Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a emis, pe 26 noiembrie 2025, autorizația de construire pentru unul dintre cele mai importante proiecte rutiere din nord-vestul țării: Drumul Expres Satu Mare – Oar și conexiunea către Ungaria, prin legătura cu Drumul Expres M49. Documentul a fost transmis către PortalSM.
Autorizația a fost eliberată în urma cererilor depuse de Minister și a documentațiilor tehnice transmise către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Proiectul este încadrat în categoria „B”, construcții de importanță deosebită. Autorizația este valabilă până la finalizarea lucrărilor, cu condiția începerii execuției lucrărilor în termen de 12 luni de la data emiterii.
Unde va fi construit drumul expres
Traseul autorizat se află în județul Satu Mare, la vest de Varianta Ocolitoare a municipiului. Sectorul principal pornește de la km 0+000 și ajunge până la km 10+831,92, pe teritoriul UAT-urilor Satu Mare, Vetiș și Livada.
De la km 6+050 se desprinde drumul de legătură, care ajunge până la km 4+031,15, la intersecția cu DN19.
Proiectul face parte din rețeaua rutieră TEN-T, cel mai important coridor european de transport.
Ce lucrări vor fi executate
Autorizația permite realizarea unui pachet amplu de construcții, printre care:
-
lucrări de drum, pasaje și noduri rutiere;
-
colectarea și evacuarea apelor pluviale;
-
consolidări și siguranță rutieră;
-
iluminat exterior;
-
sisteme ITS;
-
spații de servicii și parcări;
-
racorduri la rețeaua electrică și alte utilități.
De asemenea, proiectul include lucrări pe imobile aflate în domeniul public al statului, precum și pe terenuri expropriate conform legislației în vigoare.
Importanța proiectului
Drumul Expres Satu Mare – Oar va crea o conexiune rutieră rapidă cu Ungaria, prin legătura directă cu drumul expres M49, facilitând astfel traficul de marfă și de persoane între România și vestul Europei.
Proiectul este considerat strategic pentru dezvoltarea economică regională și va contribui la fluidizarea transportului internațional.
Valoarea totală autorizată a construcțiilor, fără TVA, este de 723,115 milioane lei, sumă care reprezintă costurile lucrărilor de execuție.
CITEȘTE ȘI:

Sincer eu tot nu înțeleg care-i importanța nemaipomenita a drumeagului asta de câțiva km, numit pompos drum expres! Ca se leagă cu M49 ? Deci maghiarii au făcut autostrăzi din toate colțurile țării intr-un timp foarte rezonabili și de buna calitate iar noi trâmbițam ca zevzecii ca facem ( dacă facem!) 9 km de drum expres ca sa facilitam traficul rapid către vestul Europei pe autostrăzile altora? Care trafic ba tâmpiților? Voi credeți ca vine cineva din restul țării doar pt 9 km de drum expres și restul multe sute de drum național și judetean? Era așa mare deranjul sa facă încă 20 de km pe la Petea pana la autostrada maghiara? Despre ce dezvoltare regională vorbiți? Eventual despre poluare regională…O sa se oprească miile de camioane sa-și cumpere eugenii și pufuleți din Livada, Vetis și Satmar? De ce sa nu o facă in Ungaria, ca acolo motorina e mai ieftină ca la noi și merita o oprire la peco?
Asta-i valoarea noastră. Atâta putem. Dăm din gură. Indiferent dacă ceva nu iese bine, iarăși ungurii vor fi de vină și nu noi. Drumul expres despre care vorbim vorbe din 2007 are noimă dacă ar fi gata până la Suceava. Dar pentru asta la viteza noastră mai avem muuult de așteptat. Jalnic.
Alexandru Horvath e analfabet