Ne apropiem vertiginos de promoția Black Friday, pentru care magazinele online și fizice se pregătesc asiduu încă de acum câteva luni. Este de așteptat o creștere spectaculoasă în numărul de comenzi online, influențată de pandemie, precum și un număr record de vânzări, urmărind trendul anilor trecuți.
Conform unui sondaj realizat de site-ul cu coduri promoționale Promo-Codes, 84% dintre respondenți spun că au cumpărat măcar un produs în timpul unui promoții Black Friday, iar 64% spun că plănuiesc să profite de reduceri și anul acesta.
Din 2019, rezultatele Black Friday au văzut creșteri constante, depășind diverse recorduri de la an la an. Magazinul eMag a întregistrat într-o singură zi, în 2020, 12 milioane de vizite, cu 1,6 milioane de vizite mai mult decât în aceeași zi din 2019. Un român a cheltuit, în medie, 647 lei, potrivit procesatorului de plăți PayU.
Această sumă este cu aproximativ 20% mai mare decât valoarea medie a unui coș în 2019. Mai mult, când vine vorba de vânzări, eMag a înregistrat vânzări de 585,7 milioane de lei, față de 499 milioane de lei în 2019.
Produsele preferate de români
Conform unui studiu realizat după Black Friday 2019, s-au observat următoarele comportamente de cumpărare. Achizițiile de pe mobil le-au surclasat pe cele de pe desktop, cu un număr mare de utilizatorii accesând site-ul la miezul nopții, pentru a verifica ofertele.
Aceștia aleg produsele preferate, le pun în coș, și se întorc dimineața pentru a termina comanda. Cele mai multe vânzări din 2019 s-au observat în categoriile Divertisment, Fashion, Electro IT&C. Multe alte domenii au văzut creșteri spectaculoase față de anii trecuți.
Produsele din categoria Beauty au văzut o creștere de 108% față de 2018, cele din Casă & Grădină, o creștere de 69.5%, iar din categoria Produse pentru animale, s-a cumpărat cu 47% mai mult.
Cea mai mare valoroasă comandă plasată a fost în cuantum de 29,198.5 lei, pentru 4 obiective foto și 3 blitzuri profesionale, pe site-ul shop.yellowstore.ro. Valoarea medie a unui coș a fost în jur de 200 RON.
În 2020, PayU a raportat în timp real 212.635 de tranzacții cu cardul online, cu 61,64% mai mult decât în perioada de referință. Volumele totale tranzacționate înafara granițelor au atins 10,37 milioane de lei. Preferințele au fost pentru produse IT&C, cu 75% din totalul de tranzacții.
Acest lucru poate fi datorat nevoii părinților de a întruni cerințele tehnologice pentru școala online. Unul din doi români au cumărat cel puțin un produs de Black Friday, la un buget mediu de 2.200 RON.
Valoarea coșului mediu s-a ridicat la 816 RON pentru plăți integrale, și 1.142 RON pentru plata cu cardul în rate. În topul retailerilor preferați se numără eMag, Altex și Flaco. Cât despre produsele preferate, ultizatorii au fost interesați cu preponderență de produse destinate familiei, electrocasnice, televizoare, telefoane mobile și îmbrăcăminte.
În mod surprinzător, pentru 75% dintre români intenționează să cumpere articole fashion de acest Black Friday. 47% au declarat că intenționează să vâneze oferte, fără un scop clar, iar 8% declară că nu vor să cumpere nimic de Black Friday.
Datele interne ale platformei Black Friday arată o creștere de 145% a vânzărilor unui magazin online în perioada desfășurării promoției, față de alte perioade ale anului. Aceeași platformă arată, însă, că sunt departe de recordurile europene.
Aceleași măsurători au fost realizate pentru a determina procentul de creștere al vânzărilor și în Marea Britanie, unde s-a înregistrat o creștere de 1708%. Mai mult, Germania a văzut o creștere de 2418% în ultimii ani, cu Austria ocupând podiumul, la 3000%.