Ultima actualizare: azi, 13:29
Locale

GHID: Ce trebuie să faci în cazul unui deces și cum obții ajutorul financiar pentru înmormântare

În cazul unui deces la domiciliu, la spital sau în orice altă circumstanță, există anumiți pași care trebuie urmați imediat.

Kirilă Funerar pune la dispoziție un ghid pe scurt al procedurii ce trebuie urmate în cazul unui deces, dar și informații despre obținerea ajutorului financiar pentru înmormântare. 

De asemenea, în cazul în care ai pierdut o persoană dragă și alegi compania de servicii funerare: Kirilă Funerar, vor demara toată documentația necesară pentru procedurile legale, astfel te scapă de această grijă.

Certificatul Medical Constatator al decesului

Primul document necesar într-o astfel de situația este Certificatul Medical Constatator al decesului. Acesta este eliberat de medicul de familie, medicul de primar de pe secția unde a fost internat pacientul sau medicul anatomo-patolog, în funcție de cazul în care a survenit decesul. 

Certifitul Medical Constatator este eliberat după 24 de ore de la declararea decesului de către un cadru medical. (Medicul de pe secția unde a avut loc decesul sau medicul de familie)

Certificatul de deces

Următorul document necesar este Certificatul de deces. Acest certificat se eliberează de Stare Civilă din cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor (SPCLEP) sau Primăria unității administrativ – teritoriale în a cărei rază s-a produs decesul.

Pentru Certificatului de deces, aveți nevoie de:

  • certificatul medical constatator al decesului
  • certificatul de naștere şi de căsătorie, după caz
  • actul de identitate al persoanei decedate (ce va fi reținut de către Ofițerul de Stare Civilă)
  • copie după actul de identitate al persoanei care declară decesul

*În cazul în care decesul se datorează unei cauze violente, accident, suicid, se adaugă la actele de mai sus dovada eliberată de poliţie sau Procuratură din care să rezulte că una dintre aceste autorităţi a fost sesizată despre deces.

Ajutorul financiar pentru înmormântare (5163lei)

Ajutorul de deces este un ajutor financiar acordat din bugetul asigurărilor sociale de stat, acordate solicitanților care au suportat cheltuielile de înmormântare.

Ajutorul de deces se plăteşte unei singure persoane, după ce aceasta face dovada suportării cheltuielilor de deces, în termen de 24-48 de ore de la solicitare.

Calitatea decedatului: 

Pensionar

În cazul decesului pensionarului sau a unui membru al familiei acestuia, ajutorul de inmormantare este garantat prin legea 263/2010 articolul 121, ajutorul de deces este asigurat de casa teritorială de pensii, respectiv casa de pensii sectorială. 

Pașii ce trebuie urmați:

  1. Constatarea decesului de către medicul de familie sau medicul specialist printr-un certificat medical constatator
  2. Eliberarea “Certificatului de Deces” de către Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor şi Stare Civilă competentă în raza teritorială a localității unde s-a produs decesul se va face în baza:
  • cărții de identitate a decedatului în original(ce va fi reținută în vederea anulării)
  • certificatului de naștere în original
  • certificatului medical constatator în original (ce va fi reținut)

Angajat

În cazul decesului asiguratului prevăzut de art. 121 alaturi de art. 6 alin. (1) pct. I, II şi V din legea 263/2010 , respectiv al unui membru de familie al acestuia, ajutorul de deces este oferit de Casa de Pensii. 

Dacă decedatul avea calitatea de funcționar pulic (bugetar, angajat al unei instituții publice) sunt aplicapile dispozițiile legii 188/199 – privind statul funcționarului public

ART. 40 (1) În caz de deces al funcţionarului public, membrii familiei, care au, potrivit legii, dreptul la pensie de urmaş, primesc pe o perioadă de 3 luni echivalentul salariului de bază din ultima lună de activitate a funcţionarului public decedat.

(2) În cazul în care decizia pentru pensia de urmaş nu a fost emisă din vina autorităţii sau a instituţiei publice în termen de 3 luni de la data decesului, aceasta va achita în continuare drepturile prevăzute la alin. (1) până la emiterea deciziei pentru pensia de urmaş.

