Ultima actualizare: azi, 18:50
Locale

Parcarea subterană de la Dacia: interese de milioane de euro şi două opţiuni

Parcarea subterană de la Dacia este subiectul anului la Satu Mare şi împarte politicienii în două, cei care susţin această lucrare şi cei care se opun, adică UDMR pe de o parte şi consilieri ai PNL-PSD-USR de cealaltă parte. Discuţiile au devenit din ce în ce mai dure, iar când toată lumea spune jumătăţi de adevăr sau minciuni pentru a acoperi anumite interese, sătmărenii simpli, cei care contribuie la bugetul local, nu mai înţeleg nimic. În acest context, pe baza informaţiilor pe care le avem sau a celor din spaţiul public, (fără niciun interes nici de-o parte, nici de cealaltă), încercăm să punem lucrurile în context şi să prezentăm cele două poziţii ale adversarilor, dar mai ales opţiunile pe care le are oraşul.

Totul a început în urmă cu câteva săptămâni, când firma care a cumpărat hotelul Dacia şi-a exprimat intenţia de a construi din fonduri proprii o parcare subterană în faţa hotelului. Parcarea ar fi una cu plată şi nu una doar pentru clienţii hotelului.

Cu mici discuţii la momentul respectiv, proiectul a fost adoptat de Consiliul Local, iar ca să respecte birocraţia din România este nevoie de organizarea unei licitaţii pentru concesionarea lucrărilor, pe termen de 49 de ani. Practic firma respectivă ar investi circa 4 milioane de euro în parcarea cu 111 locuri pe care să o exploateze pe o perioadă de 49 de ani. O temă care dă de gândit este faptul că în spate s-ar afla statul maghiar.

Apoi a început circul…

Au urmat săptămâni de contre între conducerea primăriei şi reprezentanţii PSD şi PNL cu declaraţii publice şi fel de fel de acuze. Cei de la PNL au anunţat că votează împotriva modificării marjei redevenţei, însă viceprimarul Adelin Ghiarfaş a votat pentru, după care PNL a anunţat că îi retrage sprjinul politic şi urmează să îşi piardă funcţia. Mai mult, sunt şi consilieri care au votat proiectul cu concesionarea şi adresează acum întrebări în care cer detalii…

Consilierii PNL au explicat, într-un comunicat de presă, că doresc realizarea unei astfel de investiţii însă din fonduri proprii şi nu prin concesionare pe 49 de ani. Asta ar însemna ca Primăria să investească milioane de euro, deocamdată nu se ştie de unde provin banii.

Colegii de la Friss Ujsag susţin însă că practic se doreşte descurajarea firmei maghiare care deţine hotelul Dacia de a-l reabilita deoarece pentru obţinerea autorizaţiei pentru cele patru stele este nevoie de asigurarea unui anumit număr de locuri de parcare, iar dacă circulaţia rutieră se va închide în centrul vechi după reabilitare, acest lucru este aproape imposibil. În aceste condiţii, o parcarea subterană ar fi o soluţie salvatoare pentru Dacia.

În acelaşi timp, tot Friss Ujsag scrie că patronii unui hotel care a mai încercat blocarea mall-ului NEPI vrea să blocheze acum şi reabilitarea hotelului Dacia şi că există o propunere de vânzarea a unei clădiri cu teren generos din centru pentru suma de 2 milioane de euro pe care să se construiască o parcare. Primăria mai are proiecte pentru două parcări supraterane, pe str. Kogălniceanu şi Decebal. Parcarea de pe Kogăliniceanu va fi scoasă luna viitoare la licitație, în timp ce parcarea de pe str. Decebal este blocată deocamdată de mai mulți locatari din zonă nemulțumiți.

Calculele celor de Friss Ujsag arată că dacă s-ar merge pe această variantă, adică a cumpărării acestui teren şi a construirii unei parcări investiţia ar fi de 10 milioane de euro, bani din care s-ar putea construi un stadion modern sau o sală polivalentă. Dacă în schimb concesionează terenul pentru parcare subterană municipalitatea nu ar trebui să cheltuiască aproape nimic, investiţia urmând să fie asigurată de firma care obţine concesionarea, şi să îşi recupereze banii din tarifele percepute pentru parcare şi probabil din rezervarea locurilor de parcare pentru hoteluri.

Desigur că în spate sunt multe interese, despre care nu vorbeşte nimeni în public. Probabil că urmează ca hotărârea de consiliu să fie atacată de Prefectură şi urmează un proces care să amâne lucrurile. Doar că reabilitarea centrului vechi trebuie terminată până la finalul anului viitor, altfel riscă să se piardă investiţia. Deci dacă nu va începe în câteva luni construirea parcării subterane, nu mai există timp fizic să fie făcută.

Aşadar, municipiul Satu Mare este practic în faţa a două opţiuni:

1. concesionează lucrările respective pentru parcare (cu toate concesinţele expuse mai sus) şi nu cheltuieşte nimic.

