Ultima actualizare: azi, 22:04
Locale

Pasarela supraterană de la Crinul, în faza finală de elaborare. Când ar urma să fie gata noul pasaj

Proiectul ambițios al pasarelei pietonale și velo din intersecția Crinul din Satu Mare a intrat în faza finală de elaborare a proiectului tehnic. După ce în noiembrie 2024 a fost semnat contractul de finanțare, municipalitatea avansează rapid cu planurile pentru un obiectiv major, menit să fluidizeze traficul și să îmbunătățească mobilitatea urbană. 

Intervențiile propuse vizează construirea unui pasaj pietonal și velo suprateran în intersecția Crinul și modernizarea traseului velo de pe Podul Golescu.

Această abordare va contribui la reducerea emisiilor poluante, având în vedere că zona studiată este una cu un flux intens de trafic auto.

Descrierea investiției

Pentru modernizarea pistei de biciclete existente și construirea pasajului suprateran se propune următoarea soluție: Pasajul suprateran – prin realizarea unei compoziții de platforme concentrice, cu o simetrie axată, cu structura metalică.

Platformele vizează tipurile de utilizatori propuși (pietoni/cicliști) și sunt conectate cu spațiul public median propus, unde pot avea acces cicliștii ce doresc a tranzita zona. Platforma va fi dotată cu lifturi ce deservesc accesul și tranzitul persoanelor cu dizabilități, din toate punctele orientative ale intersecției.

Distribuirea ineficientă a fluxului pietonal și amplasarea actuală a trecerilor de pietoni, determină blocarea constantă a traficului auto, scăzând gradul de securitate atât al pietonilor, cât și al bicicliștilor. Se propune inserția spatiilor înverzite într-un procent ridicat de ocupare, cu vegetație adaptată condițiilor climatice specifice zonei în vederea oxigenării mediului înconjurător, ținând cont de parametri ridicați de poluare în zona studiată, cu flux intens de trafic auto. Se va efectua un sistem de iluminat al pasajului cu tehnologii noi, eficiente energetic cu sisteme de iluminat alimentate cu panouri solare și se va asigura scurgerea apelor pluviale. Se va realiza modernizarea, extinderea și eficientizarea energetică a sistemului de iluminat public aferent zonei cu sisteme de iluminat cu panouri led.

Se propune realizarea fluxurilor raportate la toți participanții la trafic în zona studiată astfel: compoziția de platforme este la aceeași cotă de nivel (5,00m) față de cota carosabilului, iar aceasta este formată din cercuri concentrice cu inserție de platforme cu diferite diametre (inel exterior -66 m diametru- platforma centrală -14 m diametru) ce reprezintă noi zone pietonale, înverzite cu o gamă diversificată de arbuști de talie medie și mică, cu alei pietonale pavate cu materiale calde tip Deck, rezistente la umiditate crescută, îngheț, caniculă; piatră finisată, pardoseli exterioare cauciucate, vopsite eloctrostatic, antiderapante. Fluxurile de participanți la trafic sunt delimitate prin tipul de folosintță implementat: pistă cicliști cu dublu sens,  adiacentă aleii pietonale principale (aproximativ 5 fluxuri), destinate utilizatorului pietonal. În urma spațiului public propus se realizează legatura acestuia cu fluxurile principale de tranzit ale sensului giratoriu prin traseele mediane intermediare cu fluxuri de 1.5 m lățime pe aleile circulabile bordate cu inserții de zonă verde/florală. La momentul actual, în zona studiată, traficul este unul mixt, format din trafic pietonal și auto, fără a avea o delimitare foarte clară a circulației cu bicicleta.

Inel central: Infrastructurile sunt realizate prin fundare directă din masive de beton. Fundația care se regăsește în mijlocul sensului giratoriu este sub formă circulară, având diametru de 14.32 m și o înălțime de 2 m care susține 5 stâlpi dreptunghiulari.  Pentru a se face tranziția dintr-o parte spre cealaltă a intersecției se vor realiza un număr de 4 piste de bicicliști și pentru persoane cu dizabilități a căror infrastructuri sunt realizate din fundații directe din b.a.

