Registrul Auto Român (RAR) a transmis marți că de la 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziție dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană nu va fi prelungită, omologarea de tip emisă de Regatul Unit nu va mai fi valabilă în România. Astfel, vehiculele cu volan pe dreapta provenite din Regat nu vor mai putea fi înmatriculate în România.
Tot ce trebuie să știți despre autovehiculele cu volanul pe partea dreaptă
Modul în care autovehiculele cu volan pe partea dreaptă introduse individual în România pot primi CIV este precizat clar în Reglementările RNTR 7, aprobate prin OMTCT nr. 2.132/2005, cu modificările și completările ulterioare. În secțiunea “Sistemul de direcție” din Capitolul IV, se stipulează că:
,,Postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate în serviciile publice comunitare (curățenie stradală), precum și autovehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un alt stat membru al UE și care nu au suferit modificări în raport cu configurația de înmatriculare inițială. Pentru acestea din urmă, în cazul autovehiculelor din categoriile M2 și M3, ușile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreaptă, în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”.
Pe de altă parte, RNTR 7 impune obligativitatea înlocuirii farurilor originale cu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului.
Așadar, ținând cont de prevederile legale, Registrul Auto Român este în măsură să acorde CIV unui autovehicul care are volanul pe partea dreaptă, dar se încadrează în aceste excepții.
O altă prevedere legală a RNTR 7 este cea referitoare la omologarea individuală a autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, dar care au suferit modificări constructive:
,,Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului”. Concret, dacă un autovehicul înmatriculat în România cu volanul pe partea dreaptă se prezintă la RAR după ce i-au fost aduse modificări constructive, acesta va putea fi reomologat doar dacă și postul de conducere a fost mutat pe partea stângă.
Ce se întâmplă cu mașinile cu volan pe dreapta după Brexit
Dat fiind interesul public ridicat pentru situația autovehiculelor care provin din UK, în contextul Brexit, precizăm și cu această ocazie că până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziție stabilită ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungită.
În consecință, până la 31.12.2020 se acceptă, în aceleași condiții, omologările UE emise de UK, adică și autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din UK vor putea primi CIV, dacă respectă celelalte condiții aplicabile.
De la 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziție dintre UK și Uniunea Europeană nu va fi prelungită, omologarea de tip emisă de Regatul Unit nu va mai fi valabilă în România, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricărui alt vehicul care provine dintr-un stat terț din afara UE și nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi înmatriculate în România.
În ceea ce privește autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă și care sunt deja înmatriculate în România, menționăm că nu există în acest moment nicio altă prevedere legislativă care să oblige la modificarea poziției postului de conducere pe partea stângă.
Bine dar ce se întâmplă cu mașinile cu număr de UK care circulă în veselie de ani de zile la noi? Am văzut mașini aflate într-un hal fără de hal. Sigur nu au nici asigurare obligatorie, nici nimic? Nu intru în detalii cine folosește dărăpănăturile alea. Cred că ghiciți.
Zic eu acum:
First penal: masina cu volan pe dreapta si cu numar de RO.
Niste oameni prosti inculti, am vazut si S klasse cu volan dreapta cu nr SM.
Second penal:
Model ce ai zis tu, volan drepta, nr GB.
Țigani și inculți, mașini fără valoare, măcar umblă cu geamuri fumurii să.nu vadă lumea căt sunt de proști
Eu mașina de care vorbesc e o furgonetă albă cu număr de GB. Are bara de protecție față legată cu o cârpă sau ceva țoale vechi. Îți dai seama că nu are verificarea tehnică, nu are cum. Dar ce contează! Conduce unul cu ochi albaștri. Să nu-mi spună careva că e în tranzit. De doi ani tot văd mașina. Parchează pe ditamai bulevardul.
Ar trebui inerzise sa circule in Ro. Sunt un pericol. Sau in cel mai bun caz dat un termen de un an in care toti cei care detin asemenea masini sa faca modificarile de rigoare……daca li se merita. Oricum au dat mai putin pe masina.
Nu stiu de ce s-a pierdut timp si energie intr-o legislatie care nu isi avea niciun rost decat existenta unor interese la nivel inalt din partea clasei politice! Alte domenii si segmente de activitati asteapta ani si ani buni reglementari si acestea numai nu apar! Nu trebuie permisa circulatia niciunui vehicul cu volan pe partea dreapta si basta cu atat mai mult cu cat acestea sunt aduse cu vaporul sau cu trenul deci nu exista o cale rutiera ca sa spui ca sunt ingradite nu stiu ce drepturi ale unora care vor sa cumpere masinile cat mai ieftin si ii doare fix in fund de siguranta rutiera mai bine zis de nesiguranta rutiera pe care o aduc cu ei. Brexit, neBrexit nu au ce cauta aceste vehicule in Romania!
@Lili, suntem singura țară din Europa care permite înmatricularea lor fără modificarea de rigoare. Adică mutarea volanului oe partea stângă. Asta în afară de Malta unde se circulă ca în UK. Asta este. Interese. Dar ce se întâmplă cu mașinile de GB care circulă de ani de zile prin țară fără-fără? Eu nu cred că nu se observă.
Nu este nici un interes!!! Este doar inconstienta, dezinteresul și prostia celor care ne reprezintă in parlament și senat!