Joi, 22 septembrie, de la ora 17.00, la Centrul Multicultural Poesis, va avea loc lansarea volumului “Monografia Țării Oașului – repertoriul de nuntă” de Bianca Angela Cionca.
Bianca Angela Cionca este referent cultural la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Satu Mare, coordonatoarea Ansamblului Folcloric „Florile Tărnii”, absolventă a Academiei Naționale de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj – licență (2020) și masterat (2022), și doctorandă (2022) în cadrul aceleași instituții, cu tema etnomuzicologică „Țâpuritura – ca reper de identitate folclorică”.
De asemenea, realizează emisiunea de folclor – „Zone Folclorice” la iTV, este membră a Ansamblului de Muzică Vocală Tradițională „Icoane” – îndrumător prof. univ. dr. Ioan Bocșa; a Ansamblului „Măgura-Oaș” din Târșolț – coordonatoare, Maria Petca-Poptean; solist colaborator al Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul” – dirijor, Tudor Căucean; și colaboratoare a Ansamblului Folcloric al Județului „Doruri Sătmărene”.
Volumul Monografia Țării Oașului – repertoriul de nuntă reprezintă o direcționare a atenției autoarei asupra unui repertoriu folcloric deosebit de valoros și cu linii ritmico-melodice aparte, dar care nu a beneficiat de incursiuni analitice amănunțite. Din acest motiv, activitatea de cercetare a tinerei Bianca- Angela Cionca reprezintă un meritoriu demers de restaurare și valorificare a unui tezaur imaterial deosebit de important.
Cartea evidențiază principalele obiceiuri specifice din Țara Oașului, cu o clară centrare asupra obiceiurilor de nuntă, eveniment de cotitură din viața tinerilor, cu o mare încărcătură emoțională, fapt ce a oferit un repertoriu cu o largă paletă de sentimente, de la cântecele de despărțire de casa părintească, până la piesele de joc din cadrul petrecerii de nuntă. Traiectul analitic nu se limitează doar la aceste melodii, pentru că volumul surprinde și celelalte evenimente importante din viața omului – cântece de leagăn, funebre sau colinde – alături de un bogat repertoriu neocazional.
Un semnificativ aport adus de către autoare este și acela că marea majoritate a pieselor supuse travaliului analitic reprezintă un repertoriu complet necunoscut până în momentul de față, datorită faptului că melodiile sunt culese recent, o importantă activitate de înregistrare, transcriere, analizare și aducere la lumină a unor noi piese care altfel ar fi fost uitate în negura timpului.
Cântecele folclorice reprezintă o oglindă a sufletului țăranului român, o descătușare a sentimentelor, un motiv de bucurie sau din contră, de tristețe, un lucru firesc care se alătură și însoțesc parcursul vieții. Tocmai datorită acestor fapte, aceste piese trebuie păstrate și valorificate, iar acest volum reușește cu prisosință să îndeplinească aceste cerințe și pune sub lumina tiparului un repertoriu de o frumusețe distinctă, așa cum este în totalitate Țara Oașului.” – conf. univ. dr. Lucian Ghișa (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj Napoca) – coordonatorul lucrării de licență – „Monografia Țării Oașului – repertoriul de nuntă”.