2. încearcă să găsească o finanţare de câteva milioane de euro pentru o parcare.

Mai există varianta ca sătmărenii să rămână doar cu circul, politicienii să se certe între ei şi să îşi vadă interesele, iar oraşul să nu rămână cu nimic.

20 comentarii

  1. Irony Răspunde

    Citind stirea, ramanem la optiunea 3.,circul. Sa nu uitam nici de sloganul care tine deja de 3 decenii, mereu valabil:”NU VINDEM TARA!”. Si prostii de la Daimler sau BMW doreau o fabrica in Romania , parca? Chinezii vroiau sa ne faca autostrazi-fraierii. Stati in banca voastra strainilor- statul roman ne rezolva, inca putin, 2-300ani si v-om trai bine.

  2. CATRINEL RAT Răspunde

    DACA NU SE CONSTRUIA NEPI, VASILE BUD AR FI PRELUAT OLIMPIA SI O DUCEA IN LIGA1. PRIMARUL A VRUT SA DAM BANI LA STRAINI, IN LOC SA AJUTAM UN SATMAREAN, PE VASILE.

  3. abc Răspunde

    Aici discutăm de un proiect care practic încă nu e, discutăm de bani care încă nu sunt și de un investitor care încă nu este. Că ceva doritor din umbră sigur este aia e absolut altceva! Dar băgați la calculator următorul lucru! Este vorba de domeniu public! Ca să pasezi treaba către privat că cică nu ai bani și să forțezi nota când unii poate pun întrebarea oare de ce se face asta, deci în astfel de momente la voi nu se aprinde becul roșu, la voi nu sare siguranța? Primăria vinde pielea ursului din pădure și nu sunt sigur că acest proiect așa cum arată este în beneficiul comunității. Nu știu, dar deocamdată nu sunt deloc convins de asta. Oricum locurile de parcare propuse sigur nu ajung. La mine miroase a dubios. Avem nevoie de așa ceva?

    • @abc Răspunde

      Nu ai inteles nimic….
      1-Nu se vinde blana din padure…
      2- nu ar costa nimic.
      3-Numarul de locuri de parcari cere legea….
      Cica “nu este ib beneficiul comunitatii”???
      Adica ar face privatul parcarea, sub pământ, deci nu ia din spatiul public, nu ne costa nimic, si strainii care vin la hotel ar avea si plati loc de parcare….. Ce e asa greu de ințeles???

      • abc Răspunde

        Deci. Nu am înțeles nimic?
        1. Nu e proiect, nu e nimic, doar o intenție. Nu se știu concret numai la nivel de idee generală ce implică, amploarea lucrării deci implicit cât costă. La mine eeamănăîizbitor ce ce s-a făcut cu ltrandul vechi și vu Țânțaș. Maid privatul rezolvă problema. Deci nu e blana ursului din pădure? Atunci ce este?
        2. Cum să nu ne coste? Cedăm din patrimoniul public. Data viitoare facem ala cu Transurban vă nu e profitabil sau cu Muzeul Județean?
        3. Zici că numărul de locuri de parcare cere legea? Păi atunci cu ocazia altor investiții, inclusiv cele publice de ce nu se face la fel? Nu amesteca lucrurile. Una e Hg 525 când regulamentul de urbanism prevede la o investiție număr minim de licuri de parcare și alta în cazulde față. Este o piață practic în care în dojeniul public al municipalității se excavează ca să se facă o afacere, deci nu este un act de caritate.
        Și da, este în beneficiul comunității dar în momentul în care investiția se realizează de un privat condițiile de acces la parcare și accesul le va stabili el!
        Eu zic așa că dacă se insistă cineva va avea un dosar în plus. Părerea mea. Nu e cușeră treaba.
        Acele parcări care se vor realiza nu ajung nu viitorilor clienți ai hotelului darămite celor riverani ori celor care trec pe acolo. Adică dacă racem un deranj în parc pe o e o riaodă de kinim 2-3 ani atunci de ce nu rezolvăm totul? De ce ne mulțumim cu soluții parțiale care știm că nu ne ajută complet?

  4. Nha Răspunde

    Ce parcare? Pai nu era vorba sa inchida zona respectiva pentru trafic auto? Asta-i ca parcul din Solidaritatii sau pasajul pietonal peste Somes din centru. Nightmare! 🙂

  5. Gigi Răspunde

    Stați liniștiți dragi sătmăreni,parcare se va face oricum ungurii vor pune mâna și pe proiectul acesta,toată gâlceavă asta este pusă la cale de Govor și Cozma să câștige capital electoral și să pună mâna pe alagerile din 2024, alegeri pe care le vor câștiga cu circul asta ieftin pe care îl incerca, le vor pierde lamentabil după care UDMR câștigător că în totdeauna o sa ii fu..ta in gura pe amândoi hoția PSD&PNL după care govorache cu Strabagh se va asocia cu TARR beton vor face frăția hoție PSD&PNL& UDMR exact că și acuma la guvernare că alți circari nu vor fi și vor turna parcarea subterană împreună, aruncând prostimii care au votat una și iese cu totul altceva, vrajala că așa este bine pentru sătmăreni și in folosul lor….memorați remarca meu și veți vedea că am dreptate!!!

