Ultima actualizare: azi, 13:20

Locale

Fetele din județul Satu Mare, mai istețe decât băieții, arată un studiu recent

Doar 330.000 de elevi din 3 milioane de elevi din România înțeleg ceea ce citesc, este concluzia Raportului Naţional de Literaţie, prezentat vineri la Biblioteca Naţională a României.

În ceea ce privește județul Satu Mare și celelalte județe din nord-vestul României, media scorului pe literaţie al fetelor este cu 2.49 puncte mai mare comparativ cu cel al băieţilor.

Gradul de alfabetizare al elevilor cu vârsta între 6-14 ani este scăzut, 42% dintre elevi plasându-se în zona „nefuncţional’”, 47% în zona „minim funcţional’” şi doar 11% în zona „funcţional”.

„Să nu ne uităm la acceste cifre ca la copii care au probleme. Aceste cifre nu vorbesc despre copii care au probleme, vorbim despre noi ca societate, care avem o problemă să-i ajutăm pe copii să înţeleagă ceea ce citesc”, a precizat Gabi Bartic, director executiv al platformei Brio, care a măsurat gradul de alfabetizare, a prezentat concluziile raportului. 

În medie, însă, fetele au scoruri de literaţie cu 10-15% mai mari decât băieţii. Acest efect este valabil pentru toate grupele de vârstă şi toate zonele geografice.

Un procent de doar 11% din elevi se plasează în zona „funcţional”. Procentul este mic şi îngrijorător – sugerând probleme viitoare pentru educaţia secundară şi ulterior pentru învăţământul universitar, se arată în raport.

„Instrumentul Brio nu este gândit să testeze pentru a oferi date sistemului de educaţie, ci să testeze pentru a oferi date profesorilor şi celor care pot ajuta copiii. Spre deosebire de instrumentele PISA, PILS, vorbim despre un instrument care nu are drept scop adunarea de date, ci are drept scop ajutorul pe care îl poate oferi sistemul şi noi copiilor şi profesorilor”, a explicat Gabi Bartic.

Instrumentul Brio măsoară gradul de alfabetizare funcţională, pe trei dimensiuni: nivelul nefuncţional (reprezintă scorurile cuprinse între 0 şi 20, pe o scară de la 1 la 100), nivelul minim funcţional (reprezintă scorurile cuprinse între 21 şi 50 pe o scară de la 1 la 100) şi nivelul funcţional (reprezintă scoruri cuprinse între 50 şi 100).

Rezultate

Literaţia medie a populaţiei şcolare, în ecartul de vârstă 6-14 ani este scăzută. Nivelul mediu al Literaţiei este foarte puţin peste nivelul nefuncţional, în categoria minim funcţional.

Au fost testaţi copii pe texte normale. Copilul trebuie să desprindă din acest text informaţii, răspunzând la întrebări simple, făcând inferenţe logice sau nu asupra textului.

Lipsa de literaţie nu dispare odată cu ieşirea copilului din sistemul formal de educaţie.

„42% dintre copiii români testaţi de noi sunt în zona nefuncţională, cu scor între 0 şi 20, 47% dintre copiii testaţi sunt în zona minim funcţională, cu scor între 21 şi 50, 11% sunt în zona funcţională, cu scor între 50 şi 100”.

„Din 3 milioane de copii 330.000 de copii reuşesc să citească şi să înţeleagă ceea ce citesc şi să facă inferenţe minime cu textul pe care îl citesc”.

Diferenţe în funcţie de sexul elevilor

Scorul total al literaţiei este mai mare în rândul fetelor decât al băieţilor (28.43 faţă de 25.38). Diferenţa de 3.05 puncte marchează avansul pe care îl au în medie fetele în competenţele de literaţie dezvoltate – un avans de aproximativ 10-15%.

În concluzie, pe toate categoriile de vârstă cuprinse în eşantion (6-14 ani) fetele au nivelul de performanţă mai mare pe localizarea, înţelegerea şi sintetizarea informaţiei, cu o diferenţă cuprinsă între 2.24 – 3.98 puncte.

 

 

3 comentarii

  1. FF Răspunde

    2.670.000 de elevi sunt unguri…:)

  2. Putin Răspunde

    Și 5000000 sunt rusi

  3. Peda Gogu Repetent Răspunde

    Da sunt fetele istețe, mai sârguincioase de felul lor dar faptul că redau mot-a-mot materia nu înseamnă că sunt mai deștepte. Majoritatea copiilor și aici mă refer și la cei cu rezultate bune chiar foarte bune la învățătură când termină școala stau ca vițelul la poartă pentru că școala nu îi pregătește pentru VIAȚĂ, nu sunt în stare să gândească independent sau să rezolve o situație. La ce-mi folosește să rezolv în 2 minute o problemă-tip dacă în viața mea nu o să folosesc deprinderea asta niciodată??? Sau țara așa ne vrea mulți și proști, manevrabili?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.