Ultima actualizare: ieri, 19:27
Locale

Artista care redă viața hainelor second-hand. Businessul unei sătmărence în București

Roxana Moise, o tânără sătmăreancă în vârstă de 23 de ani, a studiat designul la București, iar acum este designer vestimentar în Capitală și creează ținute sustenabile în atelierul din apartamentul său. Debutul colecției a avut loc în cadrul Bucharest Fashion Week 2018.

Roxana spune că hainele sunt create ori din haine “preloved”, adică haine care au aparținut cuiva și care la momentul actual sunt considerate indezirabile sau plictisitoare, ori din eșantioane de materiale, provenite de la fabrici.

Ideea ei de a crea haine sustenabile din produse la mâna a doua a existat încă de când a primit o mașină de cusut de la părinți. Aceștia au sfătuit-o să învețe să o folosească mai întâi pe haine vechi înainte să treacă la material cumpărat, care era mai scump.

„Obișnuiam să mă duc după școală la un second-hand cu piese la 2 lei pentru a-mi alege un nou proiect la care să lucrez. Mai târziu am experimentat și cu materiale noi la metraj, însă ideea de redesign m-a inspirat mai mult decât o bucată rectangulară de material la metru. Sunt de părere că, având în vedere toată risipa care există deja în industria textilă, nu mai este nevoie ca noi materiale și haine nou fabricate să intre pe piață. Chiar dacă apreciez brand-urile care lansează colecții realizate din materiale provenite din surse etice și reciclate, nu pot să nu mă gândesc la faptul că există deja atât de multe haine și doar adăugăm mai multe”, a povestit tânăra.

Sătmăreanca spune că produsele făcute pentru brand-ul ei sunt realizate exclusiv prin procedeul numit “upcycling”. Upcyling-ul este caracterizat prin transformarea formei unui obiect cu scopul de a crea ceva nou sau îmbunătățit pentru a-i oferi o valoare sau un folos mai însemnat decât a avut înainte.

„Bazându-mă pe această tehnică, creez piesele după cum îmi dictează inima și mâinile. Niciodată nu știu ce va ieși atunci când încep un proiect. Prin piesele realizate doresc să le arăt oamenilor că materialul unui articol de îmbrăcăminte „last season” poate deveni un alt tip de nou, acela care nu se demodează niciodată”.

Roxana a decis să se mute în Capitală după ce a cunoscut mai mulți bucureșteni într-o vacanță la mare în anul 2015, oameni cu care a rezonat instant.

„Nu pot să spun ca am venit în București pentru ceva anume, cum ar fi o facultate, cum e cazul multor oameni când decid locul unde vor să își petreacă studenția, însă este un oraș care îmi place și care mă inspiră în fiecare zi și asta a fost suficient pentru mine pentru a lua decizia de a locui aici”.

Sătmăreanca și-a construit la București propriul său brand de haine sustenabile. Ideea acestei afaceri a luat naștere când a realizat că îi place la nebunie să facă haine.

„Să creez o piesa și să văd cum cineva o asortează stilului său propriu este în continuare un proces absolut fascinant pentru mine”.

Începutul a fost destul de dificil. A trebuit să învețe rapid să facă un site, să editeze poze, să administreze conturile de social media, iar încă se consideră la început. Brandul pe care l-a creat este ”copilul” ei care crește pe zi ce trece.

„Momentan, ca orice copil, se mai împiedică, mai strică lucruri, iar eu trebuie să accept că este o parte din procesul creșterii. Locuind în București sunt înconjurată de multe afaceri sustenabile care mă inspiră să continui, pentru că mesajul brand-ului meu și al lor este unul important!”

Tânăra sătmăreancă a povestit, pentru PortalSM, care sunt etapele prin care trece o piesă vestimentară până să ajungă la client.

„Prima dată cumpăr produsul “preloved” de la second-hand, apoi fac un pic de brainstorming pentru a mă decide cum să îl transform. Acesta ajunge în atelierul meu pentru a fi upcycled. După ce l-am transformat și sunt mulțumită de el, îi aplic eticheta, care este la rândul său upcycled, pe care o ștampilez manual cu logo-ul brand-ului și o semnez cu numele meu pentru a crea o conexiune cu persoana care va purta piesa în viitor. Produsul este mai apoi pozat pe model, care se întâmplă uneori să fiu chiar eu sau una dintre prietenele mele mult mai pricepute. În momentul acesta tot eu fac și selecția pozelor și editarea acestora, care ajung mai apoi postate pe site și pe Instagram, de unde pot fi cumpărate”.

Momentan creează doar îmbrăcăminte pentru femei, însă i-ar plăcea sa exploreze și moda bărbătească. În ochii ei, persoana care îi poartă hainele este o tipă cool, sigură pe sine, stilată, cu valori etice de neclintit pe care le aplică și garderobei sale. O femeie bine îmbrăcată, spune Roxana, se îmbracă pentru sine, nu pentru alții. Ea își creează propriul stil care îi oglindește personalitatea și o face să strălucească din interior.

„Acest lucru se aplică și la bărbați. Este important să nu te iei prea în serios. Have fun with it! Moda ar trebui să fie distractivă și un mod prin care să ne exprimăm personalitatea”, a adăugat tânăra.

Ținuta ideală pentru Roxana ar fi una complet sustenabilă, provenită de la second-hand-uri, vintage shop-uri și afaceri locale cu piese upcycled.

„Mulți ar fi surprinși câte piese statement se ascund prin astfel de magazine. Un outfit procurat din sursele etice menționate și pe care îl port non-stop este: Un top basic, un sacou cu dungulițe subțiri accesorizat cu o curea în talie, pantaloni capri, bocanci înalți, o gentuță baguette și un colier choker cu perle”.

Piesa preferată pe care Roxana a făcut-o este un corset pentru talie de denim cu franjuri diverse pe care le-a luat de la mai multe perechi de blugi.

„Mi-a plăcut enorm să îl fac și cred ca s-a observat asta deoarece s-a vândut la doar câteva ore după ce l-am postat”.

Direcția în care se va îndrepta brandul este necunoscuta, însă acesta este și farmecul, mai spune Roxana. Afacerea aceasta a fost un prilej de a se descoperi ca artist, dar și ca persoană. Sătmăreanca spune că iubește faptul că nu știe niciodată ce idei noi îi vor veni până în momentul creației. Însă, pe viitor, își dorește să crească în continuare alături de acest brand și să învețe lucruri noi, dar mai ales își dorește să cunoască cât mai mulți oameni care îi împărtășesc valorile referitoare la moda sustenabilă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.