  6. Daniel Răspunde

    Înțeleg ca domnul Vasile Bud este cel care ar vrea ca parcarea subterana care trece și prin fata hotelului sau sa nu se facă?? Sa nu uitam ca domnul Bud care își savura cafeaua cu fostul primar de Satu Mare, Iuliu Ilyeș, a primit terenul din domeniul public sa își facă blocul de apartamente și mallul de jos aflat la cap pod Golescu, proiectul nefiind terminat nici acum, se observa groapa făcută vizavi unde mai trebuia construita o clădire. Sa nu uitam ca în schimbul cedării terenului, primăria a primit locuri de parcare la subsolul clădirii. Însă teoretic, ca bani nu cred ca încasează de acolo. Așadar, sa faci ditamai construcția pe un teren care valora enorm și îl primești gratis și acuma sa faci iar smecherii numai sa nu se facă nimic, totuși e prea de tot. A încercat blocarea mallului Nepi numai ca să nu aiba concurenta. Pai se compara mallul de pe Careiului cu a lui Bud?? Dacă nu aveam mallul Nepi și acum sătmărenii mergeau în Baia Mare sau Cluj. În concluzie, lăsați primarul Kereskeny sa facă ce trebuie pt oraș. Și încă ceva, dacă nu s-ar face parcarea subterana din centru vechi în zona hotelului, câte mașini ar avea loc sa parcheze? Cred ca mai puține decât ar fi în noua parcare subterana. Astfel, deasupra nu ar fi mașini și pietonii pot circula în centrul vechi fără sa ii deranjeze circulația mașinilor. Era sa uit, cu cât se amână asta, cu atât se amână și reabilitarea centrului vechi. Cei care latră ca vai cum arata centrul vechi, sa ii ia la întrebări pe cei de la PSD, PNL și USR.

  7. Romanca din Satu Mare Răspunde

    Politicienii vin și pleacă dar parcarea va rămâne. Cei ce se opun sa se gândească la acest lucru. Firma maghiara nu va pleca cu parcarea în spate ea va rămâne în oraș asa ca dacă ei pot Lăsați-i sa construiască. Ani de zile s-a vorbit de construcția unui pod peste Someș. Iaca acum se construiesc trei. Unii pot alții nu au putut.

    • x-ulescu Răspunde

      Sa nu uitam ca Isarescu cand a fost prim ministru ,a dat americanilor pe gratis gazu din Marea Neagra si acum statu roman la rascumparat cu un miliard de dolari . Asa e si aici ,pastrand proportiile

  8. c-block Răspunde

    Podul sau varianta de ocolire nu e meritul primarului și nici măcar a UDMR-ului. Dacă ar fi după primărie am tatona ca și cu pasarela pietonală sau cu parcările etajate care nu-s pe nicăieri după un mandat jumate. Acuma nu mai ține cu moștenirea odioasă lăsată de Coica! Ai plânge în lacrimi dacă ai ști care-s de fapt competențele. Vrei dovadă? Nu ai uită-te cine a câștigat licitația pentru salubrizare pe 10 ani! Numai gura de ei, karatiști din gură și cavaleri ai tăiatului panglicii! Apropo, dacă tot veni vorba! Care-i treaba cu varianta de ocolire că și termenul amânat a expirat??? Ce oraș minunat! Păcat că e populat de noi!😱😲🤔💩💩😯

  9. Daniel Răspunde

    Eu, pot să spun că sunt norocos, deoarece pot parca, în centru, în două curți, deci nu ma afectează problema. Așa și fac mereu, după care mă plimb. Plimbându-mă însă văd parbrizele mașinilor parcate dar nu și tichetele de parcare. Chiar dacă sătmăreanul iubitor de neam cere investiție de sătmar pentru profit de sătmar, când vine vorba de a plăti pentru serviciul public, p*la…
    Dar nah…e și normal când noi am fost născuți doar cu drepturi și fără obligații!

  10. tip top Răspunde

    Ba da e meritul primarului si meritul echipei , in sfarsit se misca ceva in Satu Mare felicitari satmarenilor care au depasit blocajul de a vota cu cu ungurii sau cu romanii , dupa 30 ani am invatat sa votam cu gospodarii si se vede

  11. Mae Răspunde

    Adevarul ca gabor deja exagerează serios !!! Da de cînd concesionează el terenuri la Hungaria !!! Unde sa văzut așa ceva !!! Ce suntem Africa !!!! Bă gabor mai date la gară cu prostiile !!!!! Politiceni prosti !!!! Pneleistii Pesediștii !!!! Ghirfas un bou !!!!!!

  12. radical2 Răspunde

    Intrebare pentru Primar. E greu sa pui conditia .. Cand e gata hotelul iti dau terenul in concesiune ????

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.