Fenomenul poluării fonice este o problemă care se intensifică de la an la an la nivel european, nu doar național, și afectează sănătatea unei părți semnificative a populației, arată Agenția Europeană de Mediu (AEM). Aproximativ 20% din europeni sunt expuși poluării fonice de lungă durată, adică 100 de milioane de oameni. Europa Liberă a consultat mai mulți specialiști în cercetarea mediului, ecosistemului, dar și în a domeniului sunetului – reprezentanți ai societății civile și ai statului – pentru a analiza fenomenul poluării care nu se vede, nu se simte, dar care se aude.
Când vine vorba de mediul în care se propagă cele mai multe sunete, mediul urban se clasează pe primul loc. Principalele surse de poluare fonică dintr-un oraș sunt:
- traficul rutier;
- transportul în comun;
- traficul feroviar;
- traficul aerian;
- construcțiile;
În România, dar și în multe țări europene, cel mai mare poluator fonic este traficul rutier – o spun specialiștii, cât și bazele de date ale instituțiilor de specialitate.
Ultimele date ale Agenției Europene de Mediu (2017) arată care este dimensiunea poluării fonice rezultată în urma traficului rutier din orașele României care depășesc 100.000 de locuitori.
Din cele 18 municipii incluse (date pentru unele orașe, cum ar fi Suceava sau Galați nu au fost disponibile), pe baza raportului dintre numărul total de locuitori și numărul celor afectați de zgomotul din trafic, cele mai liniștite sunt Satu Mare, Arad și Brașov, iar cele mai gălăgioase sunt Pitești, Bacău și Sibiu.
Ultimele acțiuni derulate de Ministerul Mediului includ achiziționarea unor softuri de cartare a zgomotului, ca hărțile de zgomot să fie mai detaliate decât sunt acum.
Până în 2030, România trebuie să se conformeze țintei Comisiei Europene și să reducă nivelul de poluare fonică cu 30 de procente, față de anul de referință 2017.
„Da, la asta se lucrează în mod constant. Autoritățile publice locale au obligativitatea să efectueze aceste activități de monitorizare, respectiv de realizare de hărți strategice de zgomot”.
Studiul integral este disponibil pe Europa Liberă.
Mai putin pe timp de vara cand toti specialii isi ambaleaza masinile, motoretele sau ATV-urile in mijlocul centrului/b-dul transilvania iar politia nu face absolut nimic.
Daca toate se bazeaza pe masuratori oficiale atunci nici nu ma mir. Dac este exburtis atunci orice oras poate fi astfel promovat, ma gandesc din interese imobiliare. Si cine poate contesta devreme ce nu ti se da date concrete? Este un enunt bazat pe ce? Sa stii ca am dat click si pe asa zisa sursa. De acolo nu afli nimic concret decat la modul foarte general, singurele cifre sunt niste procente nu se stie de unde scoase. Asta ca sa nu mai spun ca asa zisele date se referea la anul 2017. E empiric tot acolo.
PS. Sa stii ca stiu cum se faceau intr-o vreme masuratorile sonometrice dar nu vreau sa intru in detalii ca oricum nu are rost.
Si cel mai plictisitor….Nu ai unde iesi in weekend….Oras mort……
Baia Mare si Oradea is mult mai de viata
Nimeni nu te poate obliga sa stai in Satu Mare. Totusi cam ce gasesti in Baia Mare sau Oradea asa special?
Impresia vagă că gospodarul principal al urbei ar dori să facă ceva. Dar și acolo sunt multe baiuri. Valabil pentru amblele localități menționate. Sunt multe proiecte declanșate care lezează anumite drepturi fundamentale ale locuitorilor din zonă și sunt decizii luate peste capul lor și cu ignorarea unor anumite aspecte importante. Noi de aici nu prea le știm pe astea în amănunt.
Ești liber să pleci…. Cine te oprește ???