Ultima actualizare: azi, 21:55
Locale

INTERVIU cu Butka Gergo: De ce a lăsat firma pentru Primărie și ce ar face dacă ar fi primar

Noul consilier al primarului Kereskenyi Gabor, Butka Gergo, fost consilier local și organizator al mai multor evenimente de amploare în Satu Mare a răspuns întrebărilor PortalSM:

  1. Reporter: Care credeţi că este cea mai mare problemă a oraşului Satu Mare, dar a Primăriei?

Buka Gergo: Primăria Satu Mare este într-o situație ca și elevul care timp de mai mulți ani nu a învățat nimic, a neglijat cursurile și studiile iar acum trebuie să recupereze foarte mult, într-un timp foarte scurt. Celelalte orașe ”și-au făcut temele”, au fost ”elevi silitori” dar orașul nostru a neglijat serviciile publice, proiectele de investiții: doar un exemplu, fosta administrație nu ne-a lăsat nici un proiect eligibil pentru finanțare, se poate verifica. Din iulie 2016 am recuperat mult în domeniul administrației prin măsuri care nu sunt spectaculoase, dar fără ele nu putem depune proiecte de finanțare.

Iar problemele orașului derivă parțial, și din situația amintită mai sus: oriunde ies sătmărenii din oraș, spre Cluj-Napoca, spre Oradea sau chiar spre Nyíregyháza, văd doar părțile frumoase, iar prin acest contrast orașul nostru pare mai prăfuit. Lucrurile nu sunt pot fi văzute doar în alb-negru, și în alte orașe sunt cartiere ca ale noastre, însă noi vedem doar imaginile frumoase despre centru. Cea mai mare provocare pentru conducerea orașului este ca prin muncă, prin atenție la calitatea serviciilor, cu o atitudine deschisă să aducă o schimbare în această situație.

  1. Reporter: Cât de important este pentru oraş să aibă bine definite elementele de identitate vizuală?

Butka Gergo: Elementele de identitate vizuală sunt la fel de importante cum este haina sau machiajul înainte de un rendez-vous: cum nimeni nu merge la prima întâlnire în șlapi, nici orașul nu va fi atractiv partenerilor fără o broșură, fără materiale de calitate. Doar un exemplu: între 2012-2016 nu s-a publicat nici o broșură despre Satu Mare, nici pentru turiști, nici pentru investitori.

Recent am primit, împreună cu domnul primar Kereskényi Gábor, vizita unui investitor din Germania, a apreciat faptul că am avut pregătite documentații, informații relevante și alte materiale. Bineînțeles că îi interesează mai mult oportunitățile financiare nu forma cărții de vizită, însă prin aceste detalii se conturează un aspect plăcut, primitor, de încredere. Targetul nostru este ca în domeniul de city branding, în 2017  să recuperăm timpul pierdut și să lansăm materiale de înaltă calitate, demne de un oraș european: materiale print, outdoor, pagină web, o identitate vizuală coerentă și atractivă.

  1. Reporter: Sunt angajaţii Primăriei receptivi la comunicarea online? Când va funcționa după sistemul american?

Butka Gergo: Suntem conștienți de faptul ca un angajat care timp de 20 de ani a folosit liniarul și hârtia, nu va trece ușor pe editare în Google Maps sau la folosirea softwarelor de project management. Însă angajații vor vedea cât de eficient este să lucrezi cu noile tehnologii. Sunt convins ca pe termen mediu se vor acomoda și vom vedea rezultatele. Informatizarea, comunicarea online este doar o parte din abordarea nouă de management: domnul primar, viceprimarii, city managerul au introdus alte metode ”offline” de îmbunătățire a managementului: ședințe regulamentare, urmărirea termenelor și a responsabilităților asumate într-un proiect, etc.

  1. Reporter: Când va elibera și Primăria Satu Mare documente de urbanism în format electronic, scutind cetățeanul de deplasarea la ghișee si de contactul cu diverși funcționar, după modelul ce se implementează la Cluj Napoca?

Butka Gergo: Procesul de ”digitalizare” este unul dintre prioritățile noastre, însă ne confruntăm cu mai multe probleme:  pentru a interconecta serviciile online destinate cetățenilor, ar trebui ca bazele de date să aibă un ”numitor comun”, ca cetățeanul să aibă acces la toate serviciile Primăriei printr-o singură interfață, de la sesizarea unui vandalism până la plata impozitului sau eliberarea documentelor de urbanism. Pe termen scurt implementăm sistemul de transmitere online a sesizărilor iar pe termen mediu vom realiza, după analize aprofundate și după consultarea specialiștilor, o platformă de servicii online cu baze de date în sistem ”cloud”, bineînțeles cu accent pe sisteme de operare mobile.