Pentru a asigura buna desfășurare a traficului pietonal și pentru a conferi siguranță participanților la marginea rampelor se vor monta parapeți pietonali. Calea de rulare va fi realizată din asfalt rugos, conform normativelor în vigoare.

Rampe de acces pasaj pietoni. Pentru a se face tranziția dintr-o parte spre cealaltă a intersecției, se vor realiza un număr de 4 rampe pietonale a căror infrastructuri sunt realizate din fundații directe din b.a.

Suprastructura este realizată din tablă de 50 mm care este sudată la partea inferioară de piloni de susținere. Aceasta are un diametru de 66.06 m, compusă dintr-un cerc exterior cu lățimea de 7 m cu bandă destinata pentru pistele de cicliști, alee pietonală persoane cu dizabilități și pietoni și partea circulară a spațiului verde. Acestea vor fi încadrate la marginea platformei cu parapeți de protecție.

Legătura dintre cercul exterior și cel interior se va face cu ajutorul unor insule realizate din tablă de care sunt legate între cele două cercuri de către un podeț metalic.
De asemenea, pentru a urca pe inelul central al pasarelei există posibilitatea accesării cu ajutorul unor elevatoare în număr de 4, care vor realiza transportul persoanelor cu dizabilități la partea superioară a pasarelei, participanții la traficul pietonal fiind îndemnați a parcurge căile de acces prin rampe și scări. Incinta acestora va fi realizată cu ajutorul unor fundații directe din b.a. care vor susține stâlpii de susținere a elevatoarelor .

Pistele pentru bicicliști de-a lungul Podului Golescu. Pistele de biciclete se vor moderniza pe o lungime de aproximativ 1200 m de la pasajul suprateran de la intersecția străzilor Careiului și Bulevardul Lalelei și Bulevardul Lalelei cu strada Bujorului pe de o parte și alta a Bulevardului Lalelei (inclusiv pod Golescu).

Termenul de finalizare a proiectului este decembrie 2027.

default

default

19 comentarii

  1. Alma Răspunde

    Felicitari!!!!! mai faceti o pasarela la Billa sau macar la Burdea..

    • ghita Răspunde

      La Billa ii de continuarea pasajului, subteran 2 benzi, pana la Tei, vine al treilea sens la LIDL.

      Dar ce sa ceri cand la Billa nu sunt capabilia de ani sa faca o banda de 50 de metrii pentru Anderco/Rosetti.

      Si parca vad ca 400 de metrii de pasaj costa 400 de milioane de lei,

  2. Om Răspunde

    Intrebare…. Batranii aia care nu pot urca scari prea bine, o sa poata urca pe supraterana ? Lasati o cale de acces spre Lidl in intersectie si pe jos???

    • Maimuță Răspunde

      Păi dacă nu ai citit articolul o să urci pe jos

    • Sfantu Răspunde

      Raspuns: Scrie clar ca or avea lifturi. Da daca ii nevoie o sa ii duca primaria in brate. Personal domnul primar.

      • @Sfantu Răspunde

        Tu așa ai o idee aproximativă cam cum funcționează și cât de rezistentă este o asemenea instalație care trece prin enspe mii de mâini? Îți zic eu că nu dau 2 săptămâni și lifturile vor fi blocate. Și atunci? Vor fi lifturile ca și stația intermodală de autobuze. E gata dar de 5 ani nu se folosește. Cam asa se da o palmă la kkt.

  3. Militianu' Răspunde

    Bine bine dar Burdea? care e muuuuuuult mai aglomerata decat intersectia aia plus ca la burdea nu au pe unde traversa pietonii, fac slalom in fiecare zi printre masini.

  4. satmarean Răspunde

    curios din ce bani. daca fac la fel ca la aeroport unde au pierdut 50 de milioane de euroi fonduri europene si pe praful llui bolovan o sa dureze cat al 3-lea pod.

