Ultima actualizare: azi, 14:33
Locale

Zeci de copii au deficiențe de comportament. Unii părinți sunt dezinteresați

cfsj 2Aproape o sută de copii care frecventează grădinițele sătmărene au fost depistați cu diverse deficiențe și doar jumătate dintre aceștia s-au prezentat la terapiile recomandate de specialiștii. Rezultatele primului an al proiectului “Program multianual integrat de screening, prevenție și tratarea deficiențelor de dezvoltare la copii preșcolari 2014-2017” au fot prezentate astăzi în cadrul unei conferințe de presă de către coordonatorului proiectului, Fazekas Brigitta. 

Potrivit celor spuse de către Fazekas Brigitta, în anul şcolar 2014-2015 au fost incluse în proiect 15 grădiniţe, s-a lucrat cu 15 consilieri, respectiv 68 de educatoare. Grădiniţele au trimis 1461 de fișe cu simptomele posibilelor deficienţe, astfel realizându-se prima etapă de screening în grădiniţe.

În urma acestora, unui număr de 191 de copii le-a fost recomandată o a doua evaluare în Centrul Fericitul Scheffler János, la care s-au prezentat 100 de copii. De, asemenea, în afara copiilor depistați de către educatoare cu ajutorul listelor de semne și simptome, un număr de 84 copii au fost evaluați la cererea părinților. Astfel, din totalul de 184 copii evaluați, la 92 s-a confirmat prezența unui risc real pentru deficiențe de dezvoltare. Din păcate, doar aproximativ jumătate (48) din aceștia s-au prezentat la terapiile recomandate de specialiștii Centrului.

Fenomenul de dezinteres a părinților față de terapii, observat și în cazul proiectului pilot din 2013-2014, din nefericire persistă, în ciuda acțiunilor desfășurate până în prezent.

În cadrul conferinței s-a mai atras atenția asupra faptului că, de multe ori copii pot lua exemplele negative ale părinților, fapt care ar duce la apariția unor deficiențe de comportament.

Copii care prezintă simptome specifice şi realizează punctaje mici la testele de specialitate pentru verificarea dezvoltării corespunzătoare, pot dezvolta numeroase tulburări în viitor: de la probleme de atenţie, de învăţare, până la agresivitate crescută.

În concluzie, specialiştii consideră că trebuie intensificate eforturile și colaborarea dintre partenerii proiectului  pentru a opri acest fenomen, astfel încât societatea să devină conştientă şi responsabilă faţă de dezvoltarea copiilor cu diverse deficiențe, fără a-i considera persoane cu handicap.

În anul şcolar 2014-2015 au fost evaluaţi copii din grupele mici şi din grupele mari. În anul şcolar următor (2015-2016) vor fi reevaluați aceşti copii, încadrați în grupele mijlocii şi clasele pregătitoare, dar şi copii nou incluși în proiect (grupele mici şi mari) – în total patru mii de copii. Prin urmare, în anul şcolar 2016-2017 vor fi evaluaţi cinci mii de copii: din grupele mici, mijlocii şi mari, din clasele pregătitoare şi clasele întâi. Datorită urmăririi copiilor care au finalizat terapiile, proiectul părăsește sălile de grădiniţă, intrând şi în sălile de clasă.

Părinţii, dar şi educatoarele vor fi informaţi în mod permanent de situaţia şi evoluţia copiilor, unul din rezultatele indirecte ale proiectului fiind tocmai creșterea nivelului de conștientizare a populației referitor la importanța urmăririi dezvoltării copiilor respectiv a prevenirii timpurii a deficiențelor.

Programul este derulat de Centrul Fericitul Scheffler János în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean şi Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională. Scopul proiectului constă în depistarea de timpuriu a deficienţelor de comportament şi de adaptare ale preşcolarilor.

Un comentariu

  1. OM Răspunde

    Parintii a caror copii ,apreciati ca au deficiente trebuie informati si cointeresati. Altfel nu se finalizeaza ,,CONFERINTA DE PRESA”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.