Ultima actualizare: ieri, 21:05
Locale

Sistemul de sănătate din Satu Mare, pregătit pentru introducerea cardurilor. Ce trebuie să ştim

cjas satu mareConducerea Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate şi a Direcţiei de Sănătate Publică Satu Mare au prezentat astăzi într-o conferinţă de presă stadiul pregătirilor pentru introducerea cardului de sănătate, începând cu data de 1 mai 2015, anunţând că sistemul de sănătate sătmărean este pregătit pentru acest lucru. Au participat preşedintele director al CJAS, Georgeta Pop, directorul de relaţii contractuale din cadrul instituției, Mihaela Curta și directorul DSP, Dan Cojoc.

Conform datelor prezentate, la nivelul judeţului Satu Mare au fost tipărite 229.454 carduri, au fost distribuite de către Poşta Română 218.918 carduri şi au fost returnate la Casă 10.536 ce urmează să fie distribuite. Din acestea, Casa de Asigurări a reuşit să elibereze 556 de carduri. Din totalul cardurilor deocamdată au fost activate circa 10.000.

Asiguraţii care nu doresc să utilizeze cardul de sănătate din motive religioase şi de conştiinţă, au ca alternative adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate eliberată la cerere de către casele de asigurări de sănătate. Această adeverinţă are valabilitate 3 luni.

Cardurile refuzate rămân la sediile caselor de asigurări, astfel încât să poată fi predate acelor asiguraţi care revin asupra deciziei de a nu utiliza acest instrument.

Asiguraţii care până la data de 1 mai 2015 nu au intrat în posesia cardului de sănătate, vor beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe de asigurat, eliberată de casa de asigurări.

Ce este cardul naţional de sănătate?

Cardul de sănătate CEAS este un proiect  de interes naţional care are ca scop principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

Cardul naţional de sănătate este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS.

El va deveni instrumentul de confirmare a prestării  tuturor serviciilor din sistem (PIAS).

Ce conţine cardul?

Cardul naţional de sănătate primit de asigurat conţine doar datele de identificare ale asiguratului. Pe card  şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate următoarele informaţii:

  • Numele şi prenumele asiguratului
  • Codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate
  • Numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de  sănătate (CID)
  • Data naşterii
  • Termenul de valabilitate al cardului (5 ani)

Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date medicale.

Cine intră în posesia cardului naţional de sănătate?

Persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani vor primi cardul naţional de sănătate. Copiii cu vârsta de până la 18 ani  beneficiază de servicii medicale gratuite conform legii.

Cum activezi cardul de sănătate?

Activarea cardului de sănătate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului.

Operaţiunea de activare durează maxim 30 de secunde şi constă în înlocuirea codului PIN iniţial al cardului (000) cu un cod PIN din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. Codul PIN rămâne în proprietatea asiguratului, la fel ca şi cel de la cardul bancar.

Cum utilizezi cardul de sănătate?

Odată  activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează  la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice.

Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul PIN.

Instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este asigurat sau nu.

Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate.

Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât şi celor neasigurate.

Ce facem în situaţia în care cardul de sănătate se blochează?

Dacă asiguratul tastează greşit, de cinci ori consecutiv, codul pin al cardului de sănătate, acesta se blochează.

În această situaţie, medicul va telefona la numărul de helpdesk 021.202.6995, unde se alocă un număr de tichet, iar prin e-mail, la adresa [email protected], se dau informaţiile privind cardul blocat.

Cum obţinem un nou card de sănătate?

Asiguraţii care au primit carduri naţionale de asigurări sociale de sănătate cu date personale eronate, sau au pierdut/distrus acest document, vor solicita eliberarea unui nou card la casa de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află.

Asiguraţii vor primi cu titlu gratuit noul card de sănătate în situaţia în care cardul conţine date eronate.

Asiguraţii vor plăti contravaloarea serviciilor de producţie şi distribuire prin poştă a noului card, în cazul pierderii/distrugerii cardului iniţial.

Costurile sunt de 2,2 euro + TVA pentru producţia cardului, plus 2,74 lei + TVA pentru distribuirea lui. Plata se va face la sediul casei de asigurări în evidenţa căreia se află asiguratul.

Adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate

În cazul solicitării unui nou card de sănătate, până la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate.

De asemenea, pentru asiguraţii care refuză primirea cardului de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă, în baza unei cereri în care se expun motivele refuzului, casa de asigurări de sănătate va elibera adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate.

Adeverinţa  este valabilă trei luni de la eliberare.

Când va deveni obligatoriu cardul naţional de sănătate?

Până la data de 30 aprilie 2015, sistemul cardului de sănătate va funcţiona în paralel cu actualul sistem de validare a serviciilor medicale. Începând cu data de 1 mai 2015, cardul naţional de sănătate va deveni unicul sistem de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate.

2 comentarii

  1. Daniel Rosca Răspunde

    Nu am primit cardu de sănătate încă

  2. Rosca Răspunde

    Cînd o să primesc cardu de sănătate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.