Ultima actualizare: ieri, 21:05
Naţionale

Investigație finalizată în cazul incidentului de pe Otopeni. De ce a aterizat avionul cu roțile blocate

Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a finalizat investigația privind siguranța, deschisă ca urmare a incidentului grav produs în data de 9 iulie 2019 pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București-Otopeni. Anvelopele avionului Satu Mare – București au explodat la aterizare.

Atât decolarea de la Satu Mare, cât și zborul pe rută spre Otopeni au decurs normal. Procedura de apropiere și aterizare a fost executată pentru pista 08L a Aeroportului Internațional “Henri Coandă” București-Otopeni. Contactul aeronavei cu pista a avut loc în zona „touch down” (zona desemnată pentru contactul aeronavelor cu pista, la aterizare), în axul pistei. După contactul cu pista, pilotul a poziționat manetele de gaz ale motoarelor la regimul „ground idle” (ralanti sol), moment în care aeronava a început o decelerare (reducere a vitezei) puternică, însoțită de zgomote și vibrații neobișnuite.

Raportul final de investigație emis de AIAS în cazul acestui incident grav relevă faptul că poziția incorectă a manetei frânei de urgență/parcare, deplasată din poziția „OFF”, la luarea contactului aeronavei cu pista pe timpul aterizării a constituit cauza determinantă a producerii acestui eveniment.

CONCLUZII: 3.2 Cauzele producerii incidentului

3.2.1 Cauza determinantă

Poziția incorectă a manetei frânei de urgență/parcare, deplasată din poziția „OFF”, la luarea contactului aeronavei cu pista pe timpul aterizării.

3.2.2 Cauze favorizante

– Utilizarea în zbor a manetei frânei de urgență/parcare, pentru scopuri/manevre neconforme;

– CRM defectuos/ineficient prin executarea superficială a Check-urilor și Cross check-urilor pentru aterizare;

– Neaplicarea în totalitate de către echipaj a cerințelor de operare standard conform Manualului Operațional, prin ignorarea în unele momente a conceptului „Sterile Cockpit” sub FL100.

Raportul final de investigație poate fi accesat AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.