg, scenarist și regizor, membru al Uniunii Scriitorilor din Moscova. A regizat reclame, clipuri video și filmul de scurt-metraj – Casa duhurilor (premiul Festivalului de Scurtmetraje de la Praga, 2013). În prezent scrie scenarii de film și televiziune, dar și piese de teatru pentru toate vârstele. În 2018 a fost nominalizat la categoria „Cel mai bun dramaturg” la Premiile Teatrale Naționale ale Rusiei „Masca de Aur”.

Piese de teatru:

– Ea și numai ea (selecționată pe lista scurtă a festivalurilor de dramaturgie „Eurasia-2013” și „Liubimovka-2013”, a fost montată în Belarus, Ucraina, Rusia, Lituania, Cehia, Estonia, Uruguay)

– Lupul roșu (selecționată la Festivalul Liubimovka-2015)

– Cruciada copiilor (locul I la Festivalul de Dramaturgie de la Badenweiler, Germania, 2016)

– Prințesa de cartier (2017)

– August-6 (piesă pentru copii și adulți, scrisă în aprilie 2018)

Ideea piesei Prințesa de cartier a apărut în 2013, dar scrierea ei a început în cadrul „Laboratorului de Dramaturgie” organizat în 2016 de Centrul Național de Dramaturgie din Belarus. Piesa a fost finalizată în februarie 2017, când a fost selectată pe lista-scurtă a Festivalului de Dramaturgie Tânără Liubimovka-2017, a fost premiată la trei concursuri de dramaturgie: Personaje și Inițieri și Superlative, fiind apoi nominalizată la categoria „Cea mai bună piesă a anului” la Premiile „Masca de Aur”, ediția 2018. În decurs de un an piesa a fost montată de regizori tineri, dar foarte apreciați, în peste 10 teatre diferite din Belarus și Rusia, de la un mic teatru independent din Krasnoiarsk, la teatrele municipale din Riazan, Șarâtovo sau Serov, până la teatre din Misk și celebrul Teatru A.S. Pușkin din Moscova, prima montare având cinci nominalizări la premiile „Masca de Aur” 2018. Piesa a fost tradusă în limba spaniolă și în limba română pentru „Antologia secțiunii Spectacole-Lectură” a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, ediția 25, iunie 2018.

Nikita Betehtin s-a născut în orașul Tumen în anul 1988. A absolvit o școală locală de teatru și a condus teatrul de tineret din orașul natal. Apoi a studiat regia la cea mai prestigioasă Academie de Teatru din Rusia, în 2018 absolvind masteratul la Școala-studio a Teatrului de Artă din Moscova. A montat peste 10 spectacole în teatre din Rusia și Estonia, de la texte clasice ale dramaturgiei ruse și universale, la texte contemporane, cel mai recent spectacol fiind la Centrul teatral Meyerhold din Moscova. A participat la peste 10 laboratoare de teatru organizate de Oleg Loevski.

 

Sâmbătă 18 august, ora 20.00 – Foaierul Teatrului

CHIBRITURI de Konstantin Steșik

Regia: Nikolai Ruski

Traducerea: Raluca Rădulescu

Translator însoţitor: Vlad Ivanov

Distribuția:

Femeia cu câini – Carmen Frățilă

Mașa – Alina Negrău

Nenea Vasia – Roxana Fânață

Bătrânelul – Anca Dogaru

Maxim – Romul Moruțan

Tolia – Stelian Roșian

Anton – Sergiu Tăbăcaru

Konstantin Steșik s-a născut în anul 1979 în orașul Soligorsk din Belarus. Este dramaturg și scenarist de film și trăiește la Minsk. Nu și-a finalizat niciodată studiile de filosofie începute la Universitatea din Misk. A lucrat într-o fabrică, dar de câțiva ani scrie pentru teatru și film. Piesele sale au fost premiate și montate în Belarus, Federația Rusă, dar și în străinatate.

Piesa Chibrituri a fost scrisă în mai 2015, în cadrul unui laborator de scriere dramatică organizat de Centrul Bielorus de Dramaturgie. În septembrie 2015, în cadrul Festivalului Liubimovka, a fost prezentată la Moscova într-un spectacol-lectură, prima montare fiind realizată la Teatrul Național Academic Yanka Kupala din Minsk, dar au urmat și alte puneri în scenă. În limba română, piesa a fost tradusă pentru odeon.art8 – Zilele Culturii Bieloruse, organizate de Teatrul Odeon din București în parteneriat cu Teatrul Tineretului din Misk.