  1. Reporter: Dacă ați fi primar, care ar fi primele trei măsuri pe care le-ați lua?

Butka Gergo: Prima măsură ar fi să angajez mai mulți manageri din sfera privată: un impediment serios este faptul că în sfera administrativă se câștigă mai puțin iar sistemul este mai rigid, dar sunt convins că ar mai fi manageri devotați cu care să lucrăm pe dezvoltarea orașului.

A doua măsură ar fi să implementez proiecte și metode de succes din alte orașe mai dezvoltate. Dacă un proiect se poate implementa în Oradea sau în Wolfenbüttel, sunt șanse mari ca și în Satu Mare să aducă rezultate similare.

A treia măsură ar fi reabilitarea centrului istoric, primul pas fiind inventarierea clădirilor în centru, după care urmează proiectarea și execuția reabilitarea fațadelor, a trotuarelor și a parcului printr-un proiect integrat de reabilitare.

După cum observați, cele trei măsuri sunt aproape identice cu cele luate de domnul primar Kereskényi: avem în echipă oameni din sfera economiei private, luăm exemplul altor orașe și am început inventarierea clădirilor. Ar mai fi încă multe măsuri de luat în fiecare domeniu al administrației, avem o listă lungă, prioritizate să răspundă la nevoile cetățenilor.

  1. Reporter: Sunt consilieri locali UDMR care critică activitatea Primăriei și a instituțiilor subordonate. Este UDMR la putere, sau în opoziție?

Butka Gergo: Așa este corect ca fiecare consilier, fie în opoziție sau la putere să aducă critici constructive față de activitatea Primăriei sau a instituțiilor subordonate. Este o excepție: când actualii consilieri din opoziție, care ne-au lăsat în iunie 2016 acest haos în oraș și în Primărie, vin acum cu idei ce și cum ar trebui făcut, mă întreb oare de ce nu au rezolvat ei când au avut posibilitatea? Dar acceptăm și aceste critici, ne motivează pentru a face lucrurile mai bine.

  1. Reporter: Cum vor fi de acum evenimentele culturale la Satu Mare. Dar Ziua Oraşului?Butka Gergo: Din 2004 de când am venit acasă în Satu Mare am organizat numeroase evenimente: cele mai spectaculoase curse automobilistice, concursuri de sporturi extreme și în ultimii ani vreo 20 de evenimente culturale, cel mai titrat fiind Festivalul Muzicii de Stradă, un proiect de suflet al meu. Voi folosi această experiență în revitalizarea vieții culturale din oraș: în această vară, sub egida programului ”Vara sătmăreană” vom organiza evenimente aproape în fiecare weekend, să nu spună nimeni că ”în Satu Mare nu se întâmplă nimic”. Revine Samfest Jazz într-o formă modernă și vom aduce îmbunătățiri substanțiale la profilele de eveniment, în comunicarea cu publicul, exact cum ați văzut și la Târgul de Crăciun. Cel mai mare eveniment de divertisment, Zilele Orașului se va ridica la standardele altor orașe mai dezvoltate în privința artiștilor, a tehnicii de scenă, a programelor complementare și nu în ultimul rând, în privința comfortului de eveniment: vom aduce multe îmbunătățiri despre care vă vom relata la o conferință de presă în această lună.
  1. Reporter: De ce a ales un om de afaceri sa devină bugetar?

Butka Gergo: Cum au fost oameni de afaceri care au plecat în excursie în Himalaya sau în deșert, așa percep și eu lucrurile, ca o nouă provocare, o nouă responsabilitate, cea mai mare responsabilitate pe care mi-am asumat-o în activitatea mea. Afacerea de familie a rămas în mâini bune: alături de tatăl meu, fondatorul companiei în 1993, lucrează și sora mea cu soțul ei. Mulți mă întreabă:  care a fost motivul acestei decizii, primarul Kereskényi Gábor m-a convins cu un singur argument: acum nu firma ci municipiul are nevoie de mine. Încerc să mă ridic la așteptările sătmărenilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mai multe despre Locale
Noul PortalSM – 8 ani de ştiri: siguranţă, experienţă şi încredere!

Am lansat astăzi noul site www.portalsm.ro. Platforma este una mult mai prietenoasă, adaptată cerinţelor şi tehnologiei anului 2017. De acum...

Închide