Ultima actualizare: ieri, 21:05
Locale

Salvamontiștii sătmăreni cer girofar pe mașini: ,,Poate face diferența dintre viață și moarte”

Reprezentanții Serviciului Public Județean Salvamont Satu Mare trag un semnal de alarmă privind problemele cu care se confruntă echipele de intervenție. Aceștia cer dotarea maşinilor de intervenţii cu girofar şi semnale acustice şi luminoase.

Salvamontiștii spun că inițiativa care ar acorda dreptul serviciilor Salvamont-Salvaspeo de a utiliza mijloace speciale de avertizare luminoasă și sonoră în situațiile de urgență trenează de ani de zile în Parlamentul României. Salvamontișii au readus în discuție această problemă după o acțiune de căutare ce a avut loc weekendul trecut, atunci când doi motocicliști s-au rătăcit în pădure.

Ce spune Serviciul Public Județean Salvamont Satu Mare:

,,Sâmbătă, 9 octombrie 2021, la ora 18.06, SPJ Salvamont Satu Mare a fost alertat de către operatorul SNUAU 112 în vederea inițierii operațiunilor de căutare a două persoane rătăcite care participau la un antrenament enduro pe un circuit cuprins între localitățile Turț Băi și Tarna Mare, în zona limitrofă frontierei de stat cu Ucraina, în Munții Oașului. A urmat o conlucrare benefică și constructivă între cele patru instituții abilitate pentru acest caz: ISU ,,Someș” Satu Mare, Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Satu Mare, SPJ Salvamont Satu Mare și Serviciului de Telecomunicați Speciale Satu Mare, pentru găsirea soluțiilor optime de căutare-evacuare a persoanelor rătăcite.

Această acțiune reușită de salvare, care poate fi prezentată ca un model de bună conlucrare între instituțiile statului, readuce în fața specialiștilor din domeniul serviciilor de urgență  și a opiniei publice două probleme majore, una vizând Serviciile Publice Salvamont-Salvaspeo, iar cealaltă privind pasionații de ture montane, de off-road, în mod special.

Astfel, SPJ Salvamont Satu Mare atrage atenția legiuitorului, despre una din problemele grave cu care se confruntă echipele de intervenție din cadrul Serviciilor Salvamont și anume, blocarea și tergiversarea ,,Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice”. Acestă inițiativă, care acorda dreptul serviciilor Salvamont-Salvaspeo de a utiliza mijloace speciale de avertizare luminoasă și sonoră în situațiile de urgență, unde timpul de deplasare la locul intervenției, poate face diferența dintre viață și moarte, trenează de ani de zile în Parlamentul României, contrar insistențelor și eforturilor depuse de către conducerea Asociației Naționale a Salvatorilor Montani din România, de-a lungul anilor. Acest demers legitim, privind misiunea și rolul serviciilor publice Salvamont-Salvaspeo a fost conceput în sprijinul direct al victimelor implicate în accidente montane, al salvatorilor montani angrenați în activitățile de urgență si, implicit, al tuturor participanților la traficul rutier.

Singura „constantă cinică” după care se întreprind măsuri pentru remedierea unor „disfuncționalități de sistem”, este reprezentată de…numărul de morți! Din păcate, în România secolului XXI, trebuie să moară oameni, pentru a atrage atenția asupra unor probleme grave de organizare a societății, de unde și întrebarea, care tinde să devină una firească, și anume: ,,De câți morți avem nevoie, sau cine trebuie să moară, pentru ca noi, cei care suntem implicați și integrați într-un sistem public de urgență să beneficiem de o condiție elementară de siguranță în deplasarea pe drumurile publice?”


Recomandări:

  • pentru deplasări în zona montană de frontieră, indiferent că vorbim de pasionați ai drumeției, sportivi ai diferitelor discipline montane, elevi aflați în activități recreative, culegători de fructe de pădure sau ciuperci, tuturor le recomandăm o informare prealabilă asupra zonei/rutei parcurse, informații oferite de fiecare dată cu profesionalism de către Serviciul Teritorial al  Poliției de Frontieră, ori, indirect, prin Dispeceratul Național Salvamont România;
  • în zona montană, de regulă, linia de frontieră urmează formele de relief distincte, linii de creastă sau văi, delimitarea teritoriilor naționale fiind făcută  prin borne de beton, care, de multe ori, din cauza vegetației nu pot fi observate cu ușurință, în zonele înalte, greu accesibile, întreținerea fâșiei de demarcație fiind extrem de anevoioasă, aici natura fiind stăpână;
  • din aceste considerente tehnice, partea ucraineană a construit gardul de demarcație, mult mai jos față de linia de creastă pe care se găsește de fapt frontiera de stat. Așadar, recomandăm mare atenție la acest aspect, deoarece, în momentul în care întâlniți gardul de protecție, dvs. de fapt vă aflați pe teritoriul ucrainean, sub incidența legilor acestei țări, practic încălcând legislația privind regimul frontierei de stat;
  • concret, acest aspect este valabil pe toată lungimea crestei Munților Oaș, cu începere  de la Tarna Mare până la Pasul Huta, traseul turistic de creastă intrând la amenajare probabil de anul viitor, amânare cauzată întocmai datorită problemelor ce țin de regimul frontierei de stat;
  • recomandăm deținerea unui echipament adecvat pentru munte, în cazul de față, chiar dacă, inițial, tinerii sportivi au declarat că nu au probleme medicale, starea lor generală de sănătate deteriorându-se rapid datorită epuizării fizice, a deshidratării și a frigului. Menționăm că temperatura ambientală în momentul recuperării victimelor a fost de 6 grade plus, sportivii fiind echipați doar cu bluze subțiri, sintetice care nu conservă căldura corpului, fără hrană și lumină, puțina apă stocată în camelback fiind consumată rapid;
  • un alt aspect extrem de important, demn de reținut, este reprezentat de lipsa semnalului GSM în zona de frontieră, acest fapt fiind accentuat și de relieful accidentat, de unde posibilitățile de comunicare sau de orientare cu ajutorul telefonului sunt limitate  sau chiar imposibile.

Sursa: Serviciul Public Județean Salvamont Satu Mare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.