Chibrituri este o piesă despre un „musafir” tipic al vieții, despre un trecător prin oceanul greu de străbătut al existenței, dar și despre un Prometeu neîmplinit. Fiecare băț de chibrit reprezintă povestea unei vieți posibile. Povestea a ceea ce a trecut ca un fum, povestea speranței la ceea ce ar putea urma. Și, ca și în viață, unele bețe se rup, altele nu se aprind cu niciun chip, pentru că focul nu este pentru toți. Și sunt încă și mai puțini cei care pot oferi și altora, focul pe care îl dețin. Este ca și cum ai vrea să traversezi o pădure întunecată la lumina unui singur băț de chibrit, iar probabilitatea de a reuși este extrem de mică, așa că, probabil, nici nu merită să încerci. Sau poate că da!

Nikolai Ruski s-a născut în 1982 în orașul Tomsk. Este doctor în filologie și absolvent de regie al Institutului de Arte Scenice din Sankt-Petersburg. Lucrează la Teatrul Étude atât ca regizor cât și ca actor, dar își scrie și propriile texte pe care apoi le montează: ColegiZăpada iubirii… A primit premiul „Sufita de aur” pentru debut regizoral în 2016. A montat mai multe spectacole atât la Sankt-Petersburg cât și în alte orașe din Rusia și a participat la numeroase laboratoare organizate de Oleg Loevski.

 

Duminică 19 august, ora 19.00 – Sala Mare

JANNA sau MÂINE VA FI O NOUĂ ZI de Iaroslava Pulinovici

Regia: Dumitru Acriș

Traducerea: Raluca Rădulescu

Distribuția:

Kirova Janna Gheorghievna – Adriana Vaida

Ivanski Andrei – Vlad Mureșan

Katia – Crina Andriucă

Vitali Arkadievici – Radu Botar

Olga – Anca Similar

Vika – Ioana Cheregi

O femeie – Rora Demeter

Striptease man – Cătălin Mareș

Tatăl Jannei – Sorin Oros

Angajatele Jannei – Dorina Nemeș, Lucia Maria Racșan

Iaroslava Pulinovici s-a născut în 1987 în orașul Omsk. A absolvit Institutul de Dramă din Ekaterinburg, unde a studiat scrierea dramatică la clasa lui Nikolai Koliada. A scris prima piesă, Visul Natașei, pe când avea numai 17 ani. Până în prezent a scris peste 20 de piese, a câștigat numeroase premii la concursuri de dramaturgie, iar piesele ei sunt montate în Rusia și în Europa. De câțiva ani scrie și scenarii de film și pentru seriale de televiziune. În limba română i-au fost traduse trei piese: Somnambulism, Corul lui Charon și Janna, pentru proiectul teatrului Nottara Spectacolul începe cu o lectură din 2015.

Piesa Janna sau Mâine va fi o nouă zi a fost scrisă în 2012 și este o tragi-comedie despre o femeie de succes din zilele noastre care e obișnuită să aibă sub control propria viață, dar și viața tuturor din jur. Este o poveste despre prietenie, trădare și iubire. Este o reflecție asupra unei epoci în care oamenii ajung să plătească prea scump succesul. Piesa este montată foarte des în Rusia, dar cea mai celebră montare este cea semnată de Ilia Rotenberg la Teatrul Națiunilor din Moscova, unde se joacă din 2014 cu casa închisă, deși se spune că este spectacolul cu cele mai scumpe bilete din Rusia.

Dumitru Acriș s-a născut în 1983 în Republica Moldova. A absolvit secția de actorie și un master de regie la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău și a fost 12 ani actor la Teatrul Luceafărul din Chișinău, din 2006 fiind actor emerit al Republicii Moldova. A debutat ca rezigor cu spectacolul Hitler in love, care a avut turnee în 16 țări. În 2017 a absolvit regia la cea mai prestigioasă școală de teatru din Rusia: Universitatea Națională de Artă Teatrală din Moscova. A montat texte de Gorki, Cehov, Ostrovski, Brecht, Shakespeare în teatre din Rusia, dar și din România. De câțiva ani participă la Laboratoarele de teatru organizate de Oleg Loevski.

Intrarea este liberă.

Spectacolele vor fi urmate de discuții cu publicul.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.