    • Urbanism Răspunde

      @satmarean. Banii nu-s ai lor. Le doare lateral undeva. De aia a costat și podul Transilvania cu 25% pe puțin mai mult fată de…… Dar ia gândeste ce puteam noi face ca si oraș cu 8-10 milioane de euro! Apoi ne plângem că nu-s bani!😰🤮

  5. gelu Răspunde

    Exista si oameni normali intre cei ce scriu aici des?Pentru că eu nu prea am văzut…la orice inițiativă bună cu impact pozitiv pentru 99 la sută din populație se găsește tot timpul cineva care invocă tot felul de pretexte pentru plăcerea de a fi gică contra…! Freud de ar trăi ar avea material de studiu suficient la SM!

    • ghita Răspunde

      Si tu ce zici de nota de plata, 75 de milioane de lei?!

      Masinile tot se vor opri la sens, de bani aia faceai un pasaj subteran pe axa est-vest si iti ramaneau banii sa cumperi locuintele care blocheaza 4 benzi la Burdea – Soarelui.

      Doar ca la Primarie se stie doar proiecte europene pentru Biciclete si Pietoni. In Oradea au facut pasaje din bani europeni.

      Bonus, la intrarea in oras se face randul pana la RAR. NIMIC Consiliul Local, nimic CNAIR sa faca doua benzi vreo 500 de metri pentru cei ce fac dreapta pe centura.
      4 benzi pana dupa Dedeman.
      La iesire lipses 200 de metri de asfalt. Acelasi lucru si pe Aurel Vlaicu.

      Mai vrei?

    • ghita Răspunde

      Copy-Paste pe acelasi Program European, prima de proiect vine, luna trece.

      Daca plata camionagiilor pe km ii conflict de interes pentru ca poate sa duca la accidente, prima pe valoarea proiectului cum ii?

    • ghita Răspunde

      Si in 2025 la Primarie nu se stie cate masini circula Est- Vest la Crinul. Dar Pasajul Supra ii solutia!!!

      PortalSM sa ceara studiu tehnico economic la Podul Transilvania, sa vedem comparatia de cost si mentenanta intre hobanat si suspendat. Mai repede ma marit cu Madalina Ghenea decat sa vada frustratii “da de ce hobanat” comparatia.

  6. ghita Răspunde

    Pe principiul “Nu ne lasa Olandezi in Schengen pt ca Portul Constanta ii va baga in faliment” autogara de pe Botizului nu se deschida sa nu ia fata la Grand Central Station, Châtelet–Les Halles si Gara din Bombay

    • ghita Răspunde

      Prima data renovam Parcul Central dupa care facem parcare supraetajata.
      Prima data inchidem statia de microbuse de la CFR dupa care nimic.

      Noroc ca arunca UE cu bani in noi, eram Albania cu astfel de oameni. Multinationale nimic, samsarii din nouazeci va tineau cum la tinut Regele pe Moromete…

  7. @Maimută Răspunde

    Apoi sa te văd eu ce vei zice când liftul promis nu va functiona sau nu vor lăsa să funcționeze ca nu are Iscir. Atunci să te văd eu.pspagal plătit ce ești. Ca să nu mai povestim de grămadă devotament care nu vor sa urce de frica in lift ca se blochează. Ca se blochează. În orașul asta sunt in derulare doua investiții inutile. Această minune SF si muzeul industrializării forțate. Si nu ca nu va rezolva problema ci va crea una și mai mare! Te las sa ghicești maimuțoiule.

  8. cOSTY Răspunde

    Construiti scoli, gradinite si spitale, nu pasarele si poduri !!!
    Auuleo vine toamna, tre’ sa schimb paiul sub mine si eu fac destepul pe Net.

  9. gyuri Răspunde

    Grandoare coreeană!Eficientă românească!

  10. matroz Răspunde

    Poate fi folositoare!Dar rezolvă canalizarea orașului?Vă mai amintiți de lucrările de reabilitare a canalizării de acum vreo 10-15 ani?Ce or fi rezolvat?Iar pentru că apa va oprește în circulație,vă intra în curți si case, Bolojan spune că trebuie să plătiți impozite mai mari ,că doar strada e asfaltată nu ca în Burkina-Fasso.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.