Pașii ce trebuie urmați:

  1. Constatarea decesului de către medicul de familie sau medicul specialist printr-un certificat medical constatator
  2. Eliberarea “Certificatului de Deces” de către Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor şi Stare Civilă competentă în raza teritorială a localității unde s-a produs decesul se va face în baza:
  • cărții de identitate a decedatului în original (ce va fi reținută în vederea anulării)
  • certificatului de naștere în original
  • certificatului medical constatator în original (ce va fi reținut)

Șomer

În cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia, ajutorul de deces este asigurat de instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj.

Pașii ce trebuie urmați:

  1. Constatarea decesului de către medicul de familie sau medicul specialist printr-un certificat medical constatator
  2. Eliberarea “Certificatului de Deces” de către Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor şi Stare Civilă competentă în raza teritorială a localității unde s-a produs decesul se va face în baza:
  • cărții de identitate a decedatului în original (ce va fi reținută în vederea anulării)
  • certificatului de naștere în original
  • certificatului medical constatator în original (ce va fi reținut)

Militar

Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, art 81:

(1) În sistemul pensiilor militare de stat, în afara pensiilor se mai pot acorda, în condiţiile prezentei legi, următoarele drepturi:

  1. b) ajutor de deces, conform prevederilor legale, în cazul decesului militarului, poliţistului sau funcţionarului public cu statut special, pensionarului militar ori al unui membru al familiei acestuia.

În cazul decesului asiguratului cu grad militar prevăzut de legea 263/2010 art. 6 alin. (1) pct. I, II şi V, respectiv al unui membru de familie al acestuia, ajutorul de deces este asigurat de centrul militar. Explicații suplimentare pot fi găsite în normele de aplicare a legii 263/2010, oferite prin HG 257/2011

Pașii ce trebuie urmați:

  1. Constatarea decesului de către medicul de familie sau medicul specialist printr-un certificat medical constatator
  2. Eliberarea “Certificatului de Deces” de către Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor şi Stare Civilă competentă în raza teritorială a localității unde s-a produs decesul se va face în baza:
  • cărții de identitate a decedatului în original (ce va fi reținută în vederea anulării)
  • certificatului de naștere în original
  • certificatului medical constatator în original (ce va fi reținut)

Membru al familiei pensionarului sau asiguratului

În cazul decesului unui membru al familiei pensionarului sau asiguratului, ajutorul de inmormantare este garantat prin legea 263/2010 articolul 121.

În acest caz ajutorul de deces este asigurat de casa teritorială de pensii sau angajator sau centrul militar sau instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj.

HG 257/2011 ART. 110 În înţelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:

  1. a) soţul/soţia;
  2. b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial ori cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;
  3. c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi

Pașii ce trebuie urmați:

  1. Constatarea decesului de către medicul de familie sau medicul specialist printr-un certificat medical constatator
  2. Eliberarea “Certificatului de Deces” de către Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor şi Stare Civilă competentă în raza teritorială a localității unde s-a produs decesul se va face în baza:
  • cărții de identitate a decedatului în originalb(ce va fi reținută în vederea anulării)
  • certificatului de naștere în original
  • certificatului medical constatator în original (ce va fi reținut)

 

Kirilă Funerar Satu Mare – sprijin de nădejde în clipe de durere

Compania funerară Kirilă Funerar oferă o gamă largă și completă de servicii funerare pe raza județului Satu Mare, de 18 ani. În tot acest timp, s-au remarcat prin empatie și profesionalism, oferind întotdeauna produse, servicii și sfaturi excelente.

Kirilă Funerar este alături de persoanele greu încercate de la începutul întregii proceduri, până la sfârșit.

Contact:

E-mail: [email protected]

Telefon: (0745) 317 273 – Servicii Funerare

               (0749) 087 859 – Repatriere Decedați

Adresă: Str. Ștefan Cel Mare Nr. 32 (Repere: în spatele farmaciei DONA, Spitalul Județean 2 / vechi)

Web: https://kirilafunerar.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.